Главная » Статьи » Психология и педагогика

Реінтеграція та соціалізація вихованців інтернатних закладів

У нових економічних і соціально-культурних умовах Украї-
на з усією відповідальністю ставить і вирішує питання щодо  
гарантій реалізації прав і можливостей усіх дітей, незалежно 
від  стану  чи  походження,  успішно  соціалізуватися  у  різних 
соціальних інститутах. Тому в діяльності інтегрованих соці–
 альних служб не міг лишитися поза увагою такий актуальний  
і важливий напрям, як реінтеграція та соціалізація вихован-
ців  інтернатних  закладів.  Ця  робота  здійснювалася  cпеці–
 алізованими соціальними службами в рам–
 ках  проекту  ЄС  «Розвиток  інтегрованих  соціальних  служб  
для вразливих дітей і сімей» відповідно до переконань:

•  сімейне середовище – найкраще для розвитку дитини;

•  потрібно використовувати усі шанси повернути дити-
ну в родинне оточення;

•  необхідно готувати дитину до створення власної сім’ї 
та адекватного виконання нею батьківських функцій,  
і найкращою умовою для цього є безпосереднє зростан-
ня дитини у люблячому сімейному середовищі;

•  успішність подальшої соціалізації вихованця інтернат–
ного закладу значною мірою залежить від використан-
ня можливостей його реінтеграції у сімейне оточення.

Вітчизняні та зарубіжні дослідження неодноразово доводи-
ли, що система утримання та виховання дитини в інтернат–
 ному  закладі  не  створює  умов  для  гармонійного  розвитку  
її особистості. Як правило, випускник інтернату не здатний 
повноцінно забезпечувати свою життєдіяльність поза стіна-
ми закладу, визначити власну громадянську позицію, саморе-
алізуватися та самоствердитися. 

Економічні,  соціальні,  психологічні  проблеми  вихованців  
інтернатних  закладів  позначаються  на  їхніх  міжособистіс-
них стосунках з: однолітками (комплекс «Ми», суперництво);  
дорослими (дорослий сприймається як обслуга); особами ін-
шої статі (ранні сексуальні стосунки, сексуальне насильство, 
невміння налагоджувати сімейні взаємини).

Специфічні  умови  утримання  та  проживання  дітей-сиріт  
та дітей, позбавлених батьківського піклування, в інтернат-
них закладах спричиняють у них:

•  брак значущих і неперервних стосунків прив’язаності  
та любові;  

•  недостатній вияв позитивних соціально-рольових  
орієнтирів; почуття соціальної відчуженості, нехтуван-
ня соціумом;

•  емоційну вразливість і потребу постійної опіки з боку 
дорослих; підвищену агресивність, нівелювання виявів 
здорової особистості;

•  відставання у когнітивному та соціального розвитку 
особистості дитини; брак стимулу до активної пізна–
вальної діяльності; «комплекс неповноцінності»;

•  неприйняття соціального оточення поза інтернатом, 
неуспішну соціалізацію у майбутньому.

Все  зазначене  підсилило  необхідність  змін  у  державній  полі-
тиці стосовно дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського  
піклування,  адже  невимірно  кращим  для  дитини,  ніж  життя  
у  найліпше  облаштованому  закладі,  є  сімейне  чи  родин– 
 не оточення. Любов і ласка, яку можуть дати батьки (рідні, при-
йомні, усиновителі) чи родичі, є надзвичайно потужним  і неза– 
 мінним чинником, що позитивно впливає на розвиток дитини.
До  основних  законів  та  міжнародних  договорів  України,  
що створили сприятливу платформу для процесу реформу-
вання закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьків-
ського піклування, належать: Конвенція ООН про права ди-
тини, Європейська конвенція про основні свободи та права 
людини, Конституція України, Цивільний та Сімейний кодек– 
 си України, а також закони України:  „Про органи і служби  
у справах неповнолітніх та спеціальні установи для неповно-
літніх” (№ 20 від 24 січня 1995 р.); „Про державні соціальні 
стандарти та державні соціальні гарантії” (№ 2017 від 5 жовт– 
ня  2000 р.);  „Про  соціальну  роботу  з  дітьми  та  молоддю”  
(№  2558  від  21  червня  2001  р.);  „Про  охорону  дитинства”  
(№ 2402 від 26 квітня 2001 р.); „Про попередження насильст-
ва в сім’ї” (№ 2789 від 15 листопада 2001 р.); „Про соціальні 
послуги” (№ 966 від 19 червня 2003 р.); "Про забезпечення  
організаційно-правових  умов  соціального  захисту  дітей-
 сиріт  та  дітей,  позбавлених  батьківського  перебування”  
(№ 2342-IV від 13 січня 2005 р.).

