Главная » Статьи » Психология и педагогика

ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДО МЕНЕДЖМЕНТУ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ ЯК ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА


Одним з поширених явищ демократизації українського суспільства є тен-
денція децентралізації в управлінні важливими суспільними системами. Од-
нією з таких систем виступає система соціальної роботи як складова со-
ціальної сфери. Соціальна сфера як будь-яка інша потребує відповідного
управління. У нових економічних умовах усе більш актуальною є ідея впро-
вадження в соціальну роботу такого виду управління, як менеджмент.
Проблема менеджменту соціальної роботи обумовлена пошуком опти-
мальної моделі управління соціальною роботою в ринкових умовах.
Професійний характер діяльності з менеджменту соціальної роботи по-
требує відповідної підготовки саме соціальних працівників до цієї діяльності.
Оскільки менеджмент соціальної роботи в Україні тільки починає свій розви-
ток, існує проблемне коло питань, які чекають на своє вирішення: теоретич-
не забезпечення менеджменту соціальної роботи, відсутність правового поля
для здійснення цієї діяльності, відсутність чіткої стратегії соціальної політики
з боку держави, необхідність кадрового забезпечення менеджменту соціальної
роботи тощо.
Аналіз літератури показав, що деякі аспекти цього проблемного кола
знайшли своє рішення в наукових працях О.І. Ляшенка , А.М. Панова, О.І. Хо-
лостової , В.І. Курбатова, А.Е. Комарова, А.В. Войтенко, І.Д. Звєрєвої,
Г.М. Лактіонової, К.С. Шендеровського, М.Ф. Головатого, М.П. Лукашевича,
Г.А. Дмитренка, В.П. Андрущенка, В.П. Беха, І.І. Миговича, М.І. Михальченка.
Проте питання професійної підготовки соціальних працівників до менедж-
менту соціальної роботи залишається недостатньо розробленим і слабовив-
ченим.
Саме кадровому забезпеченню ми приділяємо увагу у своєму дослід-
женні. І розглядаємо менеджмент соціальної роботи як теоретичну основу
для розробки відповідного кадрового забезпечення. Звідси мета статті – про-
аналізувати стан дослідження проблеми професійної підготовки менеджерів
соціальної роботи в соціально-педагогічній, педагогічній літературі й еко-
номічній літературі. І відповідно до мети статті завдання – з’ясувати сутність
поняття „менеджмент соціальної роботи”, його зміст й підходи до підготовки
менеджерів.
У сучасній вітчизняній літературі ще не склалося загальновизнаного ро-
зуміння терміна „менеджмент соціальної роботи”.
Під менеджментом соціальної роботи ми розуміємо самостійний вид
професійної діяльності, яка спрямована на досягнення установою соціаль-
ної роботи, що діє в ринкових умовах, визначених цілей шляхом раціонально-
го використання матеріальних, людських та інших ресурсів із застосуванням
науково-обґрунтованих форм, принципів, функцій і методів управління. І роз-
глядаємо його різновид соціального управління, що діє в ринкових умовах. У
цьому випадку концептуальна цінність поняття „менеджмент соціальної ро-
боти” й необхідність його введення в науковий апарат дослідження полягає
в тому, що з його допомогою ми формулюємо найважливіші сутнісні характе-
ристики процесу менеджменту соціальної роботи. Вони зводяться до того,
що менеджмент соціальної роботи – це управління соціальною роботою в
умовах ринку і ринкової економіки, що означає:
— орієнтацію установи соціальної роботи на попит і потреби ринку со-
ціальних послуг, на запити  конкретних клієнтів, які потребують конкретної со-
ціальної допомоги, без якої вони не можуть забезпечити нормальне функціо-
нування, що в кінцевому рахунку сприяє виконанню цією установою постав-
леної мети;
— постійне прагнення до підвищення якості і ефективності надання со-
ціальних послуг, тобто до забезпечення одержання найбільш оптимальних ре-
зультатів з найменшими витратами наявних ресурсів;
— визначену організаційно-господарську самостійність, що забезпечує
свободу прийняття рішень тим, хто несе відповідальність за кінцеві резуль-
тати діяльності установи соціальної роботи в цілому чи її підрозділів;
— постійне коректування цілей і програм у залежності від потреб та інте-
ресів клієнтів, кон’юктури ринку соціальних послуг, інших факторів зовнішнього
середовища;
— кінцевий результат діяльності установи соціальної роботи, що вияв-
ляється на ринку соціальних послуг у процесі обміну діяльності між нею та
певними клієнтами, які є представниками найбільш незахищених верств на-
селення;
— необхідність використання сучасної (комп’ютеризованої) інформацій-
ної бази з метою прогнозування стратегії розвитку засобів і форм соціальної
допомоги, різноманітних розрахунків і вибору найбільш раціональних способів
для прийняття обґрунтованих, оптимальних і ефективних управлінських рішень
у сфері соціального захисту населення.
