Главная » Статьи » Психология и педагогика

ГРОМАДСЬКА ТА ПРИВАТНА ІНІЦІАТИВА В ОСВІТІ ДОРОСЛИХ: ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ

ГРОМАДСЬКА ТА  ПРИВАТНА ІНІЦІАТИВА  В  ОСВІТІ
ДОРОСЛИХ: ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ
Останнім часом у понятійному апараті педагогічної науки утвердився
термін «андрагогіка». Ним позначають напрямок розвитку педагогічної дум-
ки, у межах якого відбувається істотне переосмислення змісту категорії до-
даткової освіти дорослих: систематизується термінологічний апарат, аналі-
зується методологія навчання дорослих, пропонована зарубіжними андра-
гогами. Цінним у науковому й практичному відношенні є:
— аналіз змісту, видів і форм додаткової освітньої підготовки в різних
навчальних закладах, що охоплюють і професійну сферу, і загальний розви-
ток дорослих;
— розширення вікових меж охоплених різними видами перепідготовки
дорослих;
— «розмивання» цільових установок у діяльності навчальних закладів
за рахунок розширення освітніх послуг, у результаті конкурентної боротьби за
слухачів на сучасному освітньому ринку, введення традиційно невластивих
їм видів освітньої діяльності;
— подальший розвиток багатофункціональних систем додаткової освіти
при ВНЗ;
— посилення співпраці промислових корпорацій і університетів у реалі-
зації ідей додаткової професійної освіти дорослих;
— значний розвиток корпоративних університетів, що спеціально ство-
рюються «всередині» великих компаній для постійного підвищення профе-
сійного рівня своїх співробітників;
— зростання уваги до освітніх потреб літніх людей, що знаходить віддзер-
калення в розвитку університетів «третього віку» й вивченні освітніх проблем
дорослих «четвертого віку» і багато інших явищ [3; 6; 7].
Аналіз літературних джерел дозволяє зробити висновок про те, що до-
даткову освіту дорослих на Заході розглядають як "mainstream”, тобто го-
ловний освітній напрям, щодо якого «первісна» освіта трактується як ос-
новна умова й передумова. У сучасній суспільній свідомості відбувається
зміна співвідношення основної й додаткової освіти дорослого населення: про-
відну роль починає відігравати друга, вона більше не є необов’язковою,
факультативним доповненням (optional extra), без її належного розвитку су-
часна цивілізація просто не може вижити. Якість і навчання сьогодні, відзна-
чає автор, характеризуючи західне суспільство, витіснили поняття прибутко-
вості (profitability) і розподілу ринку (market share) як нові управлінські імпе-
ративи. Тому першорядними питаннями, якими зайняті фахівці, які працю-
ють у цій галузі є організаційне й методичне забезпечення додаткової освіти
дорослих, її доступність і розширення можливостей» [2, с.114].
Історико-педагогічний аспект є необхідною складовою частиною осмис-
лення актуальної проблеми додаткової освіти дорослих як форми реалізації
ідеї неперервної освіти, — ідеї, яка реалізується нині в усіх цивілізованих,
індустріально розвинених країн.
В історії української педагогіки відомий час, без перебільшення, розкві-
ту освіти дорослих, — це період кіннця XIX – поч. ХХ ст.
Наприкінці XIX ст. в Україні спостерігалося велике розмаїття закладів і
форм просвітницької роботи: недільні школи, народні бібліотеки, народні бу-
динки тощо. Позашкільна освіта народу здійснювалася клубами, народними
читальнями, школами, музеями, де проводилися лекції, навчальні заняття,
екскурсії, театральні вистави. Важливу просвітницьку роль відігравали на-
родні читання – популярних книг, брошур, газетних та журнальних статей, які
проводилися для широких верств населення. Уряд суворо регламентував їх
організацію. До читання були допущені лише книги, схвалені Вченим коміте-
том Міністерства народної освіти. Укладаючи програми позашкільних читань,
активісти прагнули використовувати їх для пропаганди корисних знань. Не-
зважаючи на те, що вибір їх був дуже обмеженим, читання відіграли визначну
роль у справі народної освіти, тому що вони підготували подальший успіх на-
родних бібліотек і народних університетів. На особливу увагу в цій справі зас-
луговують найстаріші в Україні Харківське й Київське товариства поширення
грамотності серед народу.
Завдяки піклуванню членів Харківського товариства грамотності (зас-
новане в 1869 році) були відкриті народні школи, жіноча реміснича школа,
малярно-декоративна школа, організовані безплатні народні читання, без-
платні народні бібліотеки-читальні.
