Главная » 2013 » Январь » 12 » Форми і методи роботи з батьками
19:11
Форми і методи роботи з батьками


У даний час використовуються різноманітні методи і форми
педагогічної освіти батьків, як традиційні, так і новаторські, нетрадиційні.
Використовується:
- наочна пропаганда,
- батьківські збори,
- відвідування родин,
- бесіди і консультації,

конференції батьків,
усні журнали,
анкетування,
дні відкритих дверей,

Варто торкнутися деяких форм і методів більш докладно.
Наочна пропаганда
Здійснюючи педагогічну пропаганду, можна використовувати декілька
різних видів наочності. Це дозволяє не тільки знайомити батьків з питаннями
виховання через матеріали стендів, тематичних виставок і ін., але і
безпосередньо показати їм виховно-освітній процес, передові методи роботи,
доступно і переконливо давати батькам потрібну педагогічну інформацію.
У розділі "Ради і рекомендації” під керівництвом психолога і
соціального педагога містяться рекомендації з різних питань, звіти членів
батьківського комітету про відвідування родин.
Тематика матеріалів стенду повинна залежати як від вікових
особливостей, так і від особливостей родини. Для родин з дітьми-інвалідами
можна оформити стенд, де будуть практичні рекомендації психолога,
соціального педагога, логопеда. Так само можна помістити перелік інстанцій,
де батьки можуть одержати необхідну допомогу і підтримку.
Для неповних родин можна оформити стенд на тему "Виховати дитину
повноцінною”, де будуть рекомендації психолога, консультації для батьків,
статті по темі, де знайти підтримку в кризовій ситуації (рекомендації
соціального педагога).
Варто серйозно відноситися до такої форми роботи, як наочна
пропаганда, правильно усвідомлювати її роль у педагогічній освіті батьків,
ретельно продумуючи зміст, художнє оформлення стендів, прагнучи до
єдності текстового й ілюстративного матеріалів.
Наочна пропаганда сприяє підвищенню педагогічних знань батьків,
спонукає їх переглядати неправильні методи і прийоми родинного
виховання.
Батьківські збори
Звичайно батьківські збори проходять традиційно - доповідь вчителя
на якусь тему й обговорення організаційних питань. Як правило, на
зборах такого типу батьки не виявляють ніякої активності. А пасивність
- це показник або незацікавленості, або того, що сама форма проведення
зборів не заохочує батьків до висловлювань. Це говорить про те, що
необхідно терміново переглядати форми проведення батьківських зборів,
використовуючи новаторські форми.
Для удосконалення необхідна організація семінарів-практикумів, на
яких варто розглядати питання підготовки і проведення батьківських зборів,
шляхи підвищення активності батьків. Також можна провести обговорення
рекомендацій, що даються з цих питань у психолого-педагогічній літературі,
визначити загальні вимоги до підготовки і проведення зборів.

-
-
-

круглі столи,
організація клубів,
організація ділових ігор і т.д.

