Главная » Статьи » Психология и педагогика |
ОСОБЛИВОСТІ ДІТЕЙ-СИРІТ
|
|
Бадер С. О. СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ДІТЕЙ-СИРІТ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В УМОВАХ ДИТЯЧИХ БУДИНКІВ Проблема сирітства для українського суспільства є
однією з проблем, що виходить на рівень держави. Особливого змісту та
значення набуває фе- номен соціального сирітства, що зумовлений відмовою
або відстороненням батьків від виховання власних дітей. На сьогоднішній
день за підрахунками експертів в Україні налічується приблизно 150 тисяч
дітей-сиріт, третина з яких виховуються в умовах дитячого будинку [7].
Безумовно, дитячий буди- нок – це специфічне середовище, що впливає на процес
розвитку особис- тості дитини, а також процес її соціалізації. Саме
тому діти-сироти, які вихо- вуються в закладах інтернатного типу, потребують
комплексної допомоги. Особливого значення набуває педагогічна підтримка
дітей-сиріт дошкільно- го віку в умовах дитячих будинків. Для того, щоб
процес педагогічної підтримки був ефективним, необхідно знати психологічні
особливості дітей зазначеної категорії, розуміти їх внутрішній світ. Таким чином,
метою цієї статті є аналіз соціально-психологічних особливостей дітей
дошкільного віку, які виховуються в умовах дитячих будинків. Особливості психологічного розвитку дітей, які
залишились без батьків- ського піклування, знайшли своє відображення в
працях вітчизняних та зару- біжних учених, зокрема Н.П. Краснової, М.І. Буянова,
А.І. Кравченко, І.В. Дубровіної, А.Д. Андреєвої, А.Ш. Шахматової,
А.М. Прихожан, Н.Н. Тол- стих, С.Ю. Мещерякової, М.І. Лісіної, К.Д.
Ушинського, І.В. Єжов, Дж. Боулбі, К. Флейк-Хобсона, А. Адлера, А. Фрейд,
Р. Шпиц та ін. Проаналізувавши роботи вищезазначених учених, ми
дійшли висновку про те, що діти-сироти, які виховуються в умовах
дитячого будинку, мають сер- йозні порушення у сфері формування особистості. У
багатьох вихованців дитячих будинків є діагноз: затримка психічного
розвитку (ЗПР). Але навіть ті діти, яких психологи, дефектологи та педагоги
визначають як нормальних, мають низку особливостей. Це зумовлено тим, що
дитина, яка залишилась без батьків з моменту свого народження, потрапляє до
закладу державної опіки (Будинок для малюків). Потрапляючи до Будинку
для малюків, дитина відчуває гостру депривацію. Це зумовлено тим, що
розірвано зв’язок між дитиною та матір’ю: відсутні фізичний та емоційний
контакти між ними. Дж. Боулбі вважав, що для психічного розвитку дитини
найбільш вирішаль- ним є грудний вік (від 6 до 12 місяців). Якщо на
цьому етапі контакт між ма- тір’ю та дитиною відсутній, дитина обов’язково
виростає з вадами в психіч- ному розвитку. Сьогодні вчені кажуть про те, що
крайнім проявом депривації дитини в установах інтернатного типу є так званий
госпіталізм, що вияв- ляється в трьох стадіях: · фаза протесту; · фаза відчаю; · фаза вимушеного підкорення. Окрім негативного впливу депривації на розвиток
дитини, у малюків, які виховуються в установах інтернатного типу,
спостерігається низька потреба в спілкуванні. Це пов’язано з тим, що дитина вже
пройшла фазу підкорення, примирення з негативною ситуацією, в умовах якої
вона опинилась. У дітей, які виховуються в закладах інтернатного типу, значно
пізніше, ніж у звичайних дітей, формується «комплекс оживлення». Мімічні
реакції, загальні моторні та звукові реакції загальмовані або зовсім не
розвинуті. Емоційні порушен- ня виявляються у формі поганого настрою дитини,
нудьги, апатії, інколи – агресії. У дітей часто виявляється плаксивість,
пригніченість, дратівливість, що констатується дорослими як агресія. Усе це спроба
організму дитини відновити емоційні контакти з близькою людиною. Чим
швидше це відбудеть- ся, тим меншою мірою порушується розвиток дитини [4,
с. 208]. У віці 3-х років згідно з чинним законодавством
України дитина з Будинку для малюків потрапляє до Дитячого будинку. Цільова
установка всіх дитячих будинків – соціальний захист дітей-сиріт та дітей,
що залишились без бать- ківського піклування, надання їм навичок поведінки у
суспільстві, зазначен- ня для них оптимального життєвого шляху, відновлення
їхньго психічного та соціального здоров’я. Але для дитини перехід від одного державного закладу
до іншого є сер- йозною стресовою ситуацією. Нові умови загострюють
депривацію, що по- чалася ще в ранньому віці. Діти відмовляються
розмовляти, стають більш збудженими, роздратованими, похмурими. Вони тимчасово
втрачають уже набуті навички елементарного самообслуговування,
уміння висловлювати свої прохання [5, с. 28]. Дитині доводиться звикати до нового контингенту
вихователів, що по- стійно змінюється. Учені визначають цей процес як
мультиплікацію мате- ринського піклування (Прихожан А.М., Толстих Н.Н.)
