Главная » 2012 » Ноябрь » 17 » СОЦІАЛІЗАЦІЯ ДІТЕЙ З ОБМЕЖЕНИМИ МОЖЛИВОСТЯМИ В УМОВАХ ВИКОНАННЯ РЕГІОНАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ
13:35
СОЦІАЛІЗАЦІЯ ДІТЕЙ З ОБМЕЖЕНИМИ МОЖЛИВОСТЯМИ В УМОВАХ ВИКОНАННЯ РЕГІОНАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ
На сьогоднішній день ситуація, яка склалася в Україні з лікуванням, на-
вчанням, реабілітацією дітей з обмеженими можливостями, може бути ре-
ально визначена як критична. Недостатнє фінансування, як це не дивно, уже
не є головною причиною становища, що створилося, бо, перетворившись на
«вічний» чинник, воно саме по собі вже не цікавить дослідників через без-
перспективність позитивного рішення в осяжному майбутньому. На перший
план сьогодні висуваються проблеми, пов’язані з кадровими втратами,
відсутністю професійних навичок у молодих працівників і, найголовніше, роз-
миванням основ раніше створеної системної роботи в цьому напрямі. Саме
ці обставини примушують сьогодні шукати нові шляхи вирішення старої про-
блеми, і одним з них може стати розробка й впровадження в різних регіонах
України цільових комплексних програм надання педагогічної підтримки дітям
з обмеженими можливостями.
Метою справжньої статті є опис основних теоретичних і організаційних
моментів, пов’язаних зі створенням такої програми на прикладі Донецького
регіону.
У сучасній соціально-педагогічній літературі останнім часом наголошуєть-
ся, що серед низки нововведень у соціально-педагогічну практику найбільш
ефективною є розробка й впровадження різних комплексних програм.
Перш ніж перейти безпосередньо до опису програми, ми вважаємо не-
обхідним зазначити, що під програмою в науці, як правило, розуміється дек-
ілька хоч і близьких, але різних понять; для нас з педагогічної точки зору
найбільш близькими є такі, як: 1) план діяльності; 2) виклад основних завдань
[1, с. 764].
Якщо звернутися до традиційно педагогічного трактування, то під про-
грамою в цілому розуміється «орієнтоване на майбутнє управлінське інстру-
ментальне знання, що визначає принцип зв’язку концептуально певної стра-
тегічної мети й способів (механізмів) їх реалізації в історично конкретній си-
туації» [2, с. 135].
Будучи за своєю суттю управлінською категорією, програми є формою
фіксації всієї сукупності проблем, що вимагають розв’язання, а також алго-
ритмом різних способів їх розв’язання. У соціальній педагогіці програми, як
правило, виступають як засіб соціально-педагогічного пошуку, у результаті
якого відбувається балансування педагогічних і соціальних аспектів, спря-
моване на вирішення існуючих протиріч. У зв’язку зі сказаним соціально-пе-
дагогічна програма повинна містити такі складові як аналітичне обґрунту-
вання, постановка й педагогічне формулювання цілей, відбір засобів, ме-
тодів або в цілому технології їх досягнення, визначення пріоритетів тощо —
залежно від конкретної проблеми.
Якщо звернутися до узагальнених характеристик, що виведені з досвіду
використання різних педагогічних програм у різних галузях педагогічного знан-
ня, то основними будуть такі: 1) фіксація в програмі досягнутого рівня роз-
витку (особистого або колективного), що є своєрідною точкою відліку подаль-
ших дій, які робляться; 2) визначення прогнозованих майбутніх змін, тобто
розробка робочого проекту діяльності. При цьому важливо розуміти, що
йдеться про розробку не ідеального варіанту, а конкретного, розрахованого
саме на цей об’єкт прикладення педагогічних сил; 3) визначення стратегії й
тактики, етапів переходу до прогнозованого варіанту; 4) процес відстежу-
вання, моніторингу результативності соціально-педагогічної діяльності, що
проводиться — його, на нашу думку, повинна включати будь-яка соціально-
педагогічна програма. Усі зазначені особливості й функціональні характери-
стики такої програми спрямовані, по суті, до одного вектора – перевести
механізм розвитку особистості дитини з обмеженими можливостями в ме-
ханізм її саморозвитку.
