Главная » Статьи » Психология и педагогика

Особистісні моральні якості соціального працівника

собистісні  моральні  якості  соціального  працівника: 
 
•   чесність (якщо з огляду на об’єктивні причини соціаль-
ний працівник не впевнений у позитивному кінцевому 
результаті, він повинен попередити про це клієнта, 
щоб у подальшому не викликати нарікань з його боку);
 
•   совість (як моральна відповідальність за свою пове– 
дінку, вчинки, що виконує функцію регулятора  як  
у професійному плані так, і в особистих вчинках: своє– 
рідна пересторога від формального підходу до профе-
сійних дій); 

•   об’єктивність соціального працівника полягає у без–
емоційному ставленні до клієнта та його індивідуаль-
них якостей; 

•   справедливість (оцінка діяльності колег має враховувати 
об’єктивні та суб’єктивні фактори і ні в якому разі не пере-
більшувати або применшувати заслуги й недоліки колег); 

•   тактовність (уміння соціального працівника додержу-
ватись міри, визначених моральних норм, врахувати 
обставини, наслідки своїх вчинків тощо);

•   уважність і спостережливість (ці якості дають змогу 
враховувати найменші зміни у настрої, самопочутті клі-
єнта, що значною мірою позитивно вплине на подаль-
шу роботу, дозволить скоригувати обраний план дій); 

•   терпимість (прийняття клієнта таким, яким він є:  
з його інтересами, нахилами, сильними та слабкими 
сторонами, певним способом життя); 

•   витримка і стриманість (уміння розважливо реагу–
вати на подібні емоційні прояви з метою надання клі– 
єнту ефективної допомоги); 

•   любов до людей (спілкуючись із клієнтом, соціальний  
працівник мусить розгледіти у нього позитивні якості, на– 
магатися змінити думку клієнта  про самого себе  і таким 
чином сприяти позитивній трансформації особистості); 

Характеристика соціальної роботи як професійної діяльності

•   самокритичність (уміння аналізувати власні вчинки, 
професійну діяльність, бачити помилки та шляхи їх  
подолання допомагає соціальному працівникові само-
вдосконалюватись у своїй професійній діяльності); 

•   терпіння (уміння коригувати свої негативні емоції  
та почуття, спрямувавши їх у конструктивне русло з ме-
тою позитивної мотивації на подальшу співпрацю); 

•   комунікабельність (спілкуючись із клієнтом, соціаль-
ний працівник має змогу дізнатися про його проблеми, 
очікування та надії; 

•   завдяки спілкуванню можна виробити план спільних 
дій, вчасно скоригувати можливі шляхи роз’язання  
проблеми, спрогнозувати очікувані результати);  

•   оптимізм (джерело впевненості у соціальній справед-
ливості, здатності людини до постійного саморозвитку 
і самовдосконалення); 

•   сила волі (свідома вольова спрямованість на виконан-
ня об’єктивно необхідних дій, здатність адекватно 
оцінювати перешкоди, доводити розпочату справу до 
логічного завершення); 

•   емпатія (здатність соціального працівника розуміти 
свого клієнта і співчувати йому, дивитись на ситуацію 
його очима); 

•   прагнення до самовдосконалення (постійне бажання 
до професійного зростання, вдосконалення практич– 
 них умінь і навичок, здобуття нових теоретичних 
знань, духовного та морального розвитку); 
•   творче мислення (соціальна робота не має цілком одна-
кових ситуацій та ідентичних випадків, кожне звернен-
ня – це унікальний випадок) [6, с. 84-93].

Виходячи з положень Етичного кодексу спеціалістів із соці–
 альної роботи України, можна визначити такі норми етичної  
поведінки  соціального  працівника,  наприклад,  з  сім’єю,  
що опинилася в  життєвій скруті:

•  завжди пам’ятати про інтереси сім’ї в цілому  
і окремих її членів, зберігати цілісність родини;

•  захищати права сім’ї та її членів, надавати необхідну  

Характеристика соціальної роботи як професійної діяльності
підтримку й допомогу, сприяти розвитку сім’ї  
та її стабілізації;

•  спонукати сім’ю до самостійного і спільного  
ухвалення рішень;

•  сприяти благу сім’ї;

•  запобігати нерівності, дискримінації, негуманності  
дій у сім’ї та щодо неї, боротися з ними, постаючи   
захисником сім’ї;

•  пам’ятати про максимальний соціальний результат  
у роботі, справедливий розподіл зиску і витрат  
при збереженні пріоритету інтересів дитини  
у важких ситуаціях;

•  спонукати сім’ю та її членів до самовизначення  
(а не бути для неї «спонсором»), активізувати  
і стимулювати її потенціал;

•  зберігати професійні межі при виявленні почуттів  
та емоцій, виявляти емпатію в розв’язанні проблем сім’ї;

•  бути доброзичливим, уважним у роботі, вміти вислухо-
вувати, передавати інформацію, здійснювати вплив  
на сім’ю в цілому та на окремих її членів;

•  враховувати структуру сім’ї, розподіл влади, гендерні, 
вікові, індивідуальні особливості членів сім’ї;

•  будувати стосунки з сім’єю на основі діалогу;

•  дотримуватись ідей рівності у роботі з сім’єю,   
захищати рівноправність жінок і чоловіків у сім’ї;

•  не обманювати, бути чесним;

•  ставити службовий обов’язок над усе, бути відданим  
своїй професії;

•  бути зразком етичної поведінки, носієм високих  
моральних якостей;

•  виявляти довіру до сім’ї, водночас враховувати всі  
позиції, погляди, думки;