[3, с. 102]. На фоні стресової ситуації, пов’язаної з переходом з
одного закладу до іншого, у дитини спостерігаються й інші відхилення у
формуванні особистості, зокрема вони стосуються 3-х сфер: · інтелектуальної; · вольової; · емоційної Недостатній інтелектуальний розвиток дитини
виявляється в слабкій сформованості пізнавальних процесів дитини-сироти,
нестійкій увазі, поганій пам’яті, слабо розвинутому мисленні
(наочно-образного, абстрактно-логіч- ного, вербального), низькій ерудиції тощо. Цьому
існує багато пояснень – від порушення нормальної роботи мозку до відсутності
нормального навчально- виховного середовища (педагогічна занедбаність) [6]. Психологічні дослідження рівня та особливостей
інтелектуального роз- витку вихованців дитячих будинків свідчать про те,
що розвиток уваги та па- м’яті дітей-сиріт не суттєво відхиляється від норми,
однак, результати до- слідження доводять, що в зазначеної категорії дітей
недостатньою мірою сфор- мована
картина світу. Крім того, у дітей-сиріт спостерігається підвищена ситуативність, що в пізнавальній сфері виявляється
як неспроможність ви- рішення завдань, що потребують внутрішніх операцій,
без опори на практич- ну діяльність. Найбільш виражено зниження
вербально-логічного мислення. Для дітей-сиріт дошкільного віку, які виховуються в
дитячих будинках, най- більшою складністю є позаситуативно-особистісна бесіда.
Діти не можуть знайти відповідь на такі прості питання, як: «Хто
Вам більше подобається?», «Що ви любите?», «Який у Вас настрій?» тощо [6]. Таким чином, аналіз досліджень свідчить про те, що
головною причиною зниження інтелектуального розвитку вихованців
дитячого будинку є педаго- гічна занедбаність, а не генетичні фактори чи
анатомо-фізіологічні порушен- ня роботи центральної нервової системи. Однією з
причин є відсутність якіс- ного, змістового спілкування з дорослими, яке було б
найбільш адекватно до дітей, які виховуються в державних закладах опіки. Найбільші порушення в дітей-сиріт, які виховуються в
умовах дитячих будинків, спостерігаються в емоційно-вольовій сфері:
порушення соціаль- ної взаємодії, невпевненість у собі, зниження
самоорганізованості, ціле- спрямованості, недостатньо розвинутій самостійності,
неадекватній само- оцінці, відсутності тенденції до співробітництва. Дослідження, що проводились під керівництвом І.В. Єжова, свідчать про те, що порушення вольової сфери дошкільника-сироти, що
проживає в дитя- чому будинку, виявляються у вигляді підвищеної
чуттєвості до різних пере- шкод, неготовності долати труднощі, зниження потреби
в досягненні успіху, порушення емоційних контактів з оточуючими,
схильності до депресивних станів тощо [1]. Академік В.С.
Мухіна звертає увагу на серйозні порушення в дітей-сиріт щодо формування структури самосвідомості. Дослідниця
вважає, що цьому сприяє той факт, що в дитячому будинку до дітей
часто звертаються за прізви- щем; ім’я частіше за все поєднується з прізвищем. У
результаті в дитини фор- мується негативне ставлення до свого імені.
Претензії дитини частіше за все реалізуються через особистісну фізичну силу,
адекватну для вихованців аг- ресію, а інколи – через асоціальні форми поведінки.