Розроблена нами цільова регіональна комплексна програма соціально-
педагогічної підтримки дітей з обмеженими можливостями будувалась відпо-
відно до розробленої моделі на підставі результатів аналізу становища в
Донецькому промисловому регіоні. Більш ґрунтовне вивчення здійснювало-
ся під час дослідно-експериментальної роботи, яка проводилася в закладах
та структурах, де були сформовані експериментальні та контрольні групи.
Ми виходили з того, що головним підсумком наших пошуків у цьому напрямку
повинна статі робоча програма, яка дозволяє докорінно змінити організа-
цію конкретної, у тому числі й профілактичної роботи на краще. При розробці
програми ми виходили з того, що вона в нашому дослідженні є найважливі-
шим документом, що «вбирає» в себе всі сутнісні характеристики феномену
«соціально-педагогічна підтримка дітей з обмеженими можливостями», які
склалися зараз у вітчизняній науці й практиці. Документ, що завдає орієнта-
цію в подальших наукових пошуках і практичній діяльності, дозволяє скон-
центрувати зусилля соціальних педагогів і всіх зацікавлених осіб навколо
вузлових питань педагогічної підтримки. Причому як основну характерну межу
справжньої програми ми визначали її здатність залишатися максимально
обґрунтованою й раціональною, не дивлячись на неминучий суб’єктивізм.
Приступаючи до розробки регіональної комплексної програми соціаль-
но-педагогічної підтримки, ми для себе визначили, що вона повинна стати
загальним орієнтиром, визначити стратегію й тактику в розробці й реалізації
конкретних планів соціально-педагогічної підтримки. У цьому сенсі вельми
показовими є слова академіка А.Г. Аганбегяна, який писав, що «головне в
програмі те, що всі сторони й елементи підпорядковані кінцевій меті, заради
досягнення яких програма розробляється й здійснюється. Стрижень програми
складає система мети й завдання – необхідні ресурси – комплекс взаємозв-
’язаних заходів» [3, с. 127—128].
При розробці комплексної програми соціально-педагогічної підтримки
слід розрізняти три взаємопов’язаних і тісно переплетених аспекти: теоре-
тичний, проектувальний і практично-діяльнісний.
У педагогічній дійсності вони взаємодіють за такою схемою. У теоре-
тичному аспекті генеруються ідеї, формулюються принципи, визначаються
поняття й цінності. У проектувальному проектуються цілі, умови, засоби, тех-
нології, критерії. У практичному створюються й апробуються інструментарій,
форми, зміст, методи й прийоми.
Таке уточнення вельми важливе, бо часто складання будь-якої програ-
ми підміняється конструюванням або навпроти моделюванням процесу, що
в корені не вірно. На цьому тлі можливе вибудовування своєрідного синоні-
мічного ряду, у якому разом з програмою можна зустріти конструювання,
моделювання, алгоритмізацію, прогнозування тощо. Безумовно, істотний
зв’язок між цими явищами існує, але виявляється він у кожному конкретному
випадку й по-своєму. У нашому ж випадку з урахуванням специфіки дослід-
ження й поставлених завдань ми вичленували процес створення програми в
окрему смислову й діяльнісну категорію, відзначаючи в ній істотні, тільки їй
властиві ознаки.
По-перше, програмувати означає створювати якийсь план, проект чого-
небудь у реальності, що ще не існує, але містить елементи майбутньої реаль-
ності.
По-друге, на відміну від проектування, створення програми не припус-
кає опис об’єкту й обґрунтування діяльності — програма, як правило, обме-
жується конкретною дією, визначенням послідовності й порядку, спрямова-
ними на реалізацію певного етапу, стадії, структурного фрагмента.
