Главная » Статьи » Психология и педагогика

ОСНОВНІ АСПЕКТИ СУЧАСНОЇ ОСВІТНЬОЇ ПОЛІТИКИ АМЕРИКАНСЬКОЇ ФЕДЕРАЦІЇ ВЧИТЕЛІВ

Садовець О. В.

Політична, економічна, соціальна та культурна сфери суспільного життя
в різні історичні епохи зумовлюють нові тенденції розвитку освіти. Це сто-
сується й сьогодення. Особливої актуальності набувають проблеми навчан-
ня та виховання. Сучасна школа вимагає докорінного переосмислення цих
парадигм, освоєння прогресивних технологій навчання, створення умов для
реалізації особистості учня. А це спонукає педагогічну думку до пошуку нових
пріоритетів в освіті підростаючого покоління, принципово нових педагогіч-
них ідей, концепцій, технологій. Великі резерви позитивних зрушень в освіт-
ньому процесі криються в організації змістовних нововведень, які б мали
справжню практичну цінність і можливості застосування.
Сьогодні в освітньому просторі кожної країни існує багато варіантів
здійснення процесу навчання, які можуть реалізовуватися педагогічним ко-
лективом і бути направленими на реформування освіти. Однак, зауважимо,
що не всі вони є ефективними та дієвими, а іноді можуть виявитися і шкідли-
вими. Процес реформування освіти повинен бути виважений, поміркований
та послідовний.  Потрібно чітко виділяти найбільш проблематичні аспекти
освітньої політики й зосереджуватися саме на них. Це питання є актуальним
для освітнього простору кожної країни, яка має на меті докорінне реформу-
вання освіти. За останні роки Україна лише почала робити перші кроки з ре-
формування та вдосконалення системи освіти, і тому для неї актуальним є
позитивний досвід розвинених країн, які успішно проводять реформування
своєї системи освіти. До таких країн належить і США, позитивний досвід яких
у цій галузі і є предметом дослідження цієї статті. Проблемою вивчення пози-
тивного іноземного досвіду реформування та розвитку системи освіти зай-
малися такі вчені, як Л. Пуховська, А. Парінов, Б. Вульфсон, О. Джуринський
та ін.
Метою статті є розглянути та проаналізувати основні аспекти освітньої
політики Американської Федерації Вчителів США (надалі АФВ), яка є про-
відною професійною спілкою педагогів країни, що бере активну участь у про-
цесі реформування освіти й окреслює свою освітню політику, спрямовану
на поліпшення успішності навчання.
АФВ представляє та захищає політичні, економічні, соціальні та про-
фесійні інтереси педагогів, але в сучасних умовах, коли соціально-політичне
та економічне становище США є більш-менш стабільним, усе більша увага
приділяється професійній педагогічній діяльності, її розвитку та вдоскона-
ленню. У 2007 році АФВ окреслила та оприлюднила основні положення своєї
освітньої політики, у якій виділила п’ять основних аспектів, що є найбільш
актуальними та пріоритетними в сучасній освіті. Виділені аспекти є визна-
дають основу ефективної системи навчання. До цих аспектів належать:
1. Якість викладання.
2. Безпека й порядок у школах.
3. Раннє втручання у процес навчання читання.
4. Єдина, змістовна навчальна програма.
5. Інтенсивна допомога неблагоустроєним школам.
АФВ ставить перед собою мету – добиватися розвитку цих аспектів ос-
вітньої політики за столом переговорів, через законодавство та професій-
ний розвиток. Спілка наголошує, що успіх програми вимагає участі батьків,
лідерів громадськості та інших організацій, які працюють для покращення
життя дітей. Адже чітке зосередження на потребах дітей є край важливим
для зміцнення суспільства і держави [1, с.1].
