Главная » 2012 » Ноябрь » 17 » ТРЕНІНГ ЯК ФОРМА СОЦІАЛЬНОГО НАВЧАННЯ ПІДЛІТКІВ ПРИ ЗДІЙСНЕННІ ПЕРВИННОЇ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРОФІЛАКТИКИ ВЖИВАННЯ НАРКОТИКІВ
13:27
ТРЕНІНГ ЯК ФОРМА СОЦІАЛЬНОГО НАВЧАННЯ ПІДЛІТКІВ ПРИ ЗДІЙСНЕННІ ПЕРВИННОЇ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРОФІЛАКТИКИ ВЖИВАННЯ НАРКОТИКІВ
На сьогоднішній день в Україні вживання наркотичних речовин є однією з
найгостріших соціальних проблем, яка гостро постала перед нашим суспіль-
ством. Дані Державного інституту проблем сім’ї та молоді в Україні свідчать
про збільшення загальної тенденції вживання підлітками та молоддю нарко-
тичних речовин за період з 1995-го по 2005 рік. Учнівська молодь активно ек-
спериментує з так званими «легкими» наркотиками. Щорічно на облік береть-
ся понад 10 тисяч осіб з наркозалежністю, 600 з них – підлітки [5, 49—51].
Систематичне вживання наркотичних речовин неповнолітніми є не тільки
медичною, психологічною, а й соціально-педагогічною проблемою. Тому ак-
туальним є надання підліткам об’єктивних сучасних знань, формування відпо-
відального ставлення до власного здоров’я та розуміння його цінності, ви-
корінення легковажного ставлення та певних стереотипів відносно вживан-
ня наркотиків, розвиток навичок ведення здорового способу життя (далі
ЗСЖ).
Сучасна соціально-педагогічна діяльність потребує широкого впрова-
дження інтерактивних форм соціального навчання та виховання, що перед-
бачають активність усіх учасників соціально-виховного процесу. Такою фор-
мою роботи в цьому контексті є тренінгові заняття [4]. Проведення тренінгів
– це спосіб актуалізувати проблему наркотизації для молодого покоління із
залученням їх самих до її вирішення.
Вивчаючи психолого-педагогічну літературу з проблеми, ми звернулися
до досліджень Н. Максимової, М. Мосьпан, В. Безпалько, С. Болтівець щодо
основних форм, змісту, принципів і напрямів превентивної освіти неповнолітніх
і їх батьків, психологічних аспектів асоціальної, адиктивної поведінки в се-
редньому та старшому шкільному віці, розглянули системні механізми про-
філактики виникнення психологічної готовності до вживання психотропних ре-
човин, які охоплюють зміст і форми превентивного виховання. Ці та інші дос-
лідники (Б.П. Лозаренко, Р.М. Ліщук, І.М. Пінчук, Н.Ю. Максимова, С.В. Тол-
стоухова) розглядають проблему в психологічному й соціально-психологіч-
ному аспекті. Аналіз і вивчення шляхів та методів ефективної профілактики,
умов застосування інтерактивних методик, особливостей тренінгової прак-
тики в напрямку наркопрофілактики ми знаходимо в наукових наробках дос-
лідників В. Оржеховської, С. Шаргородської, А. Бойко, С. Березіної, І.Сергі-
єнко, С. Болтівець, В. Безпалько, Н. Максимової, Л. Мірошниченко та ін. Роз-
робкою тренінгових програм у Черкаській області займаються: Україно-Гол-
ландський Центр профілактики алкоголізму, тютюнопаління і наркоманії
«Еscape», ЦСССДМ, Центр реабілітації наркозалежних і ВІЛ-інфікованих «Від
серця до серця» та деякі інші організації. Опрацювавши досвід їх практичної
діяльності, ми підійшли до питання про вивчення умов організації тренінгової
роботи з підлітками в напрямку наркопрофілактики з позицій його соціально-
навчального впливу на особистість молодої людини. Тому, вивчивши теоре-
тичні здобутки в галузі організації профілактичної діяльності й поєднавши їх з
досвідом дослідження проблем соціального навчання, який представлений
у працях В.Нікітіна, М. Галагузової, А. Капської (вивчали проблему в розрізі
загального процесу соціалізації), ми спробували розглянути тренінгову фор-
му роботи не стільки з позицій його інформаційно-просвітницької спрямова-
ності, а визначити, яким чином можна стимулювати процес соціального на-
вчання підлітків, застосовуючи тренінг у соціально-педагогічній профілактиці.