З визначених позицій менеджмент припускає розвиток здатності до ви-
живання організації в нових, непередбачених обставинах, готовність вибра-
ти адекватні способи прийняття рішень, залишаючись на плаву.
Це трактування не є новим у літературі [1]. Його використання ми пояс-
нюємо тим, що вважаємо його найбільш прийнятим для завдань нашого дос-
лідження. Воно є найбільш змістовним та розкриває основні ознаки менедж-
менту соціальної роботи.
Перегляд соціально-педагогічної, педагогічної літератури з проблеми
менеджменту соціальної роботи дає змогу зробити висновок про те, що існу-
ють полярні точки зору щодо визначення терміна „менеджмент соціальної
роботи”.
Так, з позицій аналізу, запропонованого нами, позиції дослідників з про-
блем менеджменту соціальної роботи можна об’єднати в такі основні групи.
Дослідники першої групи (О.І. Ляшенко, Е.І. Комаров, О.І. Войтенко,
А.М. Панова, О.І. Холостова, В.І. Курбатов) при визначенні терміна „менедж-
мент соціальної роботи” ототожнюють його з управлінням соціальною робо-
тою, що, безумовно, призводить неточного розуміння сутності менеджменту
соціальної роботи [4; 6], наприклад, Е.І. Комаров, О.І. Войтенко, А.М. Панова,
О.І. Холостова подають шість визначень терміна „менеджмент соціальної
роботи”, але вони мають ознаки терміна „управління соціальною роботою”.
Ці терміни, на нашу думку, не є синонімами.
Дещо замасковане подібне ототожнення присутнє в дослідженнях
В.І. Курбатова [6, с. 267—272]. Дослідник для розуміння управління соціаль-
ною роботою застосовує поняття „соціальний менеджмент” як підсистему
соціального управління, яке розуміється через „управління соціальними про-
цесами”. Будучи прибічниками розведення понять „управління” і „менеджмент”,
ми не підтримуємо це ототожнення, бо воно не додає ясності в розумінні
сутності менеджменту соціальної роботи.
Критика представників першої групи дослідників призвела до появи дру-
гої групи (М.Ф. Головатий, М.П. Лукашевич, Г.А. Дмитренко), представники якої
вважають, що управління закладом соціальної роботи може здійснюватись
на засадах загальних теорій управління і менеджменту без урахування спе-
цифіки соціальної роботи, яка нібито надумана соціальними працівниками –
нефахівцями з управління [2]. Ця група науковців визнає нові методологічні
можливості менеджменту соціальної роботи, проте визначення терміна не
пропонують. Представники цієї групи на перспективу ставлять завдання по-
дальших досліджень – „розведення” понять  „менеджмент соціальної робо-
ти” та „управління соціальною роботою”.
Третя група дослідників (І.Д. Звєрєва, Г.М. Лактіонова, К.С. Шендеровсь-
кий) не будується на критиці останніх двох груп. Її представники, вірогідно,
сформували свою думку на основі спроби впровадження іноземного досві-
ду організації менеджменту соціальної роботи. За їх ствердженням, управлі-
ння закладом соціальної роботи в ринкових умовах настільки специфічно у
зв’язку з неповторністю соціальної роботи, що не має нічого спільного із за-
гальними теоріями управління і менеджменту, а є невід’ємною частиною со-
ціальної роботи й повністю розчиняється в теорії соціальної роботи [3; 11].