По-третє, програма сама по собі, так само як і процедура її створення,
не припускає якоїсь новизни або наукового відкриття. Вона служить для за-
безпечення творчої і творчої, у нашому випадку соціально-педагогічної діяль-
ності.
По-четверте, за відомих обставин програма може бути віднесена також
до одного з етапів складної проектувальної діяльності. Ми не випадково при-
діляємо багато уваги дефініційним характеристикам, оскільки для соціаль-
ної педагогіки як молодої галузі педагогічного знання вкрай важливо вироби-
ти чіткий науковий апарат і понятійну єдність. Така позиція фактично обумов-
лює точку зору на ту, що має міждисциплінарний характер проблему особли-
во важлива. Це, на думку А.М. Новікова й Б.С. Гершунського, сприяє вироб-
ленню «термінологічної одноманітності й точності».
Ґрунтуючись на вищесказаному, визначимо основні сутнісні характерис-
тики комплексних програм в галузі соціальної педагогіки, незалежно від змісту
їх конкретних об’єктів. До них ми відносимо:
– спрямованість на мету, підпорядкованість усіх запрограмованих за-
ходів і дій кінцевому результату;
– наявність системи показників, орієнтованих не на кількісний, а на якіс-
ний характер;
– чіткий розподіл функцій, прав, обов’язків усіх суб’єктів, що беруть участь
у реалізації програми, визначення діалогу як провідної форми взаємодії для
всіх учасників програми;
– об’єднання всіх суб’єктів програмної діяльності в єдиній організаційній
формі, під загальним керівництвом і управлінням, з єдиною мірою відпові-
дальності за доручену ділянку реалізації програми;
– сувора координація й узгодженість функціональних обов’язків між різни-
ми ланками й суб’єктами діяльності;
– гнучка система управління, орієнтована на цілі й завдання програми.
Таким чином, програма соціально-педагогічної підтримки дітей з обме-
женими можливостями є нормативною моделлю спільної діяльності суб’єктів
соціально-педагогічного процесу, суть якого зводиться до єдиного вектора
— розвитку суб’єктних якостей у дітей з обмеженими можливостями.
В основу створення програми покладена система ідей і принципів
цілісності, відвертості (доступності) у створенні специфічного виховного се-
редовища, комплексного підходу до соціально-педагогічної підтримки дітей
з обмеженими можливостями, суб’єктній спрямованості в освітньому про-
цесі, взаємодії з батьками суб’єктами процесу релаксації.
На підставі вищесказаного ми здійснили спробу спроектувати регіональну
програму соціально-педагогічної підтримки дітей з обмеженими можливос-
тями саме в Донецькому регіоні.
Головна мета такої програми – соціально-правовий захист дітей з обме-
женими можливостями, підготовка їх до самостійного життя за рахунок ство-
рення варіативних комплексів оптимальних сприятливих умов шкільного,
міського (районного), обласного рівнів, які гарантують реалізацію індивіду-
альних програм розвитку, реабілітації та соціальної адаптації кожної дитини з
психофізичними вадами. Програмою передбачається різноманіття комп-
лексів умов з урахуванням типології дітей з обмеженими можливостями й тих
обставин, у яких вони знаходяться.
Сутність нашої регіональної системи соціально-педагогічної підтримки
полягає в максимальній диференціації й індивідуалізації роботи щодо соц-
іально-педагогічної реабілітації та адаптації з урахуванням особливостей
дітей з обмеженими можливостями й соціально-педагогічних ситуацій, у яких
вони знаходяться.
При цьому ми вважали, що наша програма повинна спиратися на систе-
му властивостей программ такого типу.
До таких властивостей слід віднести, по-перше, орієнтацію дітей з обме-
женими можливостями на діяльне включення у світ суспільно-корисної прак-
тики як головний засіб психічного розвитку та становлення особистості кож-
ної людини з вадами розвитку. За результатами досліджень Л.Виготського,
М.Монтессорі, С.Рубінштейна та інших психологів, для таких дітей необхідна
особлива система виховання, що базується на розгортанні двох боків діяль-
ності: предметно-практичної та тієї, що пов’язана із засвоєнням норм людсь-
ких взаємин.