Наші попередні дослідження показали, що в шкільній практиці в про-
філактичному напрямку роботи частіше звертаються до традиційних форм
роботи. Тренінг та інші інтерактивні заходи ще не так часто використовують-
ся в значній мірі з причин незнання основ і особливостей побудови й органі-
зації процесу соціального навчання в тренінгу з проблем наркозалежності чи
недосконалого володіння техніками оптимізації цього процесу.
Усе вищезазначене актуалізує необхідність соціально-педагогічного ана-
лізу сучасних технологій первинної профілактики вживання наркотиків, а та-
кож пошук шляхів оптимізації процесу соціального навчання підлітків щодо
поглиблення інформації з проблеми наркоспоживання, вироблення навичок
протистояння негативному впливу соціуму і стратегій поводження в ситуаці-
ях адиктивного ризику, формування моделі безпечної здорової поведінки.
Ми поставили своїм завданням у цій статті обґрунтувати й проаналізува-
ти умови організації та проведення профілактичного тренінгу для підлітків з
метою набуття ними соціального досвіду запобігання й протидії вживанню
наркотиків, а також окреслити результати експериментальної перевірки мож-
ливостей тренінгу як однієї з форм підвищення ефективності соціального
навчання особистості.
Зважаючи на специфіку профілактичної роботи з проблеми наркоманії, її
найдоцільніше й найефективніше здійснювати на першій сходинці (первинна
превенція), тобто на етапі, коли діти ще не знайомі зі смаком наркотичних
речовин (це свого роду «вакцинація» виникнення проблеми) [5].
Профілактика не буде результативною, якщо підтримуватиме переваж-
но інформаційний підхід. Вона має не інформувати, а навчати, і навчати не
шаблонно, а пов’язуючи всі знання з досвідом і практикою, з реальним жит-
тям, з соціальною картиною дійсності,  практично й реалістично, тобто со-
ціально навчати. Соціальне навчання – це процес передачі соціальних знань
та формування вмінь і навичок, що сприяє соціалізації [3, 51]. В антинарко-
тичній профілактиці соціальне навчання спрямоване на одержання підлітка-
ми ключових аспектів проблеми наркотизації, на формування вмінь аналізу-
вати й осмислено сприймати віяння наркокультури, приймати виважені рішен-
ня й обирати найбільш безпечні моделі поведінки для себе, оволодіння пози-
тивним досвідом і прагнення застосовувати його в житті; передбачає вико-
ристання таких моделей антинаркотичної профілактики, як «когнітивної» та
«життєвих навичок».
Відповідно до сутності й завдань соціального навчання тренінг з про-
філактики наркоманії має сприяти тому, щоб учасники набували певні систе-
матизовані соціальні знання, уміння, навички, які доповнять стихійно отри-
маний соціальний досвід і забезпечать більш успішне освоєння соціальних
норм, установок, цінностей, ролей. Реалізуючи тренінгову практику в про-
філактичній антинаркотичній діяльності, слід зважати на те, що:
— процес соціального навчання має відбуватися із закріпленням, щоб
набутий досвід і знання через певний час не були втрачені, а мотивація не
перестала діяти;
— результати соціального навчання будуть помітні не одразу, реакції
відповіді та соціальні дії, зміни на особистісному плані суб’єктів соціально-
педагогічної профілактики (підлітків) можуть проявитися набагато пізніше,
як і зміни в соціальній поведінці. Перспектива соціального навчання потре-
бує розмежування того, чого навчають і того, до чого прагнуть;
— соціальне навчання не передбачає того, що індивід буде сліпо на-
слідувати ту модель соціальної поведінки, яка демонструється на тренінгу.