Розглянемо детальніше основні положення та пропозиції АФВ щодо роз-
витку кожного з названих аспектів:
1. Якість викладання є найважливішим фактором поліпшення рівня
успішності студентів. Найефективнішим способом посилення якості викла-
дання є повне зосередження на залученні та утриманні в закладах освіти
висококваліфікованих педагогів. У той же час необхідно докласти всіх зу-
силь, щоб створити професійні умови й конкурентоспроможну систему зар-
платні, які б заохотили до викладання і молодих, і досвідчених першокласних
педагогів. АФВ зосереджується на двох моментах:
— ефективна розширена система навчання та сприяння молодим педа-
гогам, до якої входить програма допомоги та наставництва колег. Адже вик-
ладання — це важка справа, і її нові учасники потребують значної підтримки.
Якщо її немає, педагоги залишають місце роботи, а від цього, у першу чергу,
страждають діти. У той час, як шкільні округи витрачають гроші на нескінчен-
ний цикл підбору кадрів, освіта дітей погіршується через плинність педагогі-
чних працівників. З цією програмою педагоги зможуть навчатися під настав-
ництвом майстерних колег, які поліпшать їхню педагогічну діяльність і дадуть
змогу відповідати високим професійним стандартам;
— стимулювання педагогів та покращення умов праціву школах з «не-
стачею кадрів». Залучення та утримання висококваліфікованих педагогів у
проблемних школах є надзвичайно важким завданням. Ці дослідження пока-
зують, що педагоги більше схильні працювати в тих школах, де розумний ди-
ректор, безпечні умови праці, хороше обладнання, можливості професійно-
го розвитку та співпраці, сприятливі умови прояву особистості педагога (на-
приклад, участь у процесі прийняття освітянських рішень), наявні ресурси
допомоги дітям, які відстають [1, с. 2].
2. Безпека й порядок у школах. Батьки, педагоги та персонал шкіл
заявляють, що безпека й порядок у школах є найголовнішими прерогатива-
ми сьогодення. Рівень агресії дітей можна знизити, лише покращивши дис-
ципліну в класних кімнатах. Педагоги початкових класів повинні співпрацю-
вати для вироблення вмінь управляти поведінкою дітей, що в майбутньому
принесе відчутні результати, такі як зменшення рівня виключення зі шкіл та
злочинності серед дітей. Щоб підтримувати хорошу поведінку, основи якої зак-
ладаються ще в початкових класах, школи повинні забезпечити безпечне ото-
чення дітей. Через профспілки педагоги й персонал шкіл можуть відігравати
ключову роль у встановленні дисципліни та ефективної політики безпеки, які
є сприятливими для навчання. Відомо, що своєчасне втручання й увага до
поведінки дітей, особливо до недисциплінованих та жорстоких, професійний
розвиток персоналу та управління поведінкою є необхідними умовами по-
ліпшення безпеки та порядку в школах [1, с. 3].
3. Раннє втручання в процес навчання читання. Дослідження пока-
зують, що діти, які погано читають по закінченні першого класу, як правило,
ніколи не оволодівають умінням читати, необхідним для успішного завершення
початкових класів, якщо тільки цим дітям не приділять належної уваги на по-
чатку їхнього навчання й не нададуть інтенсивної систематичної допомоги.
Завдяки новому науковому дослідженню зараз існують технології навчання
читання для відстаючих дітей. Підраховано, що понад 90% дітей, серед них і
відстаючі, можуть покращити свої навички читання до середнього рівня зав-
дяки інтенсивній програмі раннього навчання, яке здійснюється кваліфіко-
ваними педагогами. Щоб досягти цього рівня успіху, у перших трьох класах
вводять інтенсивну науково обґрунтовану програму читання; використову-
ють  відповідні інструменти оцінювання читання, щоб розпізнати проблеми
на ранніх стадіях, визначити специфічні слабкі сторони учнів і слідкувати за їх
прогресом; використовують навчальні матеріали, поєднані з цим досліджен-
ням. Краще рано втрутитися в процес навчання читання відстаючих дітей,
ніж намагатися виправити ситуацію після тривалого періоду навчання. Тому
школи мають забезпечити вчасне, інтенсивне, систематичне втручання в на-
вчання дітей, які цього потребують [1, с. 4].
