Главная » Статьи » Психология и педагогика

ІНТЕГРАЦІЯ ЗАГАЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ Й СОЦІАЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ ЗА НАПРЯМОМ РОЗВИТКУ ПОНЯТТЄВОГО АПАРАТУ

Дмитренко Т. О.

Виникнувши в кінці 80-х – на початку 90-х рр. ХХ ст., вітчизняна соціаль-
на педагогіка за досить невеликий проміжок часу пройшла три етапи: емпі-
ричний, науково-практичний і науково-теоретичний [1]. Її розвиток був зумов-
лений дією багатьох чинників, серед яких — об’єктивний, суб’єктивний, осо-
бистісний і людський. Сутність об’єктивного чинника полягає в тому, що в цей
час мали місце фундаментальні, глибинні, кардинальні зміни всієї системи
державних і суспільних відносин. Дія суб’єктивного чинника виявилася у ви-
никненні нових професій: соціальний працівник, спеціаліст з соціальної ро-
боти, соціальний педагог, а також розробці науково-методичної літератури з
їхньої підготовки [2]. Дія особистісного проявилася нагальною потребою гу-
манізації відносин між особистістю й суспільством, які суттєво змінилися.
Людський чинник виявив себе в необхідності підвищувати роль і значення
людини в соціальній системі, що знайшло відображення в таких висловлю-
ваннях учених минулого:
· Й. Г. Песталоцці: «Найкраще, що можна зробити для людей, – це на-
вчити їх самих собі допомагати»;
· М. Монтессорі: «Допоможи мені зробити це самому!»
Указана вище сукупність чинників, що впливає на розвиток соціальної пе-
дагогіки, не є замкненою. Це відкрита система, до якої слід додати ще два
чинники: диференціацію та інтеграцію. Під  диференціацією наукового знан-
ня розуміють його розділення на окремі науки, частини, розділи, теми, питан-
ня тощо. Поява соціальної педагогіки як науки є результатом диференціації
загальної педагогіки, що має кілька аспектів свого розгляду. Соціальна пе-
дагогіка досліджує вплив середовища на розвиток особистості.
Становлення наукового апарату соціальної педагогіки (об’єкт, предмет,
мета, функції, методи тощо) мало місце впродовж трьох етапів і продовжуєть-
ся на четвертому – фундаменталізації. Об’єктом соціальної педагогіки є: за
вертикаллю – людина, група людей, суспільство; за горизонталлю – людина
протягом життя. Аналіз показує, що об’єкт соціальної педагогіки є багатови-
мірним.
На думку багатьох відомих учених, педагогічна система є предметом
загальної педагогіки (В. П. Беспалько, В. І. Загвязинський, В. Оконь та ін.).
Вона виступає підґрунтям інтеграції в системі педагогічних наук [3].
На етапі фундаменталізації подальше дослідження соціально-педагогіч-
ної системи як предмета соціальної педагогіки є актуальним і своєчасним.
Метою статті є подання результатів дослідження в кількох аспектах:
· розвиток поняттєвого апарату педагогіки та соціальної педагогіки;
· обґрунтування сукупності парадигм системи освіти.
Дослідження педагогічної системи в кінці ХХ – на початку ХХІ ст. були
здійснені здебільшого в одному аспекті – як системи управління діяльністю
учнів (В. П. Беспалько, Т. О. Дмитренко, В. О. Якунін та ін.). Як результат було
обґрунтовано інваріант – структурну схему педагогічної системи, у якій склад-
никами виступають: педагог як орган управління, діяльність учня як об’єкт
управління (співуправління, самоуправління), засоби управління, а також
прямі та зворотні зв’язки.
Було доведено, що педагогічна система є складною (багато компонентів,
зв’язків різної природи; процеси в системі є ймовірнісними); вона функціонує
відповідно до законів управління (необхідної різноманітності, зворотного
зв’язку, екстремальності тощо) [4]. Пізніше аналіз показав, що розгляд лише
одного аспекту педагогічної системи є недостатнім. Крім управління, у сис-
темі діють процеси організації та спілкування з метою навчання, виховання,
розвитку й соціалізації особистості. Відповідно до інтервального методу
(Ф. В. Лазарев, 1959 р.), управління, організація й спілкування є інтервала-
ми абстрагування, розгляд яких дозволяє перейти від одноплощинного мис-
лення до врахування багатовимірної семантики [5]. Тоді визначення педаго-
гічної системи як тривимірної буде мати такий вигляд: педагогічна система –
це складний об’єкт, що включає в якості компонентів суб’єктів прямі та зво-
ротні зв’язки між ними, засоби спільної діяльності для здійснення процесів
управління, організації, спілкування з метою навчання, виховання, розвитку
й соціалізації особистості. На нашу думку, наведене визначення слід засто-
совувати при обґрунтуванні наукового апарату галузей загальної педагогіки:
соціальна педагогіка, педагогіка вищої школи тощо. Наприклад, соціально-
педагогічна система (предмет соціальної педагогіки) – складний об’єкт, що
включає в якості компонентів суб’єктів (соціальний педагог, клієнт та ін.) прямі
та зворотні зв’язки між ними, засоби спільної діяльності для здійснення про-
цесів організації, управління, спілкування з метою соціального виховання,
соціалізації, адаптації особистості.