Скоріше, він буде коректувати свої власні реакції відносно до моделі насліду-
вання або буде виробляти реакції дії, що є синтезом поведінкових моделей,
які він спостерігав, аналізував, наслідував у різних сферах взаємодії з соціу-
мом, адаптуючи їх до себе, своїх внутрішніх установок, стереотипів, переко-
нань;
— соціальне навчання з проблем уживання наркотиків передбачає на-
дання можливості учасникам практично випробувати власний і набутий на
тренінгу досвід, реалізовувати свій потенціал і ресурси в діяльності щодо
цієї проблеми;
— ефективність соціального навчання залежить від співвідношення очі-
куваних результатів тренінгового навчання. Якщо очікування були реалізо-
вані, то певною мірою успіх соціального навчання був забезпечений.
Рушійні сили соціального навчання на тренінгу – це власний досвід
підлітків; досвід інших учасників; соціальне переконання; зворотній психо-
логічний зв’язок; отримання порівняльної інформації зі спостережень за
іншими.
У результаті проходження системи тренінгових занять учасники набува-
ють вербальні та візуальні символічні уявлення про соціальну поведінку, яку
можна в подальшому або проявляти, або не проявляти, або проявляти част-
ково (це залежить від рівня сформованості мотиваційної сфери особистості).
Соціальне навчання вважається результативним тоді, коли засвоєна
модель поведінки містить у собі явні переваги іншої полярної за своїми ха-
рактеристиками моделі (відповідно до тренінгу з проблем уживання нарко-
тиків це проявляється в тому, що відбувається альтернативний пошук тих
моделей поводження, які спрямовані на ведення ЗСЖ і спільний аналіз його
позитивних характеристик. Якщо тренер спільно з учасниками доводять одне
одному, що ЗСЖ має чисельні переваги й надає неоціненні можливості для
саморозвитку, то це може сформувати стійке переконання на користь певної
моделі поведінки (вербальні й невербальні аргументи мають бути сильни-
ми). Важливу роль у цьому відіграє стимулювання активності й свідомої са-
модіяльності учасників тренінгового процесу відповідно до так званого парти-
сипаторного підходу)  [1, 3] («партисипаторний» від англ. participate – брати
участь). Суть його в тому, щоб не пасивно споглядати, сприймати, поглинати
інформацію, а бути дійсно учасником тренінгу, активним, умотивованим, суб’-
єктом діяльності, динамічною, ініціативною особистістю, яка охоче засвоює
знання, аналізує, самостійно планує свої подальші дії, знаходить найкращі спо-
соби й форми поведінки для себе, основуючись на власному та набутому
досвіді. Це важливо враховувати при проведенні тренінгу антинаркотичного
спрямування, у процесі якого слід опиратися на такі характеристики актив-
ності суб’єкта соціального навчання: мобільність особистості, активна взає-
модія, усвідомлюваність здійснюваних вчинків та дій, використання досвіду
інших суб’єктів, творчий потенціал особистості, його установка (мотивація)
на інноваційний пошук.