Офіційний старт початку реформування було дано з моменту 
схвалення 11 травня 2006 р. розпорядженням Кабінету міні-
стрів України (№ 263-р)  Концепції державної програми ре-
формування системи закладів для дітей-сиріт та дітей, поз– 
бавлених батьківського піклування. Метою цієї програми є: 
реалізація права дитини на розвиток у сім’ї, в територіальній 
громаді; створення умов для фізичного, розумового і духов-
ного розвитку кожної дитини; забезпечення соціального за-
хисту дітей, здобуття ними належної освіти та опанування 
навичок  самостійного  життя;  гарантування  надання  дітям  
індивідуальних  психологічних,  соціально-педагогічних,  ме– 
 дико-соціальних,  соціально-економічних,  юридичних  та  ін–
 формаційних послуг тощо.

У результаті впровадження Концепції очікується: 

•  забезпечити спілкування дітей-сиріт та дітей, позбав-
лених батьківського піклування, з батьками та іншими 
родичами;

•  провадити ефективну діяльність щодо повернення 
дітей до рідних батьків, підвищення їхньої відповідаль-
ності за виховання дітей;

•  забезпечити розвиток системи сімейних форм вихован-
ня (усиновлення,  встановлення  опіки чи піклування, 
прийомна сім’я, дитячий будинок сімейного типу).

Таким  чином,  сьогодні  реінтеграцію  вихованців  інтернат-
них закладів можна вважати одним із пріоритетних напря-
мів державної політики нашої держави стосовно дітей-сиріт  
та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Що ж таке реінтеграція як процес і в чому полягає його сутність?
Реінтеграція  –  (від  лат.,  що  означає  відновлення,  набут-
тя  цілісності)  –  процес  повернення  людини  в  суспільство  
у  ролі  активного  і  незалежного  члена  соціального  життя,  
що передбачає компенсацію втрат соціальних зв’язків, досяг-
нення відповідного рівня емоційного стану тощо. Організація 
та забезпечення оптимальних умов реінтеграції створюють 
можливості для подальшого повноцінного функціонування 
індивіда у соціумі, його успішної соціалізації.

Реінтеграція  дітей-сиріт  та  дітей,  позбавлених  бать– 
 ківського піклування, – процес повернення чи входження  
їх  до  тієї  чи  іншої  соціальної  системи  шляхом  відновлення  
або формування прив’язаностей, соціальних зв’язків та відно-
син, набуття соціального досвіду, соціальної компетентності. 
Реінтеграція здійснюється у соціумі, а відповідно розгорта-
ється у мережі соціальних взаємодій. Саме зміст соціальних 
взаємодій у певній соціальній системі можна покласти в осно-
ву визначення даного поняття.

Враховуючи  специфіку  процесу  реінтеграції  дітей-сиріт  
та дітей, позбавлених батьківського піклування, визначимо 
такі  рівні  соціальних  взаємодій:  чуттєво-емоційний;  емо-
ційно-соціальний; соціально-інституційний.
Зокрема на чуттєво-емоційному рівні відбувається віднов-
лення, розвиток чи встановлення прив’язаностей (емоційно  
теплих,  близьких,  люблячих,  стійких  та  тривалих  стосун– 
 ків  між  людьми)  дитини  з  батьком,  матір’ю,  близькими  
родичами. 

На емоційно-соціальному рівні також має місце процес форму-
вання та розвитку прив’язаностей, проте помітно вирізняєть-
ся соціальний компонент взаємодій між дитиною і прийомни-
ми батьками (опікунами, батьками-вихователями), дитиною 
і соціальним працівником, що здійснює соціальний супровід 
виховання та розвитку дитини у сім’ї. Передумовами зазначе-
ного певною мірою є збереження за дитиною статусу дити-
ни-сироти чи дитини, позбавленої батьківського піклування; 
отримання  певних  пільг,  соціальних  виплат  та  державних  
допомог  тощо.