Друга властивість програми процесу соціально-педагогічної підтримки
дітей з вадами психофізичного розвитку полягає в тому, щоб розвити в таких
детей здатність спиратися на ті аналізатори особистості, які функціонують
нормально. Наприклад, для дітей з вадами зору це слух, сприйняття, дотик,
рухлива активність тощо. Зазначені аналізатори являють собою сенсорну
основу для компенсації порушень зору за рахунок формування в дитини
прийомів і засобів їх удосконалення.
Третя властивість соціально-педагогічної програми — орієнтація соц-
іально-педагогічної підтримки на забезпечення необхідних санітарно-
гігієнічних умов безпосередньо в місцях життєдіяльності дітей з обмежени-
ми можливостями.
Четверта властивість — формування в дітей з обмеженими можливос-
тями психологічної настанови на значущість кожного з них як неповторної
особистості для людей і суспільства в цілому, віра в себе та в те, що при
необхідності їм завжди допоможуть. Така віра повинна підкріплюватися ре-
альними соціально-педагогічними діями, які спрямовані на допомогу, наприк-
лад, дитині з вадами зору в оцінці просторових ознак: напрямку, положення,
відстані, величини, форми, різних кольорів предметів і явищ, формування в
неї досвіду спадкоємності соціально значущої поведінки, самообслуговуван-
ня, творчої роботи тощо. Настанова на самоцінність є й результатом усві-
домлення дитиною-інвалідом власних здібностей до якогось виду діяльності.
А цього не можливо досягти без спеціальної організації діагностики здібнос-
тей дитини, залучення її до різних видів діяльності, без постійного підкрес-
лення педагогами значущості й кращих боків продуктів її праці й творчості.
Важливу роль у формуванні цієї настанови в дітей з обмеженими можливос-
тями відіграє їх реальна матеріальна підтримка з боку органів влади й соц-
іальних служб.
Загальна структура програми складається з чотирьох компонентів.
Перший компонент являє собою опис вихідного й прогнозованого станів
соціально-педагогічної підтримки дітей з обмеженими можливостями. Дру-
гий пов’язаний з програмуванням системи соціально-педагогічних завдань
щодо формування в них психологічної та практичної готовності до активної
життєдіяльності та самореалізації як особистостей. До третього належить
механізм реалізації спланованих завдань з урахуванням існуючих у промис-
ловому регіоні можливостей та його особливостей. В останньому, четверто-
му, компоненті програми передбачено опис засобів соціально-педагогічно-
го контролю за станом підвищення рівня соціально-педагогічної підтримки
дітей з обмеженими можливостями.
Але все вищезазначене більше стосується саме педагогічного аспекту
нашої регіональної програми соціально-педагогічної підтримки дітей з обме-
женими можливостями. З метою більш детального опрацювання соціально-
го аспекту підтримки під час розробки нашої програми ми враховували тех-
нологію соціально-педагогічної діяльності відносно дітей з вадами розвитку,
яка обґрунтована на факультеті соціальної педагогіки і психології Запорізь-
кого державного університету. Цю технологію треба віднести до виду соц-
іальної допомоги. Вона складається з таких компонентів: структурного, фун-
кціонального, нормативного, операційного та інструментального. Зміст цих
компонентів технологізації містить поняття керованих та некерованих соц-
іальних ситуацій (структурний); дозволяє визначити механізми здійснення
соціальних завдань (функціональний); установлює закономірності, принципи
та правила (нормативний); відокремлює операції, їх синхронізацію (операц-
ійний); передбачає усталення всіх наявних засобів здійснення соціального
регулювання (інструментальний).