4. Розширена, змістовна програма. Уже довгий час АФВ виступає за
систему  розширених, змістовних програм, які забезпечать усім дітям мож-
ливість добре збалансованого навчання, починаючи з дитсадка чи навіть
раніше. Відомо, що в сучасних умовах існує тенденція звуження надзвичайно
об’ємних програм, які змушують педагогів швидко викладати багато тем, при
цьому глибоко не вникаючи в їх суть. З іншого боку, важливим є той факт, що
серйозні вимоги оцінювання неприпустимо звузили програму, витиснувши
музику, мистецтво, історію та інші предмети, що не тестуються, з програми.
Дослідження показує, що з переходом дітей з класу в клас успішність засвоє-
ння ними програми все більше залежить від «базових знань». Ці знання до-
помагають дітям пройти добре відому кризу четвертого класу, коли спостер-
ігається тенденція зниження успішності. У цьому контексті потрібна широка і
змістовна програма, яка є актуальною як ніколи. Якщо програма чітка й не
надто широка, то вона є визначальним інструментом для вдосконалення на-
вчального процесу. Така програма дозволяє педагогам та батькам зрозумі-
ти, яких знань та вмінь очікують від дітей на кожному році навчання. Вона
допомагає педагогам виділити тих, кому потрібна додаткова допомога. Це
означає, що педагоги можуть ділитися позитивним досвідом  один з одним,
що діти, які часто змінюють школи, не погіршать свою успішність через нову
програму, і що всі учні систематично отримуватимуть потрібні їм знання без
непродуктивного повторювання та недостатнього вивчення основних тем.
Більш того, справедлива система підзвітності для педагогів та учнів вима-
гає прозорої зрозумілої програми, доступної для всіх дітей [1,   с. 5].
5. Інтенсивна допомога невпорядкованим школам. АФВ має бага-
тий досвід у сфері поліпшення шкіл, вона керується власними правилами ус-
піху, а саме: а) доступ до ефективних програм навчання дошкільнят з трьох
років; б) співпраця з шкільними округами для стимулювання педагогів і до-
помоги невпорядкованим школам у залученні та утриманні висококваліфіко-
ваних та досвідчених педагогів; в) спеціальна, інтенсивна допомога дітям,
яка включає  наставництво та заходи, направлені на покращення знань;
г) професійний розвиток педагогічних кадрів. До того ж, досвід показує, що
ситуація в проблемних школах покращується, коли шкільні округи надають їм
суттєву підтримку і призначають наглядачів, які звітують про їхні успіхи. У
школах, де розклад чіткий і більше часу відводиться на наставництво, зміцнен-
ня знань та професійний розвиток кадрів, доречним є порушуватипитання
про подовження шкільного дня чи року. Цільова група АФВ з місцевих керів-
ників вивчає питання, які турбують невпорядковані школи, і має намір скли-
кати саміт з питань проблем невпорядкованих шкіл. Цей саміт буде части-
ною спроби АФВ надати всім дітям рівні можливості успішного навчання, не-
залежно від їхнього соціально-економічного  становища [1, с. 6].
Покращення шкіл є важливим напрямом діяльності АФВ. Для його реа-
лізації профспілка створила Центр Поліпшення Шкіл, який займається вив-
ченням таких питань, як організація процесу поліпшення шкіл, роль шкільних
округів в покращенні стану шкіл з низькою успішністю, діяльність інституту
управління при Центрі, професійний розвиток за сприяння АФВ, фінансові
ресурси для підтримки шкіл з поганою успішністю.
Питання поліпшення шкіл поршується й у важливому Акті освітньої по-
літики США під назвою «Жодна дитина не залишена без уваги» (Акт був ви-
даний у 2001 році й направлений на подолання суперечностей, пов’язаних з
підзвітністю, гнучкістю та вибором у системі освіти) [5, с.1425].
