Главная » Статьи » Психология и педагогика

КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ДО СОЦІАЛЬНО- ПЕДАГОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПРАВООХОРОНЦІВ

КОМПЕТЕНТНІСНИЙ  ПІДХІД ДО СОЦІАЛЬНО-
ПЕДАГОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ
ПРАВООХОРОНЦІВ
Нові педагогічні технології підготовки фахівців-правоохоронців мають
ураховувати специфіку правоохоронної діяльності, яка визначається певним
набором інваріантів професійних завдань, що постають у повсякденній ро-
боті працівників органів внутрішніх справ.
Суттєві зміни, що відбуваються в умовах роботи правоохоронців, вима-
гають не тільки спеціалізації, але й багатофункціональної, метапрофесійної
підготовки фахівців.
Опановуючи сьогодні основами професійної правоохоронної діяльності
або її нових аспектів, курсанти повинні вміти здійснювати перенесення сфор-
мованих у них раніше знань і вмінь у нові сфери діяльності. Для традиційної
моделі професійної відомчої освіти МВС України типовою є проблема, коли
курсанти можуть добре оволодіти набором теоретичних знань, але зазнають
значних труднощів у діяльності, що вимагає використання цих знань для ви-
рішення конкретних професійних завдань, зокрема щодо соціальної роботи з
неповнолітніми. Здатність адаптуватися до змін соціального середовища, а
не підпорядковуватися обставинам дійсності, є сьогодні не менш важливою,
ніж сума вузькопрофесійних знань.
Таким чином, зростають вимоги до соціально-педагогічної підготовки
майбутніх правоохоронців.
На цей час досить ґрунтовно розроблені теоретичні засади соціальної
роботи (О.Безпалько, В.Жуков, І.Звєрєва, А.Капська, В.Петрович, О.Янко-
вич та ін.), соціалізації особистості (В.Бочарова, М.Лукашевич, В.Москален-
ко та ін.); напрацьовані положення щодо соціальної роботи з різними катего-
ріями громадян (Л.Ваховський, Г.Лактіонова, В.Кратінова, М.Кратінов, О.Пе-
соцька, С.Харченко та ін.).
Проте на нинішньому етапі розвитку теорії професійно орієнтованої ос-
віти потрібні переосмислення соціально-державного замовлення й побудо-
ва відповідних йому моделей фахівців у галузі правоохоронної діяльності.
Ми поставили перед собою мету застосувати компетентнісний підхід до
реалізації особистісно орієнтованої парадигми освіти як до основного на-
прямку професійної підготовки фахівця. Це дозволяє дати діагностичний опис
поняття професійної компетентності як системи показників оволодіння май-
стерністю в певній галузі професійної діяльності.
Не викликає сумніву необхідність розвитку професійної компетентності
в соціально-педагогічній діяльності працівників органів внутрішніх справ.
Тільки в термінах підготовки до певної професійної діяльності мета вищої
освіти може бути поставлена діагностично. Одним з цих термінів-понять є
поняття «професійна компетентність» («компетентність фахівця»), що доз-
воляє зробити однозначний висновок про якість реалізації мети освіти й по-
будувати відповідний дидактичний процес (технологію), що гарантує її досяг-
нення в заданий інтервал часу.
Як зазначає О.Жук, при конструюванні нових педагогічних технологій
необхідно враховувати низку теоретичних й емпіричних факторів [1, 291]. Се-
ред них особливого значення набувають теоретичні моделі різнорівневої про-
фесійної компетентності.
Однак, на наш погляд, поняття «професійна компетентність» варто роз-
глядати не тільки як один з факторів, що впливають на технологію підготовки
фахівця, але і як вихідне, системоутворювальне й цілевизначальне поняття.
Мета підготовки фахівця до певної діяльності передбачає досить точно ок-
реслене коло професійних знань й умінь, а також рівні розвитку майстер-
ності й об’єкти, на яких це все проявляється.
На сьогодні в педагогічній науці немає одностайної думки щодо визна-
чення змісту понять «компетенція», «компетентність», їхніх функцій стосов-
но різних джерел освіти, а також визначення поняття «освітня компетенція»,
основних структурних компонентів компетенції, ключових компетенцій та
підходів до технології конструювання освітніх компетенцій [2, 135—157].
Л.Хуторська  вказує на те, що професійна компетентність виявляється
як сполучення різних видів компетентностей (науково-знаннєво-професійній,
інструментально-професійній, комунікативно-професійній, проектувально-
професійній тощо) [3].
Термін «компетентність» запозичений з когнітивної психології [4] і засто-
совується, як правило, без належного розкриття його змісту.
За своєю структурою професійна компетенція багатокомпонентна, при-
чому, кожен компонент включає певну сукупність елементів: професійних
знань, умінь і навичок різного порядку, а також мінімально необхідний особи-
стісний досвід професійної діяльності.
Як свідчить досвід нашої роботи, без організації в навчальному процесі
особистого досвіду майбутнього фахівця не формується його професійна