•  вміти не піддаватися впливам, залишатися  
об’єктивним, діючи в межах своєї компетентності;

•  не давати обіцянок від імені інших працівників;

•  виходити з позиції милосердя, виконуючи різні ролі;

•  виконувати свої обов’язки якнайкраще; 

•  прагнути до самовдосконалення, підвищення своєї  
професійної майстерності;

Характеристика соціальної роботи як професійної діяльності

•  нести персональну відповідальність за свої дії;

•  інформувати сім’ю про мету, зміст, методи, засоби, ре-
зультати своїх досліджень, здійснювати їх за згодою сім’ї;

•  не брати платню за дії, які є функціональними  
обов’язками;

•  зберігати і захищати гідність, честь і права своїх колег;

•  мати бадьорий настрій, уміти зацікавлювати перспек-
тивами, переконувати;

•  нагадувати сім’ї про її можливості, потенціал, а не  
про її недоліки; 

•  працювати з опорою на позитивне в сім’ї та в людині;

•  схвалювати і попереджати, застосовувати якомога  
менше осуду і критики, переконувати, а не забороняти;

•  активно співпрацювати з іншими особами, організація-
ми, від яких залежить добробут сім’ї.

Відповідно  до  зазначеного,  соціальна  робота  базується  
на  засадах:  конфіденційності;  індивідуального  підходу  
до кожної сім’ї та кожного її члена  з урахуванням їхніх потреб 
та особливостей;  важливості відновлення та розвитку сімей-
них  зв’язків;  урахування  результатів  наукових  досліджень, 
досвіду  та  кращої  практики  соціального  супроводу  сімей,  
що перебувають у  життєвій скруті; системності, комплекс– 
ності, безоплатності соціальних послуг; постійному підвищен–
 ні професійної компетентності соціальних працівників тощо.
На  етичних  нормах  та  принципах  базуються  переконання  
соціального працівника. Переконання – це тверда, міцно уста-
лена думка про що-небудь, погляд на щось. У Великому тлу– 
мачному словнику української мови під редакцією В. Т. Бусе-
ла це поняття визначається як «система, сукупність поглядів,  
світогляд». Переконання соціального працівника формуються  
на  основі  особистих  моральних  якостей  і  життєвого  досві-
ду, досвіду і знань попередніх поколінь, етичних принципів,  
цінностей, стандартів соціальної роботи, наукових досягнень, 
практики дії нормативно-правових актів.

Наприклад, вислів «сім’я – найкраще середовище для вихован-
ня дитини» фактично є аксіомою для кожного пересічного гро-

Характеристика соціальної роботи як професійної діяльності
мадянина. Коли ж мова йде про  сім’ю, яка перебуває у складних  
життєвих  обставинах,  то  переважає  інша  думка:  «кра-
ще  інтернат,  ніж  така  сім’я».  Проте  опитування  вихо-
ванців  інтернатних  закладів  свідчать,  що  більшість  ді-
тей,  незважаючи  на  всі  негаразди  їхнього  перебування  
в біологічній сім’ї, мріють і бажають жити з рідними батьками. 
Такі переконання значної частини українських громадян зумов– 
лені  тривалим  досвідом  інституалізації  дітей  із  проблемних 
сімей,  нерозвинутою  системою  соціальних  послуг  для  них, 
браком  сімейних  форм  виховання  дітей-сиріт,  недосконалим  
законодавчо–нормативним  забезпеченням  превентивної  ро–
 боти із сім’ями.

Соціальний працівник, який дотримується переконання «ін-
тернат – краще, ніж такі батьки», не зможе надати ефективну, 
результативну допомогу сім’ї, зберегти залишки домашнього 
тепла, а потім і відновити сімейне благополуччя, покращити 
умови виховання дитини. Переконання у професійній діяль-
ності соціального працівника є не менш важливими, ніж «клят– 
 ва Гіппократа» в діяльності медичного працівника [14].
Тому  людина,  яка  планує  обрати  чи  вже  обрала  професію  
соціального працівника, повинна відверто звірити свої етич-
ні принципи з етичними принципами соціального працівни-
ка, дати відповідь на запитання, чи готова вона діяти відпо-
відно, наприклад,  до визначених переконань: у сім’ї завжди  
є позитивні резерви; кожна сім’я має право на допомогу; сім’я 
має можливість вибору виду потрібної їй допомоги; робота 
соціального працівника спрямована на захист дитини, збере-
ження сімейного благополуччя; ніякі обставини не можуть 
стати причиною жорстокого поводження з дитиною; кожна 
дитина має право на свій дім і своїх батьків; розвиток дитини в 
домашніх умовах є найкращим; дитина потребує стабільнос– 
ті стосунків; робота з сім’єю по можливості має здійснюва–
 тись у домашніх умовах; роботу з сім’єю слід розпочинати, 
коли повністю впевнений, що знаєш її достеменно; не можна 
формувати негативне ставлення дітей до батьків; вилучати 
дитину  із  сім’ї  можна  тільки  тоді,  коли  до  сім’ї  застосовані 
всі  інші  можливі  профілактичні  методи  роботи;  вилучена  

Характеристика соціальної роботи як професійної діяльності
із  сім’ї  дитина  має  можливість  підтримувати  контакти  
з біологічними батьками (якщо ці контакти не загрожують  
її життю і здоров’ю), має право бути повернутою до біоло– 
 гічної  сім’ї,  родичів,  бути  усиновленою  чи  виховуватися  
у прийомній сім’ї тощо [14].

Категория: Психология и педагогика | (15.01.2013)
Просмотров: 4310 | Рейтинг: 2.0/1