З цією позицією не можуть погодитися багато науковців щодо обґрунту-
вання „унікальності” менеджменту соціальної роботи з точки зору соціальних
явищ, соціальних проблем, професійної спрямованості соціальних праців-
ників” [1; 2]. Зазначені ним особливості й ознаки унікальності менеджменту
соціальної роботи недостатньо аргументовані. У наведеному автором виз-
наченні простежується суперечність: „Менеджмент соціальної роботи – це
управління..., спрямоване на досягнення цілей соціальної роботи”. Ми підтри-
муємо думку багатьох науковців про те, що якби соціальна робота дійсно
складалася з „неповторних соціальних проблем”, як вважає автор, то для їх
вирішення неможливо було б застосувати менеджмент, принципи і законо-
мірності якого узагальнюють саме типове, а не унікальне в соціальних яви-
щах і процесах. Це визначення поширене в працях І.Д. Звєрєвої, Г.М. Лактіо-
нової.
Аналізом недоліків займається четверта група (В.П. Андрущенко,
І.І. Мигович, В.П. Бех, М.І. Михальченко), яка синтезує положення трьох ос-
танніх груп. Її представники стверджують, що менеджмент соціальної роботи
повинен ураховувати як загальноуправлінські закономірності, так і специфі-
ку управління соціальною роботою [1].
Для розуміння сутності менеджменту соціальної роботи показовим, але
менш поширеним, є визначення, подане російськими науковцями  В. Діденко
і П. Павленком, які розглядають менеджмент соціальної роботи як  систему
гнучкого підприємницького управління в суспільстві, спрямованого на ефек-
тивне регулювання соціального становища всіх учасників суспільного життя
й на забезпечення їх розвитку як суб’єктів усіх видів суспільних відносин, на
забезпечення гідного цивілізаційного існування [8, с. 299—300]. На нашу думку,
це розуміння терміна дається в більш широкому розумінні і  за своєю спря-
мованістю дуже розмите, а цілі менеджменту соціальної роботи неконкретні
і їх важко вимірювати в кількісних показниках.
Ми вважаємо, що вищезазначені обставини гальмують становлення
теорії і практики менеджменту соціальної роботи в Україні і водночас є дже-
релом розвитку.
Уявлення вищеназваних про визначення і зміст поняття „менеджмент
соціальної роботи”, на нашу думку, дозволяє розглядати цей вид діяльності
як теоретичну основу для підготовки спеціалістів в цьому напряму.
Менеджмент соціальної роботи, як свідчать науковці, має риси як за-
гального менеджменту, так і специфічні, характерні для соціального управ-
ління в галузі соціальної роботи. Тому ідеї досліджень із підготовки спеціалістів
інших галузей менеджменту  будуть для нас корисні.
Проаналізуємо основні підходи, які зустрічаються в літературі щодо про-
фесійної підготовки менеджерів.
Так, більшою мірою завданням нашого дослідження відповідає праця
В.В. Крижка. Він пише: „Визначальне місце в оволодінні загальною теорією
менеджменту належить необхідності чіткого засвоєння таких основополож-
них понять, як „менеджмент”, „управління” та „керівництво”. На думку авто-
ра, вивчення  та усвідомлення морфологічної, гносеологічної структури цих
понять потрібно розглядати як необхідну умову підготовки менеджерів со-
ціальної роботи, своєрідний вступ до цієї галузі діяльності професіоналів.
Указані поняття, їх розуміння, засвоєння основних операцій та схем їх реалі-
зації на практиці по суті визначають наповненість та й результативність ме-
неджерської діяльності” [6]. Автор констатує, що опрацювання наукових дже-
рел не веде напряму до чіткого усвідомлення досліджуваних понять. Разом з
тим, працюючи з неусвідомленими поняттями, управлінці „тонуть” в інфор-
мації, підходах та класифікаціях.
Відомий спеціаліст із соціального управління  Г.В. Щокін у своїй моно-
графії „Система підготовки менеджерів по кадрах” пропонує модель менед-
жера персоналу [12, с. 24], яка, на нашу думку, у цілому відображає найбільш
важливі особистісні якості, знання, уміння, навички менеджера персоналу.
Найбільший інтерес для нашого дослідження становить запропонована ав-
тором модель професійної підготовки організатора кадрової праці [12, с. 26].
Засобами реалізації моделі в експериментальній роботі стали: навчальний
матеріал соціально-економічних, психолого-педагогічних, інформаційних та
юридичних дисциплін; науково-практичний спецкурс „Основи кадрового ме-
неджменту”; виробнича практика; курси підвищення кваліфікації. Автором
розроблено навчальну  програму спецкурсу та рекомендації навчальним зак-
ладам, які здійснюють підготовку в цьому напрямку.