Деякі батьківські збори можна робити відкритими, щоб могли бути
присутніми інші вчителі. Класний керівник разом із соціальним педагогом
обговорює план заходів щодо підготовки до зборів, складається запитальник
для батьків, пам'ятка. Оголосити про збори треба заздалегідь - за один - два
тижні до проведення.
Запитальники можуть бути різного плану, приблизно такого змісту:
"Шановні батьки!
Просимо вас взяти активну участь у підготовці до батьківських зборів на
тему ". . . . . . .” (указати тему батьківських зборів).
Пропонуємо подумати над наступними питаннями:
1. . . . . . . . . . .
2. . . . . . . . . . .
3. . . . . . . . . . . і т.д. (питання складаються з урахуванням теми зборів, з
огляду на соціальні, педагогічні, психологічні аспекти виховання).
Збори проводяться приблизно по таких рубриках:
1. "Наші успіхи”: рівень знань у дітей.
2. "Наші задачі”: задачі, що треба буде розв'язати разом з батьками.
3. "Консультації”: короткий виклад теми зборів, її значення у вихованні
дітей.
4. "Література по темі проведення зборів”: список літератури з анотаціями
і рекомендаціями до її використання в різних аспектах виховної діяльності
(трудова, естетична, фізична і т.п.).
6. "Наші проблеми” (у залежності від тематики зборів).
Організовуючи батьківські збори за такою схемою можна за короткий
час домогтися результатів: батьки стають більш зацікавленими у навчанні та
вихованні дитини. Така форма дає можливість батькам краще пізнати свою
дитину, коли у вільній бесіді обговорюються педагогічні проблеми; сприяє
підвищенню почуття відповідальності за виховання дітей; об’єднує колектив
батьків, що позитивно позначається на взаєминах школи і родини.
Ділові ігри
Ділова гра - простір для творчості. Вона максимально наближає
учасників гри до реальної обстановки, формує навички швидкого прийняття
педагогічно вірних рішень, уміння вчасно побачити і виправити помилку.
Немає конкретної вузько спрямованої схеми проведення ділових ігор.
Усе залежить від компетентності, здібностей і вигадки класних керівників.
Темою ділових ігор можуть бути різні конфліктні ситуації.
Вечора питань і відповідей
Вечора питань і відповідей представляють собою концентровану
педагогічну інформацію з найрізноманітніших питань, що найчастіше
носять дискусійний характер, і відповіді на них нерідко переходять у гаряче,
зацікавлене обговорення. Роль вечорів питань і відповідей в озброєнні
батьків педагогічними знаннями складається не тільки в самих відповідях,
що саме по собі дуже важливо, але також і у формі проведення цих вечорів.
Вони повинні проходити як невимушене, рівноправне спілкування батьків і
педагогів, як уроки педагогічних роздумів.

На вечорі питань і відповідей бажана присутність більшості членів
педагогічного колективу, а також фахівців - медиків, юристів, соціальних
педагогів, психологів і ін., у залежності від змісту питань.
Як організувати надходження питань від батьків? Звичайно
використовують для цього батьківські збори, анкети, опитувальники.
На батьківських зборах повідомляють час проведення вечора питань і
відповідей, надають можливість продумати питання і зафіксувати їх на
папері, також у батьків є можливість продумати питання вдома і вручити їх
пізніше.
Зустрічі за "круглим столом”
Зустрічі за "круглим столом” розширюють виховний кругозір не тільки
батьків, але і самих педагогів. Теми зустрічі можуть бути різними. Бесіду
варто починати активістам-батькам, потім повинні включитися психолог,
вчителі, соціальний педагог, інші батьки. Можна запропонувати для
обговорення різні ситуації із сімейного життя, проблеми, що виникають при
вихованні дітей у різних типах родин, що ще більше активізує учасників
зустрічей. У цій формі роботи добре те, що практично жоден батько не
залишається осторонь, майже кожний бере активну участь, ділиться цікавими
спостереженнями, висловлює слушні поради. Узагальнити і закінчити
зустріч може психолог або соціальний педагог.
Групові методи роботи дають можливість батькам обмінюватися
один з одним досвідом, задавати питання і прагнути одержати підтримку і
схвалення в групі. Крім того, можливість приймати на себе роль лідера при
обміні інформацією розвиває активність і впевненість батьків.
Спостереження за діяльністю педагогічного колективу в плані роботи
з батьками показали, що використання диференційованого підходу і
нетрадиційних форм і методів досить ефективні.
У результаті підвищується відповідальність батьків за виховання дітей у
родині, постійно удосконалюються педагогічні знання батьків; створюється
атмосфера взаєморозуміння і довірчих відносин між батьками, педагогами
і дітьми; відбувається обмін передовим досвідом сімейного виховання між
батьками; створюється сприятлива емоційна атмосфера між батьками і
педагогами; забезпечується спільний успіх у справі виховання та навчання
дітей.
Ведуча ідея: на основі нетрадиційних форм і методів роботи з батьками,
організувати більш гуманне демократичне виховання і навчання дітей у
родині, при якому педагоги і батьки, керуючись принципами єдиного підходу
у вихованні і навчанні дітей, постійно обмінюються досвідом, впроваджуючи
в практику найбільш цінні, передові прийоми впливу на дітей.
Просмотров: 4354 | | Рейтинг: 0.0/0