Запропонована технологія соціально-педагогічної діяльності містить три
етапи реалізації: теоретичний, методичний, процедурний. Тому розроблена
нами технологія соціально-педагогічної підтримки дітей з обмеженими мож-
ливостями відповідно визначається, по-перше, наявністю регіональної про-
грами (теоретичний етап), нормативами діяльності (методичний етап) систе-
мою послідовних операцій (процедурний етап).
Спираючись на таке розуміння технологічної структури соціально-педа-
гогічної підтримки, ми визначили і її основні функції, які можуть бути реалізо-
вані в практичній діяльності при застосуванні програми. Таких функцій ми
виділили три:
– компенсаторна, така, що розглядається нами як можливість дитини
компенсувати свої об’єктивно обмежені можливості за допомогою засобів
педагогічної підтримки, які здатні включити внутрішні резерви організму або
надати додаткові соціальні можливості;
– адаптувальна, що дозволяє дитині з обмеженими можливостями успі-
шно адаптуватися до реалій соціальної дійсності, які швидко змінюються;
– розвивальна, яка спрямована на те, що, не зважаючи на об’єктивне
обмеження можливостей дитини, її змістовноутворювальне життєве начало
залишається незмінним – розвиток суб’єктних якостей дитини й безперервне
збагачення творчого потенціалу її особистості.
При цьому ми враховували, що роль цих функцій в єдиній системі
змінюється в міру успішного процесу соціалізації дитини, оволодіння нею
основами життєдіяльності, формування позитивного суб’єктивного досвіду
життя в умовах об’єктивних життєвих обмежень.
Загальні тенденції в цій зміні такі, що при успішному соціалізаційному
процесі поступово втрачають вагу й значущість компенсаторна й адаптуюча
функції, а на перший план виходить розвивальна функція, яка виступає ре-
альним орієнтиром подальшого становлення особистості дитини, входження
її в доросле життя як повноцінного члена.
Виходячи з вищезазначеного, соціальний профіль нашої регіональної
програми соціально-педагогічної підтримки дітей з обмеженими можливос-
тями містить п’ять основних розділів: загальні дані про дитину; соціальні ха-
рактеристики сім’ї; історію психофізичного розвитку дитини; дослідження са-
мооцінки дитини; спостереження впливу середовища на розвиток дитини.
Таким чином, використання соціально-педагогічної технології при конст-
руюванні регіональної програми соціально-педагогічної підтримки дітей з
обмеженими можливостями сприяло появі нового відношення соціального
оточення та самої дитини до власних недоліків. У нашій програмі діяльність
усіх суб’єктів соціально-педагогічної підтримки спрямована на зміну наслідків
внутрішньої соціальної незадоволеності, на тривожність, очікування, відхи-
лення в поведінці. Застосування практичних методів соціальної реабілітації
сприяє тому, що діти з обмеженими можливостями навчаються альтернатив-
ним способам спілкування, виявляють творчі здібності, усвідомлюють ос-
новні правила поведінки; їх батьки навчаються сприймати свою дитину та-
кою, яка вона є.
Отже, використаний у нашій регіональній програмі соціально-педагогіч-
ний підхід до діяльності суб’єктів соціально-педагогічної підтримки щодо ди-
тини з обмеженими можливостями ми розглядаємо як підхід, що сприяє реа-
лізації творчого потенціалу, активізації зусиль особистості для вирішення
власних проблем.
В основі регіональної програми соціально-педагогічної підтримки дітей
з обмеженими можливостями, яка пропонується нами, лежить ідея адресної
спрямованості та комплексності соціально-педагогічної допомоги кожній
дитині з вадами психофізичного розвитку. Тобто у своїй діяльності ми орієн-
тувалися на використання не розрізнених заходів та засобів, а їх цілісного
комплексу з виходом на конкретну дитину. Причому реалізація нашої системи
роботи здійснювалася на трьох організаційних рівнях: обласному, міському
(районному) та шкільному.
Визначившись з основними загальними характеристиками програми,
перейдемо до опису її змістового боку.