Центр Поліпшення Шкіл працює в трьох основних напрямках: 1) технічна
допомога; 2) професійний розвиток; 3) інформаційна підтримка педагогів
штатів, шкільних округів та самих шкіл, а також батьків і представників гро-
мадськості, особливо тих, які працюють у школах, що потребують поліпшен-
ня [3].
Суть технічної підтримки полягає в тому, що персонал Центру допомагає
педагогам отримати доступ та користуватися ресурсами АФВ для шкіл, що
потребують поліпшення.
Центр Поліпшення Шкіл надає низку можливостей професійного розвит-
ку, а саме: діяльність інституту управління при Центрі, конференції на тему
«Освітні стандарти якості викладання», програма Дослідження та Поширен-
ня Освіти (це програма професійного розвитку педагогів на основі дослі-
дження, що була створена в 1981 році з метою спонукання педагогів до по-
кращення своєї діяльності й успішності студентів з  використанням дослі-
дження.  Програма спонсорується АФВ і розроблена для того, щоб навчити
місцеві спілки надавати хороші можливості професійного розвитку самим чи
у співпраці з шкільними округами, оскільки АФВ давно усвідомила, що база
знань на основі дослідження є край важливою для професійної практики [2,
с. 22]).
Інформаційна підтримка полягає в забезпеченні педагогів інформацією
про основні питання політики поліпшення шкіл, такі як установлення хороших
відносин з керівництвом, організація ефективних команд, що працюють над
поліпшенням шкіл, можливості професійного розвитку.
Процес поліпшення шкіл вимагає участі та важкої роботи всього су-
спільства. Технічна допомога, професійний розвиток та інформаційна
підтримка, що забезпечуються Центром Поліпшення Шкіл, сприяють співпраці
керівництва, батьків та членів громадськості, яка необхідна для здійснення
цього процесу. АФВ усвідомлює, що побудова успішних шкіл та міцного су-
спільства — нелегке завдання, і зробити це самотужки неможливо. Дуже ча-
сто висуваються необґрунтовані пропозиції реформ, які лише шкодять дітям.
Тому АФВ націлена на співпрацю з батьками, громадськістю та лідерами
ділових кіл, законодавцями та іншими особами для поліпшення освіти дітей
та упровадження справжніх дієвих реформ.
Розглянуті аспекти освітньої політики АФВ дають змогу зробити висно-
вок, що ця профспілка виступає за здорову, розумну політику державної ос-
віти, яка включає високі стандарти успішності й норм поведінки для студентів,
професіоналізму для педагогів і допоміжного персоналу. Спілка намагаєть-
ся досягти досконалості в державному секторі освіти через спільне вирі-
шення проблем та впровадження інновацій на місці роботи.
Її освітня політика містить низкуслушних пропозицій та ідей стосовно по-
слідовного й виваженого процесу реформування освіти, які можуть вияви-
тися корисними і для освітнього простору України. Адже виділені АФВ аспек-
ти освітньої політики є актуальними та наболілими для системи освіти Украї-
ни. Тому доцільно було б провести більш детальний аналіз основних аспектів
освітньої політики АФВ з метою запозичення позитивного досвіду.
Література
1. Charting the course: The AFT’ Educational Agenda To Reach All Children.
// by Edward J. McElroy, Nat LaCour, Antonia Cortese. – Washington, DC:
American Federation of Teachers, 2007. – С. 1–7
2. Union-Sponsored Professional Development. // Report of the AFT Task
Force. – Washington, DC: American Federation of Teachers, AFL-CIO, June,
2001.– С. 22.
3. What is the AFT Center for School Improvement? – [Electronic resource].
— Available from: 03.02.08  http://www.aft.org/topics/csi/index.htm
4. No Child Left Behind Act of 2001// Public Law 107–110. —  Washington
D.C.: U.S. Department of Education, 2002. –  С. 1425.

Категория: Психология и педагогика | (20.12.2012)
Просмотров: 550 | Рейтинг: 0.0/0