Відповідно до партисипаторного підходу тренінгова робота в напрямку
профілактики наркоманії в підлітковому середовищі має бути побудована так,
щоб спонукати суб’єкта до рефлексії, самоаналізу, представлення власної
точки зору та особистого соціального досвіду, формування пріоритетних осо-
бистісних позицій, до особистісного зростання в усіх напрямках, що активізу-
ватиме формування в суб’єкта ставлення до життя як до найвищої цінності,
до спілкування й діяльності як до незамінних джерел задоволення, енергії,
творчості, які мають утвердитись у свідомості підлітка як щось вище за штуч-
но створювані відчуття «кайфу», викликані наркотичними засобами. Лише за
таких умов ми можемо говорити про соціально-навчальний ефект тренінго-
вої профілактичної роботи. Тренінгові заняття мають створити умови для: [2]
— цілеспрямованого, вільного, не ізольованого від реалій життя інфор-
мування підлітків про шкідливі наслідки вживання наркотиків, про чинники
адиктивного ризику, їх виникнення й механізми впливу в соціальному середо-
вищі;
— оволодіння навичками аналізу своєї поведінки, розширення діапазону
можливих варіантів поведінки людини у складних ситуаціях схиляння до вжи-
вання наркотиків, подолання стандартності поведінки в ситуації відмови шля-
хом навчання підлітка більш тонкої та багатої нюансами поведінки;
— розвитку самосвідомості підлітка, почуття відповідальності за своє
здоров’я та поведінку, яка впливає на це здоров’я, уміння чинити опір асо-
ціальному впливу близького оточення, протистояти негативному впливу со-
ціального середовища, з яким постійно так чи інакше взаємодіє підліток, впли-
ву кіноіндустрії та ЗМІ, що часто популяризують, пропагують пріоритети нар-
кофільної поведінки, уміння сказати «Ні» наркотикам, інформаційна й со-
ціальна резистентність особистості);
— формування в підлітків позитивних установок щодо недопущення вжи-
вання наркотиків, пошуку й реалізації альтернатив активної поведінки, вихо-
вання пріоритету ведення ЗСЖ і переконання в реальних перевагах, які дає
твереза, природна, здорова, свідома життєва активність;
— формування в підлітків навичок аналізу й критичної оцінки інформації,
що фокусуються на підвищенні в підлітка стійкості до негативних соціальних
впливів завдяки ціннісним установкам спрямованості на ведення ЗСЖ.
Отже, тренінг з проблем підліткової наркозалежності сконцентровує увагу
на соціальному навчанні молодих людей, що стає продуктом їх власної актив-
ної діяльності та інтенсивної взаємодії.
Нам удалося провести дослідження завдяки активній тренінговій прак-
тиці, яку ми реалізовували в тісній співпраці з Україно-Голландським Цент-
ром профілактики «Escape». Учасниками тренінгової програми стали підлітки
Черкаських шкіл. Ця практична діяльність дозволила апробувати розробле-
ну нами систему тренінгових занять і сфокусувати свою увагу на тих змінах,
які відбулися в процесі соціального навчання на тренінгу. Щоб зацікавити
підлітків узяти участь у ньому, ми запропонували оригінальну його назву: «Здо-
ров’я чи кайф – it’s your choice and your life!» Тренінг складався з чотирьох
модулів:
Модуль 1. «Життя і наркотик – це різні світи! /Дізнайся про це трохи більше
і ти!»
Мета: надати загальну інформацію про проблеми наркотиків, відшукати
різні точки зору на це явище, визначити групове ставлення до проблеми.
Модуль 2. «Наркотики вживаю, та я не наркоман» / Це дійсно так на-
справді, чи це самообман?» Мета: розглянути проблему наркотичної залеж-
ності, стадії її формування, проаналізувати ситуації ризику й виробити шляхи
опору та протидії.
Модуль 3. «Кайф від наркотиків зникає, / Що далі? Що попереду чекає?»
Мета: визначити й проаналізувати наслідки вживання наркотиків для
різних сфер життя особистості, торкнутися проблем дискримінації наркоза-
лежних.
Модуль 4. «Я обираю життя!/Здорове світле майбуття!» Мета: надати
інформацію про ЗСЖ і визначити шляхи його формування, переваги й недо-
ліки здорової поведінки, сформувати пріоритети повноцінного життя.
З метою отримання діагностичного матеріалу було сформовано 10 тре-
нінгових груп по 12 осіб (9-ті класи в кількох ЗОШ м. Черкас) за допомогою
попереднього анкетування.