Педагогічна технологія професійної підготовки менеджерів по кадрах,
яку пропонує Г.В. Щокін, досить значущма не тільки для розв’язання проблем
підготовки менеджерів з персоналу, а й для визначення цілей і змісту про-
фесійної підготовки майбутніх соціальних працівників до менеджменту со-
ціальної роботи.
Вирішенню проблеми підготовки в обраному напрямі найбільшою мірою
відповідає розроблена Є.М. Хриковим концепція управління школою усере-
дині, яка, на наш погляд, є одним з найбільш обґрунтованихсучасних науко-
вих уявлень про цю проблему. Ця концепція припускає, що аналізу варто підда-
ти діяльність зі створення кожної з груп умов, необхідних для реалізації цілей
школи.
Автор виділяє низкутаких важливих умов. По-перше, це умови соціаль-
но-прогностичні, створення яких дозволяє відповісти на питання про те, чи
здійснюється управлінською підсистемою постановка цілей роботи школи з
опорою на вивчення факторів мікро- і макросередовища. По-друге, це умо-
ви педагогічні. Головним показником, що такі необхідні  педагогічні умови в
школі створені, є відповідність результатів роботи поставленим цілям роз-
витку особистості учня. По-третє, це кадрові умови для праці в школі. До
якісних характеристик педагогічного складу школи відносять відповідність
педагогів вимогам кваліфікаційних характеристик, завданням, що стоять
перед ними, рівень професіоналізму їх особистості і діяльності. Далі, це ство-
рення відповідних соціально-психологічних умов, провідне місце серед яких
посідає соціально-психологічний клімат як мета і результат управлінської
діяльності, як ціннісно-орієнтаційна єдність членів колективу. Принципово
важливим є умови організаційні. Ключовим моментом у забезпечені цієї  гру-
пи умов є створення організаційної структури управління, що припускає фор-
мування управлінських підсистем, встановлення способів зв’язку і взаємодії
структурних ланок цієї підсистеми. І, нарешті, це правові умови, тобто ство-
рення правових актів [10, с. 103—115].
Розроблена автором концепція управління всередині школи є для нас
важливим науковим орієнтиром у розгляданні менеджменту соціальної ро-
боти з управлінських позицій, що, у свою чергу, допомагає відповісти на пи-
тання: яким повинний бути зміст педагогічної підготовки майбутніх менеджерів
соціальної роботи, щоб вони могли оптимально управляти справами закладу
соціальної роботи.
О.І. Комаров, А.В. Войтенко є одними з перших, хто підняв питання підго-
товки соціальних працівників до менеджменту соціальної роботи. Їхня  кла-
сифікація технологій  підготовки кадрів менеджменту соціальної роботи поки
ще єдина серед дослідників [5, с. 15].
Наявною, але менш поширеною є досить актуальна, на наш погляд, ідея
П. Редько використовувати в підготовці менеджерів соціальної роботи ак-
тивні методи навчання в поєднанні з технологіями дистанційного навчання.
Одним з таких активних методів навчання є „кейс-метод” або метод конкрет-
них ситуацій, який також можна використовувати при дистанційному навчанні.
Автор пише: „За допомогою цього методу найкраще відпрацьовуються на-
вички ідентифікації проблеми та розробки ініціатив” [9, с. 122—128].
Особливу увагу в контексті нашого статті викликає ідея, висловлена в
колективній праці під загальною редакцією С.Я. Харченка. Автори праці
розглядають соціального працівника як професіонала, якому потрібна „сис-
темна передача знань і вмінь, постійне підвищення рівня його кваліфікації”.
Одним з атрибутів професіоналізму в соціальній роботі, на думку авторів, є
супервізорство; рівень технології організації соціальної роботи, що включає
в себе підготовку соціального працівника, його подальше професійне зрос-
тання, професійний ризик [4]. В Україні супервізорство поки ще не отримало
широкого розвитку  в галузі соціальної роботи. Але, на нашу думку, воно зас-
луговує серйозної уваги, бо поряд з іншими інноваційними формами підго-
товки кадрів для соціальної роботи може стати дуже результативним.