Основними завданнями відповідно до цілей та сутнісних характеристик
програми були визначені такі:
· надання адресної медичної, фінансової, матеріальної допомоги дітям з
вадами психофізичного розвитку;
· створення відповідних умов для утримання, навчання, виховання й по-
вноцінного розвитку дітей з обмеженими можливостями в загальноосвітніх
та спеціальних навчально-виховних закладах та вдома;
· надання всебічної підтримки й допомоги інформаційного, соціально-
правового, психолого-педагогічного характеру дітям з психофізичними ва-
дами;
· розвиток творчих здібностей дітей та підлітків з обмеженими фізични-
ми й психічними можливостями, організація їх лікування та оздоровлення;
· сприяння працевлаштуванню дітей з обмеженими можливостями, ство-
рення розгалуженої регіональної системи професійно-технічного навчання
та вищої освіти для дітей цієї категорії;
· створення відповідних інформаційних банків даних дітей з обмежени-
ми можливостями та умов, у яких вони знаходяться;
· організація ефективної роботи психолого-медико-педагогічних консуль-
тацій для своєчасного обстеження відповідних категорій дітей і надання їм
та їх батькам професійних консультацій.
Відповідно до мети та завдань програми визначився зміст соціально-
педагогічної підтримки дітей з обмеженими можливостями. Зміст діяльності
групувався за такими основними секторами:
1. Соціально-педагогічна діяльність суб’єктів соціально-педагогічної
підтримки щодо надання дітям з обмеженими можливостями відповідної ос-
віти та професійної підготовки.
2. Створення умов щодо збереження здоров’я та реабілітації вад пси-
хофізичного розвитку.
3. Сприяння реалізації професійно-трудових та економічних інтересів
дітей з обмеженими можливостями.
4. Створення умов щодо реалізації творчих та духовних інтересів дітей з
обмеженими можливостями.
5. Забезпечення культурних інтересів та змістовного дозвілля дітей з
обмеженими можливостями.
6. Сприяння участі дітей та молоді з обмеженими можливостями в гро-
мадському та соціально-політичному житті регіону, держави.
На формування змісту соціально-педагогічної підтримки впливало вра-
хування місця здійснення реабілітації та соціальної адаптації дитини з обме-
женими можливостями (вдома, у загальноосвітній школі або в спеціальному
навчально-виховному закладі), а також її знаходження: велике місто, мале
місто, сільський район тощо.
Технологічно реалізація запропонованої нами загальної регіональної
програми підтримки дітей з обмеженими можливостями здійснювалася че-
рез розробку низки індивідуальних програм розвитку для кожної хворої дити-
ни, а також відповідних їм цільових програм соціально-педагогічної підтрим-
ки. Ці програми разраховувались відповідно до рівня використання. Таких
рівнів було встановлено чотири: 1) родинний рівень; 2) рівень навчально-
виховного закладу; 3) рівень міста (району); 4) рівень області.
Таким чином, запропонований варіант програми підтримки дітей з обме-
женими можливостями реально може бути застосований на практиці соціаль-
них служб не тільки Донецького, але й будь-якого іншого регіону України. Зро-
зуміло, що описаний варіант слід сприймати з долею певного схематизму й
спрощеності, які неминучі при узагальненому науковому описі, складних нау-
кових ідей, орієнтованих на практичне застосування, а також з урахуванням
жанру статті, що не припускає деталізації її загальнотеоретичних і прикладних
аспектів.
Література
1. Словник іншомовних слів: 23 тис. слів та термінологічних сполучень /
Уклад.: Л. О. Пустовіт та ін. – К.: Довіра, 2000. — 1018 с.
2. Саранов А. М. Инновационный процесс как фактор саморазвития
современной школы: методология, теория, практика: Монография. – Вол-
гоград: Перемена, 2000. — 259 с.
3. Аганбегян А. Г. Управление социалистическими предприятиями. – М.,
1979. — С. 127–128.

Просмотров: 1253 | | Рейтинг: 0.0/0