Главная » Статьи » Психология и педагогика

Гейткіпінг як нова філософія, концепція та механізм ухвалення рішень в інтересах дітей

Гейткіпінг (від англ. gatekeeping – контроль за воротами) – 
складна категорія соціальної роботи, що може розглядатися 
як  нова  філософія,  концепція  та  механізм  захисту  й  забез– 
печення прав дітей, який визначає засади ухвалення рішень 
стосовно дітей на вищому рівні професійної компетентності.

Гейткіпінг – це філософія, політика, концепція й водночас механізм, 
що відобража нові підходи до реформування системи опіки над діть-
ми взагалі і запобігання розміщення їх в інтернатних закладах зокре-
ма. Складовими гейткіпінгу : оцінка потреб та умов життя дити-
ни; планування і надання послуг у громаді, що переду направленню  
дитини  в  систему  інтернатних  закладів;  сприяння  поверненню 
дитини-вихованця  інтернатного  закладу  у  біологічну  сім’ю  чи 
влаштування  її  у  сімейну  форму  виховання  (опіка  й  піклування,  
усиновлення,  прийомна  сім’я,  ДБСТ);  надання  допомоги  дитині  
у організації її самостійного життя. 

Якою є історія гейткіпінгу в європейському регіоні? У Регіо-
нальному звіті з моніторингу ЮНІСЕФ (2001) «Декада пере-
хідного  періоду»  говориться  про  необхідність    розуміння  
та  впровадження  у  країнах  Європи  протягом  останнього  
десятиріччя нових тенденцій державної опіки, спрямованих  
на посилення роботи щодо зменшення залежності від інтер-
натів. В основних висновках звіту зазначалося:

•  за останнє десятиріччя в інтернати стала потрапляти 
більша кількість дітей, особливо дітей раннього віку;
 На сьогодні не має усталеного перекладу терміну gatekeeping. Часто в літерату-
рі  цей  термін  перекладають  як  «кураторство»,  «контроль  за  наданням  послуг»,  
«механізм запобігання чомусь (у залежності від контексту)» тощо. З нашої точки  
зору усі спроби  перекладу не відповідають змісту цього англійського словосполу-
чення, а тому за відсутністю українського слова відповідника  пропонується вжива-
ти термін «гейткіпінг» (Прим. автора).

•  міжнародне усиновлення порівняно з національним 
домінує у стратегії державної опіки;

•  розвиток сімейних форм виховання, незважаючи на 
визнання їх пріоритетом державної політики країн  
Європи, відбувається повільно;

•  мають місце труднощі в забезпеченні якості опіки  
дітей, які виховуються в інституційній системі тощо. 

У країнах  Західної Європи практика влаштування дітей ран-
нього віку в державні заклади опіки була припинена близько 
50 років тому. В багатьох країнах довготривала опіка посту-
пилися  короткотривалому  перебуванню  дитини  в  закладі  
з  її  подальшою  реінтеграцією  в  сімейне  середовище.  Змі-
ни  в  поглядах  на  права  дитини,  економічна  оцінка  витрат  
на утримання дитини в закладі опіки порівняно з сімейними 
формами виховання, громадська думка щодо проблем повно-
цінного розвитку дітей в інтернатах – усе це спричинило роз-
роблення, впровадження та сприйняття гейткіпінгу як нової 
концепції, оновленої функції держави і одночасно механізм 
реформування системи опіки та піклування над дітьми. 
Гейткіпінг як концепція може формуватися і згори до низу,  
і знизу догори, за ініціативи як  державних, так і недержав-
них організацій. 

Гейткіпінг може поставати функцією держави, що передбачає 
впровадження його основних елементів у специфічній цільо-
вій сфері. Наприклад, у сферах охорони здоров’я і опіки над 
людьми  похилого віку,  захисту  прав  дітей  –  сиріт  та  дітей, 
позбавлених батьківського піклування, ювенальної юстиції, 
підтримки сім’ї тощо. 

Гейткіпінг  можна  розглядати  і  як  механізм,  спрямований  
на  запобігання  потраплянню  дітей  в  інтернатні  заклади,  
а також гарантування, що діти, влаштовані в інтернатні зак–
лади, не лишаються там без уваги, й робиться все для того, 
щоб  повернути  їх  у  біологічну  сім’ю,  громаду,  влаштувати  
у сімейні форми виховання (опіка й піклування, усиновлення, 
прийомні сім’ї, ДБСТ) або підготовити до самостійного життя.  
Він  впроваджується  на  різних  рівнях  (індивідуальному,  
груповому,  на  рівні  організації  та  діяльності  служб,  функціо– 
нування  місцевих  громад,  регіональному  й  національ– 
ному) як окремими людьми, так і системами, як для окремих  
людей, так і для цілих систем.