Здійснений аналіз наукової літератури з досліджуваної проблемі дозво-
ляє нам зробити кілька висновків узагальнюючого характеру, які можуть бути
науковими орієнтирами  в нашій подальшій дослідницькій роботі:
1. Дослідження проблем менеджменту соціальної роботи повинне спи-
ратися на науково-теоретичні основи менеджменту, власні теоретичні напра-
цювання в галузі управління соціальною сферою, соціальною роботою й
іноземний досвід. Вирішення проблем у соціальній сфері в багато в чому
тісно переплітається з діяльністю центрів соціальних служб, недержавних
організацій. Вітчизняний менеджмент соціальної роботи — досить молода
наука, яка має ще багато невирішених питань. Дослідниками висловлюють-
ся різні точки зору, іноді навіть діаметрально протилежні. Це сприяє неодноз-
начному тлумаченню одних і тих же соціально-педагогічних фактів, появі роз-
біжностей у трактуванні основних категорій менеджменту соціальної роботи.
Позитивним моментом є той факт, що науковці бачать перспективи зближен-
ня щодо основних теоретичних питань.
2. Водночас аналіз літератури дозволив висвітлити низку сучасних тео-
ретичних і практичних, соціальних і педагогічних проблем, поки не розв’яза-
них на рівні педагогічної науки: по-перше, це проблема ролі й місця менедже-
ра центру соціальних служб в управлінні соціальною роботою; по-друге, це
проблема сутності і змісту вищої освіти в професійній підготовці студентів до
управлінської діяльності в галузі соціальної роботи в ринкових умовах; по-
третє, потребує розробки технологія професійної підготовки майбутніх со-
ціальних працівників до менеджменту соціальної роботи.
Таким чином, аналіз соціально-педагогічної, педагогічної й економічної
літератури дозволяє констатувати, що на сьогодні ця проблема залишаєть-
ся недостатньо дослідженою. Нині є всі підстави говорити про суперечність
між потребою закладів соціальної роботи  в ефективній моделі управління й
відповідною професійною підготовкою спеціалістів в цьому напрямі та не-
достатнім теоретичним та практичним опрацюванням цієї проблеми в со-
ціально-педагогічній науці.
Тому подальші  дослідження ми передбачаємо провести в соціально-
педагогічній науці в напрямку вивчення сутності і змісту менеджменту со-
ціальної роботи як теоретичної основи підготовки спеціалістів до управлі-
нської діяльності.
Література
1. Андрущенко В.П. Соціальна робота: Менеджмент соціальної робо-
ти: Навч. посібник – К.: ДЦССМ, 2003. – Кн. 7. – 276 с.
2. Головатий М.Ф., Лукашевич М.П., Дмитренко Г.А. Управлінські ас-
пекти соціальної роботи. – К.: МАУП, 2002. – 376 с.
3. Звєрєва І.Д., Лактіонова Г.В. Соціальна політика та менеджмент у
соціальній роботі. – К.: Науковий світ, 2001. – 53 с.
Дєдов Є.
4. Історія, теорія і практика соціальної роботи в Україні: Навч. посібник
для студ. вищ. навч. закл. / Упоряд.: С.Я. Харченко, М.С. Кратінов, О.П. Пе-
соцька, В.О. Кратінова. – Луганськ: Альма-матер, 2005. – 408с., С. 399.
5. Комарова Е.И., Войтенко А.И. Менеджмент социальной работы:
Учеб. пособник. – М.: ВЛАДОС, 2001. – 288 с.
6. Крижко В.В. Аксіологічний потенціал державного управління освітою:
Навч. посібник. – К.: Освіта України, 2005. – 224 с.
7. Курбатов В.И. Социальная работа. – Ростов: Феникс, 1999. — С.
267—272.
8. Павленок П. Основы социальной работы. – М.: ИНФРА-М, 1999. –
С. 299—300.
9. Редько П. Використання методу ситуацій у курсі „менеджмент со-
ціальної роботи” // Соц. політика і соц. робота. – 2004. – №2. – С.122—128.
10. Хрыков Е.Н. Теоретические основы внутришкольного управления.
Монография.  – Луганск: Альма-матер, 1999. – 118 с.
11. Шендеровський К.С. Управління соціальною роботою з дітьми та
молоддю. Менеджмент соціальної роботи. – К., 2002. – С.19—21.
12. Щекин Г.В. Система подготовки менеджеров по кадрам: Учеб. по-
собие. – К.: ВЗУУП, 1991. – 114 с.

Категория: Психология и педагогика | (21.11.2012)
Просмотров: 1752 | Рейтинг: 0.0/0