Саме Харківщина за кількістю народних бібліотек займала одне з пер-
ших місць у Росії і в Україні [11]. Товариство мало свої відділення в Сумах,
Слов’янську, Вовчанську, Богодухові та інших містах. За ініціативою членів
товариства були організовані комітет сільських бібліотек, видавничий комі-
тет, шкільно-педагогічний комітет [10, c. 356]. Завдяки активній діяльності то-
вариства в Харківській губернії в 1913 році народні читання проходили вже
в більш як у 500 аудиторіях і охоплювали понад 800000 слухачів. На 1 січня
1914 року в Харківській губернії було організовано 852 земські безплатні
бібліотеки-читальні [4, c. 97—100].
Київське товариство грамотності проводило роботу в містах і селах Київ-
ської, Подільської, Волинської губерній. На початок 90-х років ХІХ ст. ним було
відкрито 6 недільних шкіл, 87 сільських бібліотек, Народний будинок у Києві
(1900 р.) з актовим залом на 1000 місць, безплатною бібліотекою, читаль-
ним залом на 150 осіб, музеєм, недільною школою, вечірніми класами. Това-
риство організовувало народні читання, лекції, літературно-музичні вечори,
видавало художню літературу українською мовою, науково-популярні бро-
шури. Активну участь у роботі товариства брали відомий педагог Т. Лубе-
нець та композитор М. Лисенко [9, c.179].
З товариств, які своєю діяльністю сприяли розвиткові народної освіти,
слід назвати Фребелівське, засноване в Києві в 1908 році. Воно зосередило
свою увагу на розробці питань сімейного виховання, організації дитячих
садків, літніх дитячих колоній, підготовці вихователів.
В Одесі з 1897 року діяло Слов’янське товариство та Лекційний комітет.
У період 1901—1910 рр. в Україні створюються і діють такі товариства, як
Волинське товариство грамотності, товариство сприяння освіті в Рівному,
товариство поширення нижчої, середньої і вищої освіти в межах Київської,
Полтавської, Чернігівської, Волинської, Подільської губерній [10, c. 357].
З 1905 року набули великого поширення народні бібліотеки й читальні.
Вони працювали в тісному контакті з усіма типами шкіл для дорослих. На по-
чатку XX століття найбільшими за книжковими фондами і кількістю читачів
були бібліотеки: Харківська, яка мала 67 тис. томів, Одеська – понад 100
тисяч томів [5, c.436]. Цими бібліотеками користувалися міські жителі. Актив-
ним каналом розповсюдження корисної літератури серед народу були книж-
кові склади просвітницьких товариств і земств, які виникли в 70-ті роки й на-
були великого розмаху наприкінці століття.
Дуже суттєву роль у структурі позашкільних освітніх закладів відіграва-
ли школи дорослих. На початку XX століття в Україні склалися 5 основних
типів таких шкіл. У містах найпоширенішими були недільні школи, які діяли на
основі положення про початкові народні училища (1874 р.). Згідно з положен-
ням, до них належали всі загальні недільні школи, запроваджені як урядом,
так міськими і сільськими громадами та приватними особами. У школах ви-
кладали Закон Божий, читання книг громадянського й церковного друку, пись-
мо, арифметику, церковні співи.
Іншу групу шкіл дорослих складали недільні й вечірні курси. До їх навчаль-
них планів входили ті ж предмети, що і в недільних школах, а також геометрія,
креслення, історія і географія, природознавство. Тут викладали вчителі
міських училищ за окрему платню, у той час, як у недільних школах викладан-
ня було безплатним.
До третього типу шкіл дорослих належали додаткові класи, які діяли на
базі церковноприходських шкіл. За програмою передбачалися ті ж предме-
ти, що і в недільних школах (правила від 13.06.1884 р.). Повторювально-до-
даткові класи для дорослих (четвертий тип) організовувалися земствами на
базі земських шкіл. Ідея їх створення і розробка основних педагогічних прин-
ципів діяльності належали відомому педагогові М.Корфу. Програма цих класів
в основному повторювала програму земських шкіл. До п’ятого типу шкіл до-
рослих належали школи Російського технічного товариства, кількість яких була
незначною. У 1899 р. діяло всього 22 такі школи, але вони відіграли помітну
роль у розвитку позашкільної освіти.