сновними елементами гейткіпінгу як механізму  є:

•  проведення оцінки потреб дітей та їхніх сімей  
підготовленим персоналом, дії якого координуються 
організаційною структурою; 

•  створення мережі служб на рівні громади, які надають 
допомогу й підтримку дітям і їхнім сім’ям;

•  наявність комплексу доступних послуг, що можуть нада– 
ватися в громаді з метою  допомоги і підтримки вразли– 
вих дітей і їхніх сімей, в тому числі розвиток альтер– 
нативних інституційним форм влаштування дітей; 

•  ухвалення рішень, що ґрунтується на результатах  
оцінки потреб дітей, систематичному перегляді  

наданих послуг із урахуванням їхнього впливу; 
•  наявність інформаційної системи (системи моніто– 
рингу), яка  забезпечує достовірні дані про вразливі 
сім’ї і діти, служби, що надають соціальні послуги,  
проведену роботу з клієнтом відповідно до його інди– 
відуального плану тощо. 

Багато країн стали піонерами впровадження індивідуальних 
елементів    гейткіпінгу,  але  тільки  декілька  з  них  змогли 
систематично  їх  поєднати.  Тому  важливо  забезпечити 
 впровадження елементів гейткіпінгу, базуючись на цілісно–
му, системному, інтегрованому підходах.
Гейткіпінг  розглядається  і  як  процес,  де  етапами  якого  
можуть  виступати  елементи  гейкіпінгу  як  механізму: 
здійснення  якісної  оцінки  потреб  дитини,  визначення  
і  надання  необхідних  послуг  відповідно  до  індивіду– 
альних потреб за планом роботи з кожним клієнтом;  постій–
ний моніторинг виконання цього плану, системи перегляду  
і  моніторингу  дій  служби  протягом  регулярних  проміжків  
часу; документування результатів будь-яких переглядів тощо. 
 
У міжнародній практиці гейткіпінг – це і складова процесу 
нормування, тобто забезпечує «контроль доступу до послуг, 
 аби  дібрати  тільки  тих  клієнтів,  яким  ці  послуги  конче 
 потрібні. Припущення в даному випадку ґрунтується на тому, 
що  насправді  більше  людей  звертатимуться  за  послугами, 
ніж їх реально можна надати [5].
 
Як  засвідчує  міжнародний  досвід,  «серцем»  гейткіпінгу  
є  зміна  ставлення.  Саме  формування  ставлення  до  дитини  
як цінності і до відповідального усвідомленого батьківства 
 як  обов’язку  кожного;  утвердження  переконання  про  роль 
сім’ї  як  базового  чинника  повноцінного  розвитку  дитини  
на  всіх  рівнях:  від  особистісного  до  державного  –  є  голов–
ною умовою забезпечення якості впровадження гейкіпінгу.  
Серед інших умов визначають:
 
•  затверджені  на  законодавчому  рівні  чіткі  критерії  
ухвалення  рішення  стосовно  забезпечення  найкра–
щих умов життя і розвитку дитини, для якої є загроза 
 вилучення  із  сімейного  середовища  та  влаштування  
в інтернатний заклад; 

В  якості  критеріїв  можуть  бути  докази:  про  заподіяння 
дитині значної шкоди чи її загрози; про те, що влаштування  
в  інтернатний  заклад  є  єдиною  можливістю  забезпечити 
благополуччя дитини; чи використані всі можливості щодо 
надання допомоги і підтримки сім’ї, щоб забезпечити її повно–
цінне функціонування; чи належним чином (за протоколом) 
було  проведено  оцінювання  ситуації  сім’ї  та  оцінка  потреб 
дитини тощо.

•   забезпечене  колегіальне  і  прозоре  ухвалення  рішень  
стосовно  дитини  міжвідомчою  /  мультидисциплі-
нарною командою;
Показниками забезпечення колегіальності і прозорості ухва- 
лення  рішень є наявність  організації/особи,  яка  координує
роботу  з  клієнтом,  контролює  достовірність  зібраної  
членами  мультидисциплінарної  команди  інформації  про  
клієнта  і  його  ситуацію;  документування  цього  процесу  за  
відповідними  формами;  залучення  представників  місцевої  
громади,  користувача  послуг  до  ухвалення  рішення  та  
забезпечення його права апеляції тощо.
•    існує належний рівень підготовки фахівців, які працю– 
ють із дітьми та їхніми сім’ями;
фахівці  мають  бути  професійно  компетентними,    вміти  
працювати  в  команді,  проводити  оцінювання  стано– 
вища  клієнтів,  у  тому  числі  оцінку  їх  потреб,  ухвалювати  
оптимальні  рішення  стосовно  шляхів  подолання  складних 
життєвих  обставин,  враховуючи  незалежні  точки  зору; 
визначати  необхідні  клієнту  послуги,  послідовність  їх  
надання  тощо;  діяльність  фахівців  має  базуватися  на  
переконанні,  що  рідна  сім’я,  сімейні  форми  виховання  
є  найкращим  середовищем  для  повноцінного  розвитку  
дитини.  Особливу  увагу  потрібно  звернути  на  підготовку 
менеджерів служб, функціями яких є перегляд індивідуаль–
них  рішень  соціальних  працівників,  моніторинг  стандар– 
тів  якості  надання  послуг  і  керівництво  гейткіпінгом.  
Вони  мають  відповідати  за  планування  належних  послуг, 
щоб  реагувати  на  зміну  потреб  клієнта,  а  також  розпо– 
діляти обмежені ресурси.