Неможливість реалі- зації потреби у визнанні призводить до афективних
зривів, відчуття напруги, відчаю, гніву, звуження діапазону співчуття. У дітей-сиріт, які виховуються в дитячих будинках,
спостерігаються по- рушення, спровоковані нереалізованою потребою в
батьківській любові, виз- нанні. Саме це є однією з причин серйозних порушень
у сфері емоційного розвитку [5, с. 30]. Мінкова Е.А. на основі власних досліджень описує
емоційний портрет дитини-сироти та відокремлює в зазначеної категорії
дітей такі риси: · знижений фон настрою; · бідна гама емоцій; · схильність до швидкої зміни настрою; · стереотипність емоційних проявів; · схильність до тривоги, страху; · нестабільність емоційних контактів з оточуючими; · нерозуміння емоційного стану інших людей; · імпульсивність, афективні реакції [2, с. 10]. Бардишевська М.К. виокремлює кілька груп дітей від 3
до 5-ти років, які виховуються в умовах дитячого будинку. Ці групи
різняться за мірою емоцій- ної недостатності. Коротко охарактеризуємо кожну з виокремлених груп
дітей. Бардишевсь- ка М.К. вважає, що «уникаючі» діти є однією з більш
проблемних категорій дітей, які характеризуються тяжким емоційним станом.
Ранній розвиток та- ких дітей, як правило, проходив у дуже складних
умовах. Тривалість періоду адаптації в дитячому будинку в зазначеної категорії
вихованців значно дов- ше, ніж у інших дітей. Дослідниця зазначає, що
«уникаючі» діти не вміють спілкуватися з дорослими та іншими оточуючими, у грі
виявляють агресію. Частіше за все вони намагаються усамітнитися. Така
поведінка зумовлена, з одного боку, тим, що дитині важко пізнавати нове
середовище через страх, що залишився ще з раннього віку, а з іншого –
несформованістю простих за- собів установлення контактів з оточуючими [5, с.
32]. Діти, які чіпляються, як вважає М.К. Бардишевська,
знаходяться в більш сприятливій ситуації. Така дитина активно
намагається встановити контакт з дорослими, але він має примітивний та поверховий
характер. У цьому ви- падку дитина може довірити свої думки навіть
малознайомій людині, вона шукає емоційного тепла та захисту. Якщо дорослий
намагається зупинити спілкування, дитина не дає це зробити: сідає на коліна,
ігноруючи пояснення вихователя, намагається постійно бути поряд. Однак
такі діти мають пере- вагу – вони здатні забезпечити собі мінімальну
емоційну безпеку за рахунок прихильності до дорослого. Діти з недиференційованою прихильністю також легко
спілкуються з ото- чуючими, їх зв’язки мають поверховий характер,
однак, зазначена категорія дітей уже вміє маніпулювати дорослим, наприклад,
ігнорувати дорослого після довгої розлуки тощо. Характерною ознакою дітей з
недиференційованою прихильністю є те, що вони більш схильні до
спілкування з дітьми, ніж з до- рослими. Амбівалентні діти – це діти з суперечною
прихильністю до дорослого. Прихильність у цьому випадку формується поетапно.
Спочатку дитина пово- диться стримано, поступово починає впізнавати
дорослого, радіє зустрічі та тактильному контакту з ним, якщо такий має місце. На
наступному етапі вияв- ляється амбівалентність: дитина агресивно реагує на
розлуку з дорослим, намагаючись таким чином «покарати» дорослого.