Діагностика й спостереження за учасниками проводились не лише під
час дотренінгового й післятренінгового спілкування та за допомогою опиту-
вальників і методик, а й у процесі самого тренінгу при виконанні кожної вправи.
Учасникам пропонувались опитувальники, діагностичні анкети, діагностичні
картки учасників, які були розроблені нами для реалізації завдань дослідно-
го експерименту. Серед методик: методика оцінки сформованості мотива-
ційної сфери особистості, методика визначення спрямованості особистості
на ведення ЗСЖ, тестові запитання на оцінку рівня володіння теоретичною
базою з проблеми вживання наркотиків та наркозалежності, запропоновані
центром «Escape». Для визначення рівня результативності соціально-на-
вчального впливу тренінгової діяльності з досліджуваної проблеми ми виді-
лили такі діагностичні ознаки: ефективність соціального навчання в процесі
тренінгу; задоволеність тренера своєю роботою; задоволеність учасників
процесом тренінгу. Відповідно до першої ознаки ми визначили такі діагнос-
тичні параметри оцінки:
1. Поінформованість: розуміння причин уживання наркотиків молодим
покоління; вплив реклами й оточення на початок уживання, фізіологічні,
психічні й соціальні наслідки зловживання наркотичними речовинами; бачен-
ня шляхів і способів відмови від уживання наркотику, пошук альтернативи;
рівень обізнаності з питань залежності від психоактивних речовин, видів і
стадій її формування; особливості періоду експерементування й шляхи допо-
моги; обізнаність у питаннях здоров’я і ЗСЖ як загальної альтернативи нар-
котичному потягу тощо.
2. Уміння й навички протистояння та протидії: наявність уміння чинити
опір згубному впливу соціального середовища й однолітків; сформованість
мотиваційно-вольових установок на невживання; протистояння популяризації
наркокультури й спокусі доступності наркотичної речовини; критичне ставлення
до впливу ЗМІ; уміння робити правильний вибір у ситуаціях адиктивного ризи-
ку тощо.
3. Бачення (сприйняття) проблеми наркозалежності в цілому: міркуван-
ня й осмислення того, наскільки реальне подолання проблеми; емоційне
сприйняття проблеми, внутрішнє ставлення й оцінка рівня загрозливості яви-
ща наркотизації.
4. Ставлення до людей, які є наркозалежними: сформованість особис-
тісної позиції в ставленні до споживачів наркотиків, до їх проблем, життєвих
труднощів, способу існування; рівень готовності надати допомогу наркоза-
лежній людині; сприйняття такої людини на фоні інших членів суспільства че-
рез призму особистих і сучасних суспільних проблем, суспільної розпороше-
ності тощо.
5. Сформованість мотивації на ЗСЖ і відмова від уживання наркотиків:
упевненість у власній можливості протистояти тиску групи й комплексній дії
інших суспільно-важливих факторів ризику; характер стійкості стереотипних,
моральних, етичних установок, емоційно-вольових якостей особистості, і в
якій мірі вони здатні сформувати бар’єр між наркотиком і повноцінним жит-
тям; цінність власного здоров’я і прагнення до його збереження, зміцнення;
рівень переконаності в перевагах ведення ЗСЖ; сформованість пріоритетів
здорової безпечної поведінки на основі мотиваційного компонента і т.п.
6. Розуміння проблеми: рівень усвідомлення й осмислення проблеми; за-
цікавленість у цій проблемі та пошуку шляхів її вирішення; бачення тенденцій
поширення цього явища, масштабів розповсюдження, спрямованості робо-
ти, що проводиться в цьому напрямку; розуміння причин початку експери-
ментування з наркотиками й наслідків уживання тощо.