•   робота  з  клієнтом  здійснюється  мультидисциплінар–
ною  командою  за  певними  індикаторами  виміру 
досягнення мети і з урахуванням усіх наявних ресурсів 
громади, членом якої є клієнт;

Досягнення мети забезпечуються тим, що клієнт має доступ  
до  усіх  наявних  у  громаді  послуг;  служби  надають  послуги  
відповідно  до  розроблених  й  затверджених  стандартів  їх  ді-
яльності;  послуги  комплексними  й  адресними;  здійснються  
систематичний  перегляд  основних  цілей  індивідуальної  робо– 
ти,  уточнються  доцільність    послуг  з  метою  зменшення  
шкоди, яка може бути завдана у випадку некоректно проведеної 
оцінки становища клієнта/оцінки його потреб.

•   проводиться  моніторинг  становища  дітей  та  системи  
захисту їх прав, наявних тенденцій зміни кількості ді-
тей  у  інституційних  закладах,  причин  цих  тенденцій; 
реформування мережі служб, що працюють в інтересах 
дітей, оновлення змісту їх діяльності тощо.

Впровадження  гейткіпінгу  не  є  легким  завданням  через  
низку перешкод:  

•  Існування парадигми, усталеної думки щодо позитив-
ного впливу інституційної системи опіки на розвиток 
дитини, необґрунтованість розміщення дитини в інтер-
натний заклад як єдину доцільну форму її влаштування.

•  Нечіткі механізми впровадження законодавства  
у сфері захисту прав дітей. 

•  Низький рівень міжвідомчої взаємодії, дублювання 
обов’язків різних організацій.  

•  Відносна ізольованість системи закладів інтернатного 
типу. Труднощі перекваліфікації персоналу та альтер-
нативи використання ресурсів закладів; обмеженість 
соціальних зв’язків вихованців.

•  Дефіцит кваліфікованого персоналу соціальних служб, 
недостатній рівень професіоналізму, нерозуміння  
елементів гейткіпінгу, що в підсумку не гарантуватиме 
об’єктивність їхніх професійних суджень. 

•  Недосконалість систематизації інформації (збір,  
узагальнення, аналіз інформації про дітей та сім’ї,  
які опинилися в складних життєвих обставинах,  
служби, послуги, ресурси тощо) та її раціонального  
використання. 

•  Брак практичних моделей гейткіпінгу та досвіду його 
впровадження.
 
Клюовим підходом до впровадження гейткіпінгу, що вико-
ристовується у 12 країнах світу, є поєднання потреб і послуг 
(ППП), а саме: підтримка зв’язку між потребою, перешкодою  
(влаштування дитини в заклад інтернатного типу), послугами 
і результатами. Використання цього підходу передбачає впро-
вадження ППП у діяльність усіх служб, що працюють із дітьми 
і сім’ями в громаді, роботу незалежних експертів, комісій. Цей 
підхід  також  виступає  методологією  досліджень  життєвих  
історій вихованців і випускників закладів інтернатного типу.
 
Неможливо окреслити єдиний підхід у визначенні пріоритет-
них напрямів гейткіпінгу з метою недопущення влаштування 
дітей у інтернатні заклади.  Це значною мірою залежить від 
особливостей системи захисту дітей на місцевому рівні, тради-
цій, культурних та релігійних особливостей громади тощо.
Важливим  у  впроваджені  гейткіпінгу  є  планування  послуг 
з урахуванням реальних можливостей та ресурсів громади, 
служб,  що  має  забезпечити  доступність  послуг,  їх  система-
тичність і комплексність. Створена у громаді мережа спеціа-
лізованих служб має максимально враховувати її проблеми  
і  потреби.    Наприклад,  якщо  гострою  проблемою  громади  
визначено  високий  рівень  злочинності  серед  підлітків,  
у мережі служб доцільно створити службу супроводу дітей,  
які перебувають у конфлікті з законом, робота якої у тісній 
взаємодії з існуючими службами підтримки сім’ї, профілакти-
ки наркотичної та алкогольної залежності тощо буде спрямо-
вана на комплексне подолання проблеми.
 