Останній етап характери- зується тим, що дитина радіє зустрічі, а потім
намагається стати непоміт- ною. Емоційний зв’язок для дитини не є гарантом
безпеки, але амбівалентна прихильність є більш зрілою, ніж у попередній
категорії дітей. Соціально-тривожні діти — це діти, які мають досвід
проживання в ро- дині. Емоційна прихильність цих дітей близька до
норми. Діти виявляють гли- боку прихильність до вихователя, котрий приділяє їй
багато уваги, та ігнору- ють, навіть бояться інших. Гармонійні діти складають дуже малий відсоток у
дитячих будинках. Вони мають соціальний досвід проживання в родині, але, на
відміну від соціально- тривожної групи, у цих дітей формується не одна, а
низка прихильностей. Однак, у зв’язку з тим, що в умовах дитячого будинку
існує ймовірність розлу- ки із значущими дорослими, є ризик руйнування
адаптації. Це зумовлено низ- кою причин, що спричиняють психологічні порушення
дітей-сиріт, а саме: · наслідкові фактори та анатомо-фізіологічні
порушення центральної нервової системи (спадкова обтяжливість
алкоголізмом, наркоманією); · проблеми внутрішньоутробного розвитку дитини,
небажана вагітність, спотворення життєво важливої взаємодії під час
внутрішньоутробного роз- витку між матір’ю та дитиною, порушення сенсорних,
гуморальних зв’язків між ними; · різноманітні види депривації дитини (материнська,
сенсорна, психоло- гічна, емоційна, соціальна тощо); · вплив середовища, де виховується дитина-сирота
(педагогічна занед- баність); · недоліки в організації виховного процесу в
закладах державної опіки. Дошкільникам, які виховуються в умовах дитячого
будинку, властиві де- пресивні тенденції, що проявляються у формі
порушення сну, апетиту, роздра- тованості, плакливості. Депресивний стан виявляється
й у психомоториці: страждальний вираз обличчя, сутула постава, тихий
голос, пасивність [4, с. 208]. Психологи вважають, що дитина, яка тривалий час
знаходиться в депре- сивному стані, самотужки намагається подолати
душевний дискомфорт, що проявляється в незвичайному вигляді: обкусування
нігтів, висмоктування во- лосся, нічні кошмари, страх темряви тощо (Оліференко
Л.Я., Шульга Т.І., Фур- манов І.А., Окленд В. та ін.). Особливою психологічною проблемою дитини-сироти, яка
виховується в закладах інтернатного типу, є неможливість побути
на самоті, оскільки для цього відсутні належні умови – немає вільного
приміщення, життя дитини ре- гулюється жорсткими режимними правилами. Відсутність
умов для внутріш- нього зосередження стандартизує певний соціальний
тип особистості [3]. Народившись, дитина одразу потрапляє у світ
соціальних відносин – світ відносин між людьми. Засвоюючи певні ролі, людина
соціалізується, стає особистістю. Відсутність нормальних контактів
(сім’я, друзі, сусіди) призво- дить до того, що образ певної соціальної ролі
створюється на підставі супе- речливої інформації, яку дитина отримує з різних
джерел. Завдяки цьому в сиріт часто виникає ілюзорний образ тієї чи іншої
соціальної ролі. Формуєть- ся неправильне уявлення про свою соціальну роль
„сироти”. Ця роль реалі- зується дитиною протягом усього наступного життя. Таким чином, результати соціально-психологічних
досліджень дітей-сиріт дошкільного віку, які виховуються в дитячих
будинках, свідчать про те, що зазначена категорія дітей має значні соціальні й
психологічні порушення осо- бистості. У сфері інтелектуального розвитку це
виявляється в недостатній сформованості картини світу, пізнавальних процесів,
поганій пам’яті, підви- щеній ситуативності. Особливого вираження набувають
порушення емоцій- но-вольової сфери, зокрема: невпевненість у собі та
своїх можливостях, що призводить до послаблення „сили особистості”,
неспроможність долати труд- нощі та адекватно будувати стосунки з оточуючими. Звичайно, це не може не відобразитися на подальшому
житті дитини- сироти. Якщо в дошкільному віці не звернути увагу на
психологічні особли- вості дитини, то на наступному етапі наслідки вже
неможливо буде подолати. Аналіз соціально-психологічних особливостей дітей
сиріт дошкільного віку, які виховуються в умовах дитячих будинків, дає
підстави для розробки ефек- тивної технології педагогічної підтримки дітей
зазначеної категорії. Цій про- блемі буде присвячено наступне дослідження. Література 1. Ежов И. В. Программа психологического обеспечения
духовного раз- вития личности Яснополянского детского дома / И. В.
Ежов. – Ясная Поля- на, 1997. – С. 56 – 62. 2. Минкова Э. А. Особенности личности ребенка,
воспитывающегося вне семьи / Э. А. Минкова // Очерки развития детей,
оставшихся без роди- тельского попечения. – М., 1995. – Вып. 4. – С. 9 –
10. 3. Прихожан А. М. Психология сиротства. – 3-е изд. /
А. М. Прихожан, Н. Н. Толстых. – СПб. : Питер, 2007. – 416 с. 4. Психология социальной работы / под общ. ред. М.А.
Гулиной. – СПб. : Питер, 2002. – 352 с. 5. Шахманова А.Ш. Воспитание детей-сирот дошкольного
возраста / А. Ш. Шахманова / под ред. С. А. Козловой. – М. :
Изд. центр „Академія”, 2005. – 192 с. 6. http://www.tula.net 7. http://www.deti.zp.uа | |
|
|
Просмотров: 4163 | Рейтинг: 0.0/0 |