На соціально-інституційному рівні соціальні взаємодії набу-
вають найвищого і найважливішого виду та змісту – активної 
соціалізації (засвоєння і перетворення індивідом соціальних 
норм і культурних цінностей шляхом активного входження  
в  соціальні  інституції  суспільства).  Як  правило,  на  такий 
рівень соціальних взаємодій людина виходить після досяг-
нення  повноліття,  набуття  правосуб’єктності,  виходу  в  са– 
 мостійне  життя,  коли,  як  зазначає  український  вчений  
В.  Т.  Циба  [7,  с.  129-131],  з’являються  соціогенні  потреби  –  
осмислювати  своє  подальше  життя,  вибирати  професію,  
планувати створення власної сім’ї, задумуватися над страте–
гічними завданнями, які б становили мету життя у кількох 
або в усіх соціальних інституціях. 

У  контексті  зазначених  рівнів  соціальних  взаємодій  і  
потрібно  розглядати  реінтеграцію  дітей-сиріт  та  дітей,  
позбавлених батьківського піклування. 

Так, на чуттєво-емоційному рівні реінтеграція передбачає  
повернення дитини у те конкретне сімейне середовище, звід-
ки вона вийшла, тобто у біологічну сім’ю чи під опіку близь-
ких родичів. 

На  емоційно-соціальному  рівні  реінтеграція  визначати- 
меться як повернення дитини-сироти чи дитини, позбавле- 
ної  батьківського  піклування,  з  інституційного  в  сімейне  
середовище, і передбачає влаштування дитини в сім’ю уси-
новителів, прийомну сім’ю, дитячий будинок сімейного типу,  
під опіку осіб, що не є родичами дитині. 

На соціально-інституційному рівні реінтеграція розгляда-
тиметься як вихід із відносно закритої інтернатної системи, 
для якої характерним є обмежене коло соціальних зв’язків, 
у систему відкриту, в незалежне життя поза межами інтер-
натного закладу, де неабиякого значення набувають навички 
соціальної  компетентності.  При  цьому  під  соціальною  ком-
петентністю мається на увазі знання, вміння та навички, що 
сприяють успішному виконанню соціальних ролей, дозволять  
індивіду  адекватно  виконувати  норми  та  правила,  прийня-
ті  в  суспільстві,  оптимально  адаптуватися  до  різних  соці– 
альних умов. Соціальна компетентність вихованців та випуск– 
 ників інтернатних закладів виявляється у здатності до спів-
праці, вмінні розв’язувати проблеми в різних життєвих ситуа– 
ціях; у комунікативних навичках та навичках взаєморозумін-
ня; в активній участі у житті громади тощо. Велике значен– 
 ня  має  мотиваційний  компонент  компетентності,  а  саме:  
прагнення адаптуватися та бути мобільним; бажання зміни-
ти життя на краще; спрямованість на здійснення власного ви-
бору, на визначення та досягнення особистісних цілей тощо.  
У такому контексті процес реінтеграції певною мірою уподіб– 
нюється  процесу  соціалізації  особистості,  що  передбачає  
активне входження індивіда в усі соціальні інституції. 

У цьому разі компоненти реінтеграційного процесу дітей-сиріт  
та  дітей,  позбавлених  батьківського  піклування,  мають 
охоплювати різні сфери суспільного життя дитини та різні 
напрями соціально-педагогічної діяльності. Це підтримка 
соціально-позитивної активності вихованців інтернатних  
закладів,  введення  їх  у  соціально-виховне  середови-
ще;  підготовка  вихованців  інтернатних  закладів  до 
самостійного  життя;  сприяння  здобуттю  освіти,  пра-
цевлаштування  відповідно  до  потреб  та  індивідуаль-
них  особливостей  дитини;  вирішення  проблеми  жит–
 ла,  захист  майнових  прав  дитини  після  закінчення 
навчання  в  інтернатному  закладі;  підготовка  персоналу 
інтернатних  закладів  і  спеціалістів  соціальних  служб  
для сім’ї, дітей та молоді до змін; формування громадської  
думки щодо підтримки вихованців та випускників інтер– 
натних  закладів;  активізація  громади  щодо  підтримки  
реінтеграції вихованця  інтернатного закладу.

Категория: Психология и педагогика | (15.01.2013)
Просмотров: 4218 | Рейтинг: 0.0/0