Главная » Статьи » Психология и педагогика |
Об'єкти та суб'єкти соціально-педагогічної діяльності
|
|
Об'єкти та суб'єкти соціально-педагогічної діяльності До об'єктів соціально-педагогічної діяльності відносять елементи дійсності, на які спрямована дія. На думку В. Сластьоні-на, об'єктом соціально-педагогічної діяльності виступає людина у всьому багатстві її життєдіяльності та елементи суспільної культури, які слугують матеріалом для формування особистості. Призначенням соціально-педагогічної діяльності є виявлення компетентної соціально-педагогічної допомоги населенню, підвищення ефективності процесу соціалізації, виховання, розвитку дітей, підлітків, молоді. В історії соціальної педагогіки існують два підходи до визначення об'єкта соціально-педагогічної діяльності. Перший підхід щодо визначення об'єкта соціально-педагогічної діяльності висунули Й. ПесталоццітаП. Наторп, які вважали об'єктом соціального виховання підростаюче покоління, а метою соціального виховання - підвищення культурного рівня народу. Другий підхід базується на педагогічних ідеях Г. Бойлера, Г. Ноля, Р. Оуена, які підтверджують думку про те, що допомога, опіка, профілактика правопорушень неповнолітніх, позашкільна робота за місцем проживання, виховна робота в дитячих будинках, школах-інтернатах спрямована, насамперед, на роботу з дітьми делінквентної поведінки (делінквент - правопорушник). Сучасна соціально-педагогічна теорія та практика продовжує розвиватися за цими напрямами. Перший підхід розвивають теоретики, другий - практики. Об'єкт сучасної соціально-педагогічної діяльності неоднозначний. Виділяють ознаки соціально-педагогічної діяльності за кількістю осіб, віком, типовими проблемами. На думку дослідниці Ю.В. Василькової, соціально-педагогічна діяльність спрямована на допомогу підлітку в самоорганізації, на установлення нормативних відносин у сім'ї, школі, суспільстві. Інші науковці зазначають, що соціально-педагогічна робота - це вид діяльності, змістом якої є відновлення порушених взаємодій людини з соціумом. Цей підхід дозволяє звернути увагу на ризик (ситуативна характеристика діяльності, що визначає невизначеність її кінцевого результату, при якій можливі альтернативні варіанти, помилки чи успіх). Соціально-педагогічний ризик - це облік і регулювання небажаних, соціально чи педагогічно несприятливих ситуацій, які загрожують життю чи здоров'ю людини. Ті групи неповнолітніх, які в силу об'єктивних і необ'єктивних причин максимально підпадають різним ризикам, називають „групами ризику" - типовими для них є дезадаптанти, девіанти, делінквенти (девіантна поведінка - така, що відхиляється від норми, нестандартна поведінка; дезадаптація - порушення процесів взаємодії людини з соціальним середовищем). Подібні групи збільшуються за рахунок: дітей із сімей безробітних, мігрантів, репатріантів, біженців, малозабезпечених; сиріт, бездоглядних; обдарованих дітей; дітей ..нових українців"; неповнолітніх правопорушників; дітей, які потребують допомоги, опіки, профілактики, соціально-виховної роботи. Отже, об'єктом соціально-педагогічної роботи може бути будь-яка людина, що добровільно звернулася по допомогу і потребує її. В ролі об'єкта може виступати одна особа, група людей чи сім'я, незалежно від їх відмінностей (раси, статі, мови, релігії, національних переконань, соціального походження та статусу). Такий же багатомірний і суб'єкт соціально-педагогічної діяльності. До числа суб'єктів відносять: органи влади, недержавні організації, фізичні особи (суб'єкт - людина, яка пізнає об'єкт і взаємодіє з ним). Виділяють три рівні суб'єктів соціально-педагогічного виховання і захисту: 1) провідні соціальні педагоги, соціальні працівники, інші спеціалісти; 2) заклади, організації, спеціалісти зі сфери спорту, культури, охорони здоров'я, соціального захисту; 3) інші організації, які виявляють опосередкований вплив на реалізацію завдань: фінансові, економічні та ін. | |
|
|
Просмотров: 6785 | Рейтинг: 3.0/3 |