У сучасній літературі відсутній єдиний підхід до визначення педагогічно-
го процесу. Учені (І. П. Підласий, В. О. Сластьонін та ін.) застосовують одно-
вимірне уявлення, а саме: педагогічний процес – спеціально організована,
цілеспрямована взаємодія педагогів і учнів з метою вирішення завдань ос-
віти й виховання. Перехід до тривимірного опису взаємодії дозволяє розро-
бити інваріантне визначення: педагогічний процес – це взаємодія педагогів
і учнів за трьома векторами (напрямами): організація, управління, спілку-
вання – з метою вирішення завдань освіти й виховання.
Розглянемо соціально-педагогічний процес як сукупність зовнішнього та
внутрішнього процесів (П. Ф. Каптерев, 1904 р.). Зовнішній соціально-педа-
гогічний процес відбувається в системі, компонентами якої є соціальний пе-
дагог і клієнт. Системоутворювальним чинником є організація; управління й
спілкування виступають у якості функцій організації. Спільна діяльність спря-
мована на вирішення проблеми клієнта.
Зовнішній соціально-педагогічний процес здійснюється за такими ета-
пами: усвідомлення наявності суперечності й проблеми; необхідність зниження
рівня дії суперечності та вирішення проблеми; усвідомлення можливості (ча-
сової, матеріальної, духовної) вирішення проблеми, а також послідовності
етапів (технології).
Внутрішній соціально-педагогічний процес відбувається в системі, де
вплив соціального педагога здійснюється в напрямі діяльності клієнта. Сис-
темоутворювальним чинником є управління (пряме, співуправління, самоуп-
равління); організація та спілкування є функціями управління. Етапами внут-
рішнього соціально-педагогічного процесу є:
· збір, обробка, перетворення й запам’ятовування інформації щодо на-
явності суперечності й проблеми, яку слід вирішувати;
· уточнення критеріїв (характеристик, що підлягають максимізації або
мінімізації) й обмежень;
· розгляд можливих способів вирішення проблеми й вибір найкращого;
· вирішення клієнтом проблеми й аналіз результатів.
Розвиток поняттєвого апарату соціальної педагогіки, перехід до багато-
вимірової семантики при описі соціально-педагогічної системи, соціально-
педагогічного процесу тощо дозволили поставити питання подальшого вдос-
коналення підготовки майбутніх соціальних педагогів.
Модернізація системи освіти на засадах інноваційності вимагає пере-
гляду сукупності парадигм, до якої вчені відносять знаннєву, культурологічну,
технологічну, гуманістичну та ін. Знаннєва й культурологічна описують стати-
ку системи, технологічна – динаміку процесів, що відбуваються в ній, а гума-
ністична – взаємини між суб’єктами. Аналіз показав, що сукупність парадигм
не є повною в умовах формування інноваційної особистості, яка спроможна
не тільки реагувати на зміни, але й випереджувати їх появу.
Існуюча сукупність парадигм в освіті має бути доповнена парадигмою
управління, становлення й розвиток якої відбувався поступово в кінці ХХ –
на початку ХХІ ст. завдяки працям багатьох педагогів, психологів, кіберне-
тиків: В. П. Беспалька (розгляд педагогічної системи як системи управління),
В. Я. Ляудіс (перехід від прямого управління, співуправління до самоуправ-
ління в освіті), Ю. І. Машбиця, К. О. Метешкіна (навчання як процес управлін-
ня), А. І. Прокопенка (перспективне управління в освіті), К. В. Яресько (куль-
тура управління діяльністю людини) тощо.