Одним  із  дієвих  інструментів  запровадження  гейткіпінгу  
в  міжнародній  практиці  є  підвищення  вимог  до  ухвалення 
рішень щодо влаштування дитини, покращення стандартів  
і  процедур  здійснення  оцінки,  удосконалення  процедури  
документування, підвищення рівня професійної компетент-
ності фахівців соціальної сфери, проведення постійного моні-
торингу роботи соціальних служб у контексті зміни ситуації 
клієнта тощо. 

Засобом перетворення моніторингу у дієвий інструмент поси-
лення перешкод влаштування дитини в інтернатний заклад 
є розробка та впровадження дохідливих, об’єктивно обґрун– 
тованих,  вимірюваних  індикаторів.  Кількість  індикаторів  
не має бути надто великою, інакше спеціалісти служб будуть 
перевантаженими, а дані неправильно витлумачені.
Не  менш  важливим  інструментом  механізму  гейткіпінгу  
є  створення  і  функціонування  спеціальних  комісій  захисту  
дітей (КЗД), які на місцевому рівні контролюють/відстежу-
ють  роботу  соціальних  та  інших  служб  щодо  влаштування  
дітей  визначеними  критеріями  забезпечення  найкращих 
умов розвитку і життя дитини. 

Основними завданнями роботи КЗД є:

•   розгляд висновків соціальних працівників щодо наявних 
альтернатив на рівні громади і визначення умов/обста-
вин, які гарантують, що дитину не заберуть із сім’ї;

•   відслідковування процесу підтримки сім’ї щодо  
запобігання передачі дитини в інтернатний заклад;

•   регулярний перегляд рішень щодо влаштування  
дитини в інтернат, аби уникнути її довготривалого  
перебування в ньому тощо.

Важливу  роль  відіграє  залучення  до  складу  КЗД  поряд  
із  персоналом,  який  відповідає  за  надання  послуг  на  місце-
вому  рівні,  незалежного  експерта.    Участь  батьків  у  роботі  
комісій також вважається важливою, тому що  забезпечує ро-
зуміння/усвідомлення ними ухвалених рішень. Це допомагає 
органам влади більш чутливо планувати надання послуг і по-
ширити надання альтернативних послуг у світлі визначених 
потре. 

Таким чином, робота КЗД щодо запобігання влаштуванню 
дитини  в  заклад  передбачає  комплекс  заходів/дій,  серед 
яких: детальний розгляд кожного окремого випадку з ви-
значенням, перш за все, альтернативних шляхів вирішення 
проблем дитини на рівні громади, підтримки сім’ї, забезпе-
чення доступності сім’ї до послуг і програм усіх служб, що 
діють на території; моніторингу процесу.
 
Не має залишатися поза увагою такий важливий інструмент 
гейткіпінгу, як  удосконалення процедури закриття випадку,  
що  передбачає  не  лише  оцінку  результатів  проведеної  ро-
боти, але й визначення певних «запасних» шляхів підтримки  
позитивного впливу, моніторинг стабільності змін на краще  
в життєвій ситуації  клієнта.

Таким  чином,  гейткіпінг  передбачає  якісні  зміни  в  системі 
захисту дітей, зокрема створення нових служб, нових меха–
 нізмів ухвалення рішень, нових ролей для персоналу, забезпе-
чення міжсекторної і міжвідомчої взаємодії.           
У соціальній сфері гейткіпінг гарантує адресність та якість 
послуг, що надаються клієнтам. Це ефективний й  фундамен– 
тальний  принцип  роботи  з  різними  цільовими  групами  
користувачів соціальних послуг, що об’єднує такі технології, 
як оцінка потреб, раннє втручання, ведення випадку, активі-
зація громад тощо [2]. Саме такий підхід покладено в основу 
діяльності інтегрованих соціальних служб, створених у Київ-
ській  області  в  рамках  проекту  ЄС  «Розвиток  інтегрованих  
соціальних служб для вразливих сімей і дітей», що реалізо-
вувався  консорціумом  «Кожній  дитині».    У  рамках  проекту  
також  було  враховано  головні  підходи  гейткіпінгу,  а  саме:  
запровадження обмежень на потрапляння дітей до інтернат-
них закладів і широких можливостей реінтеграції тих дітей,  
які ще перебувають в інтернатах, що є напрямами деінсти– 
туалізації.
Категория: Психология и педагогика | (15.01.2013)
Просмотров: 4908 | Рейтинг: 0.0/0