7. Рівень сформованості навичок активної дії щодо популяризації ЗСЖ
серед оточення: готовність до ведення роботи щодо зміни адиктивних уста-
новок однолітків пріоритетами здорового й діяльнісного життя; бажання об-
говорювати цю проблему, щоб дізнаватись більше та інформувати інших;
уміння й навички переконання на користь здорової поведінки; готовність впли-
вати власним позитивним прикладом; прагнення залучати друзів до участі в
русі за ЗСЖ і т.п.
Ми також спробували продіагностувати й проаналізувати рівень задо-
воленості тренера процесом тренінгу, його організацією й протіканням за
такими параметрами: реалізація очікувань, адекватність затрат і результатів,
відповідність мети досягнутому результату, забезпечення активності учас-
ників, контроль над процесом навчання, рівень володіння професійною тре-
нерською діяльністю, власна активність тренера і вміння застосовувати інно-
ваційні форми й методи взаємодії, адекватність темпу подачі та викладу ма-
теріалу, дотримання схеми заняття, доцільність вибору змісту інформацій-
но-освітнього матеріалу. А також визначили рівень задоволеності учасників
процесом тренінгу за такими параметрами: реалізація очікувань учасників,
сприйняття, ставлення до запропонованого матеріалу (задоволеність впра-
вами, інформацією, побудовою занять і т.п.), забезпечення новизни й прак-
тичної спрямованості інформації, рівень зацікавленості учасників, адек-
ватність обсягу і способів подачі інформаційно-практичного матеріалу, рівень
власної активності учасника та його залучення до процесу тренінгового на-
вчання, ступінь комфорту в процесі взаємодії, реалізація можливості про-
аналізувати власний соціальний досвід у ході тренінгу.
Кожний з параметрів оцінювався за визначеними критеріями, за якими
були оформлені результати попередньої діагностики (констатувальні показ-
ники) та отримані дані в ході поточного й кінцевого аналізу діяльності (фор-
мувальні показники).
У результаті проведення запланованої системи тренінгових занять фор-
мувальні показники рівня соціальної навченості набули деяких позитивних змін.
В учасників підвищився рівень обізнаності з цієї проблеми, бажання форму-
вати в собі вміння й навички активної діяльності й залучення до пошуку шляхів
виходу з суспільно наркотичної кризи. Дослідження дало можливість визна-
чити рівень задоволеності учасників процесом тренінгу, що, на наш погляд, є
важливим показником ефективності соціального навчання. За всіма ознака-
ми спостерігається достатньо високий рівень показників. Також визначення
нами параметрів оцінки діяльності тренера і власне її оцінка акцентує увагу
теоретиків і практиків на важливості обізнаності тренера в теорії соціально-
го навчання, дотримання ним визначених нами вище вимог до проведення
профілактичного тренінгу з проблем наркоманії, наголошує на безпосередній
залежності результату соціального навчання від рівня професійної майстер-
ності й тренерської компетентності спеціаліста.
Отже, тренінг, побудований із забезпеченням ситуації комфорту та необ-
хідних засобів навчання, з дотриманням вимог організації процесу соціаль-
ного навчання, положень партисипаторного підходу, методично правильно
організований, підвищує його ефективність і результативність профілактики
в цілому.
Література
1. Методичні рекомендації до проведення тренінг-курсу для підлітків з
питань просвітницької роботи щодо здорового способу життя. – К., 2002.
2. Нові підходи в профілактиці залежності від психоактивних речовин в
Черкаській області: інформ. бюлетень по тренінгам. – Черкаси, 2003.
3. Социальная педагогика: курс лекций / Под общ. ред. М.А. Галагузо-
вой. – М., 2001.
4. Технологія проведення тренінгів з формування здорового способу
життя молоді / Г.М. Бевз, О.П. Главник. – К., 2004. – Кн.1.
5. Тютюн, алкоголь, наркотики в молодіжному середовищі: вживання,
залежність, ефективна профілактика / О.О. Ярмоленко, О.М. Балакірєва,
О.О. Стойко та ін. – К., 2004. – Кн.7.
Просмотров: 3092 | | Рейтинг: 0.0/0