компетентність, цей елемент професійної компетенції є визначальним у змісті
соціально-педагогічної підготовки. Саме створення професійно-цілеспрямо-
ваних навчальних програм у сукупності з необхідним тренінгом курсантів у
формуванні особистого професійного досвіду визначає стратегію форму-
вання професійної компетентності в соціально-педагогічній роботі.
Професійні компетенції можуть розглядатися як на загальнопредметних,
так і на внутрішньопредметних рівнях. Вони являють собою ієрархію інтег-
ральних характеристик якостей особистісно орієнтованого навчання, оскільки
спрямовані безпосередньо на розвиток особистості курсанта й проявляють-
ся, а також перевіряються тільки в процесі виконання ним певним чином
комплексу професійних дій. При цьому засвоєння професійних знань відбу-
вається одночасно з їхнім перетворюючим застосуванням у тих професійних
ситуаціях, які конструюються при вивченні конкретного предметного й мета-
предметного змісту.
З метою вдосконалення навчально-виховного процесу доцільним, на наш
погляд, є впровадження проективної технології виховання, яка органічно по-
єднується з компетентнісним підходом до соціально-педагогічної підготовки
майбутніх правоохоронців.
Ця технологія представлена низкою активних методів виховання, які
максимально спрямовані на розвиток особистості курсанта, його соціаліза-
цію, формування вмінь соціально-педагогічної діяльності.
В.Докучаєва, Л.Твердохліб цілком справедливо вважають, що проектив-
на технологія допоможе вирішити низку завдань, а саме:
· сприятиме пробудженню суб’єктивного потенціалу особистості курсан-
та та набуттю нею потреби в послідовному й неперервному саморозвитку в
різних напрямках, зокрема – у соціально-педагогічній діяльності;
· дозволить розширити сфери спілкування курсантів, актуалізувати по-
треби в набутті соціально корисних, конструктивних психологічних якостей;
· надасть можливість стимулювати міжособистісну взаємодію курсантів;
· сприятиме соціалізації особистості курсантів;
· полегшить процес набуття навичок співпраці, груповій роботі — у спосіб:
а) зміцнення, згуртування курсантського колективу під час колективної
діяльності;
б) стимулювання колективних та індивідуальних соціально корисних ініціа-
тив курсантів;
в) запровадження нових традицій у колективі [5].
Упровадження проективної технології передбачає систематичне й по-
слідовне моделювання тренінгового розв’язання проблемних соціально-пе-
дагогічних ситуацій, що вимагають від курсантів пошукових зусиль, спрямо-
ваних на дослідження та розробку оптимальних шляхів їх розв’язання (про-
ектів), і формування низки спеціальних умінь щодо проведення останніх, пуб-
лічного захисту та аналізу цих проектів. Проективна діяльність — це прак-
тичний шлях здобуття навчального та соціального досвіду, активного засвоє-
ння вмінь соціально-педагогічної роботи.
Будь-який проект вимагає від його керівників кількох вимірів уваги до:
· формування й розвитку курсантського колективу;
· перспектив природовідповідного розвитку кожної особистості;
· прогресу в дослідженні проблеми.
Дещо змінюється роль педагога в проективній діяльності, який за тако-
го підходу перетворюється на консультанта, порадника, який переконує кур-
сантів у власній правоті силою досвіду, мудрості, аргументу, а не наказу.
Раціональна проективна діяльність мобілізує механізми конструктивної
соціалізації особистості, навчає курсантів поважати альтернативну думку,
шанувати власну й чужу працю, бачити своє місце в спільній справі, тамува-
ти агресію, краще розуміти один одного, розвивати комунікативні та органі-
заторські вміння.
Розробка та захист колективних проектів створюють сприятливі умови
для розвитку творчих обдарувань особистості курсантів, виявлення та по-
глиблення її нових інтересів, нахилів, уподобань, здібностей. Досвід колек-
тивного  пошуку розширює обрії професійного  вибору, активізує праце-
здатність, інтерес до здобуття нових знань, посилює міру їх усвідомлення,
готує до розв’язання актуальних проблем соціально-педагогічної діяльності.
Література
1. Жук А.И. Технологизация в системе повышения квалификации // Тех-
нообраз 2001:   Материалы  ІІІ Междунар.  конф.  «Технологии непрерывного
образования и творческого саморазвития личности». Ч. 3. — Гродно, 2001.
2. Хуторской А.В. Ключевые компетенции как компонент личностно ори-
ентированной парадигмы образования // Ученик в обновляющейся школе:
Сб. науч. тр. / Под ред. Ю.П. Дика, А.В.Хуторского. — М., 2002.
3. Хуторская Л.Н. Избранные педагогические труды / Под ред. А.В.Ху-
торского. – М., 2005.
4. Андерсон Дж. Когнитивная психология. — СПб., 2002.
5. Докучаєва В.В., Твердохліб Л.В. Інноваційний заклад освіти: досвід
управління розвитком Луганського обласного правового ліцею: Наук.-метод.
посібник. —  Луганськ, 2002.

Категория: Психология и педагогика | (17.11.2012)
Просмотров: 660 | Рейтинг: 0.0/0