Перед школами дорослих були поставлені завдання створити свою влас-
ну методику викладання, збагатити зміст освіти, забезпечити його
відповідність потребам економічного і соціально-політичного розвитку краї-
ни. Покращити постановку навчання в цих школах давали можливість прави-
ла від 20 березня 1907 року, згідно з  якими навчальні програми були значно
розширені, введені нові предмети: фізика, хімія, геометрія, іноземні мови,
вища математика, педагогіка і психологія. Особливої популярності набула
жіноча недільна школа Х.Алчевської в Харкові. Ця школа була своєрідним
методичним центром, ознайомитися з діяльністю якого приїжджали з найвід-
даленіших куточків Російської імперії. Сама Х.Алчевська виступала на сто-
рінках преси з пропагандою ідеї недільної школи, вела широке листування,
брала участь у чисельних виставках у країні і за кордоном.
Понад 150 тисяч жінок з народу виховала за 50 років існування Харків-
ська приватна недільна жіноча школа. Офіційно відкрита 1870 року, вона
проіснувала до 1920 року. Заслугою Х. Алчевської було те, що вона, незва-
жаючи на утиски, зберегла свою недільну школу, пропагуючи ідею освіти для
народу, поширюючи передові форми і методи навчання дорослих [12, c. 53].
Х. Алчевська зробила суттєвий внесок у практику вивчення й узагаль-
нення досвіду роботи вчителів недільних шкіл, удосконалення їхньої педаго-
гічної майстерності: з її ініціативи в журналі «Русская мысль» почала публіку-
ватися «Хроніка недільних шкіл». Матеріали «Хроніки» мали велике значен-
ня не лише для популяризації передового досвіду, програм викладання, а й
для ідейного об’єднання освітян.
У Харківській недільній школі до навчальної програми, крім читання, пись-
ма, арифметики, були внесені «бесіди з географії, популярної фізики, а для
грамотних викладалися ще й німецька та французька мови та малювання»
[1, c. 123].
Паралельно з Харківською недільною школою Алчевська створила по-
чаткову школу в селі Олексіївці Михайлівської волості.
Велику роль у справі освіти народу відіграла «Книга дорослих» – пер-
ший підручник для навчання дорослих, створений колективом недільних шкіл
під керівництвом Х. Алчевської. Перше видання цієї книги вийшло в 1899 р.
[8, c.125].
Вивчення досвіду роботи недільних шкіл свідчить, що на початку XX ст.
вони вже не обмежувалися поширенням елементарної грамотності серед
населення, а стали відігравати помітну роль у розвитку свідомості народу.
Висновки
Громадська та приватна ініціатива в галузі освіти в Україні на рубежі
ХІХ – ХХ ст. забезпечувала великий простір для педагогічного пошуку, — зок-
рема і в справі освіти дорослих. Порівняння минулого досвіду вітчизняної
освіти з сучасними реаліями та освітніми тенденціями становить значний те-
оретичний і практичний інтерес.
Література
1. Абрамов Я. Наши воскресные школы. Их прошлое и настоящее. –
СПб., 1900.
2. Воробьев Н.Е.  Образование взрослых за рубежом // Педагогика. –
2005. – №4. — С. 113—115.
3. Исламишин  Р.С., Габдулаханов В.Ф. Андрагогика. Историко-пе-
дагогический процесс и языковая личность ХХI в.: Учебное пособие. – М.,
2005. – 288 с.
4. Исторический обзор деятельности Харьковского общества распро-
странения в народе грамотности: 1869—1909. – М., 1911. – С. 97—100.
5. Історія Української РСР. – Т. 4. – С. 436.
6. Колесникова И.А. Основы андрагогики: Учное пособие. – М., 2003. –
240 с.
7. Митина А.М. Дополнительное образование взрослых за рубежом: кон-
цептуальное становление и развитие. – М.: Наука, 2004. – 304 с.
8. Мухін М. Педагогічні погляди і освітня діяльність Х.Д. Алчевської. –
К., 1979. – С. 125
9. Народные дома как культурно-просветительские центры. – Харьков.
1918. – С.179.
10. Очерки истории школ и педагогической мысли народов СССР. Вто-
рая половина ХІХ в. / Под ред. Е.Днепрова. – М.: Педагогіка, 1992.
11. Розвиток народної освіти і педагогічної думки в Україні. – К., 1991. –
332 с.
12. Фрид Л. Культурно-просветительская работа в России до Великой
Октябрьской социалистической революции. – М., 1967.

Категория: Психология и педагогика | (21.11.2012)
Просмотров: 676 | Рейтинг: 0.0/0