Вивчення й узагальнення праць названих вище і багатьох інших учених
дозволили обґрунтувати концепцію як сукупність наукових положень, на яких
ґрунтується парадигма управління в освіті:
1. Педагогічна (соціально-педагогічна) система є багатовимірною, у якій
суб’єкти реалізують спільну продуктивну діяльність у трьох напрямах: орга-
нізації, управління, спілкування.
2. Оптимізація структури педагогічної (соціально-педагогічної) системи
ґрунтується на аксіологічній концепції (критерій вибору компонента системи
– його цінність для індивіда), діяльнісній концепції (критерій вибору засобів
управління – досягнення культури управління діяльністю) і діалогічній (за-
безпечення умов обміну інформацією, а також її перетворення й застосуван-
ня).
3. Розробка технології здійснення процесів у педагогічній (соціально-пе-
дагогічній) системі ґрунтується на виборі етапів організації, управління та
спілкування, а також відповідних їм засобів, що сприяють зниженню рівня
діючих суперечностей.
Аналіз показав, що наведену вище концепцію, на якій ґрунтується пара-
дигма управління в освіті, розроблено із застосуванням таких підходів:
1) системного (система чинників: об’єктивний, суб’єктивний, особистіс-
ний, людський, інтеграція, диференціація); педагогічна (соціально-педагогі-
чна) система як сукупність компонентів і зв’язків; технологія як система етапів
і відповідних засобів;
2) культурологічного, що ґрунтується на системі взаємопов’язаних кон-
цепцій: аксіологічній, діяльнісній, діалогічній;
3) факторного, що дозволяє виявити сукупність суперечностей як резуль-
тат дії системи чинників;
4) кібернетичного, що вимагає розглядати педагогічну (соціально-педа-
гогічну) систему як систему організації й систему управління.
Висновки
1. Розвиток поняттєвого апарату педагогіки й соціальної педагогіки було
здійснено на засадах переходу від одновимірного уявлення об’єктів до ба-
гатовимірного.
2. У якості інтервалів абстрагування було розглянуто процеси органі-
зації, управління й спілкування під час спільної продуктивної діяльності
суб’єктів з метою навчання, виховання, розвитку й соціалізації особистості.
Указані інтервали було застосовано для розробки визначення соціально-пе-
дагогічної системи.
3.  Модель соціально-педагогічного процесу представлено як сукупність
зовнішнього й внутрішнього. Зовнішній процес має місце в соціально-педа-
гогічній системі організації, до складу якої входять соціальний педагог і клієнт.
Внутрішній процес відбувається в соціально-педагогічній системі управлін-
ня (співуправління, самоуправління), де здійснюється вплив з боку соціаль-
ного педагога на діяльність клієнта.
4. Обґрунтовано доцільність уведення парадигми управління до сукуп-
ності існуючих парадигм в освіті. Розроблено концепцію, наукові положення
якої включають характеристику педагогічної (соціально-педагогічної) систе-
ми як тривимірної (організація, управління, спілкування), шляхи її оптимізації
на підґрунті культурологічного  підходу, а також проектування технології
здійснення процесів, які включають етапи (організації, управління) і відповідні
засоби.
Подальші дослідження будуть спрямовані на розгляд таких методологі-
чних, теоретичних і прикладних питань:
· розробка класифікації підходів, що застосовуються в педагогіці та її
галузях;
· розгляд процесів у соціально-педагогічній системі (соціалізація, со-
ціальне виховання тощо) як багатовимірних;
· застосування інваріантів у процесі розробки соціально-педагогічних
технологій.
Література
1. Алєксєєнко Т. Ф. Соціальна педагогіка як наукова дисципліна: досвід
і перспектива розвитку // Соціальна педагогіка: теорія та практика. – 2007. –
№3. – С. 4—8.
2. Подготовка социального педагога : программно-методические ма-
териалы. – Ч. 1, 2. – Екатеринбург, 1992. – Ч.1. – 211 с.; Ч.2. – 391 с.
3. Дмитренко Т. О. Виникнення системного соціально-педагогічного мис-
лення та його значення для розвитку сучасної науки // Соціальна педагогіка:
теорія та практика. – 2007. – №3. – С. 9—13.
4. Дмитренко Т. А. Педагогическая система и законы функционирова-
ния // Понятийный аппарат педагогики и образования : сб. науч. тр. – Екате-
ринбург, 1996. – Вып. 2. – С. 68—80.
5. Лазарев Ф. В., Трифонова М. В. Философия : учеб. пособие. – Сим-
ферополь : СОНАТ, 1999. – 352 с.

Категория: Психология и педагогика | (20.12.2012)
Просмотров: 730 | Рейтинг: 0.0/0