Главная » Статьи » Психология и педагогика

Спеціалізована служба сімейних форм виховання

Спеціалізована служба сімейних форм
виховання

Цільова група:
діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклуван-
ня, у тому числі прийомні діти, діти-вихованці дитячо-
го будинку сімейного типу;
усиновлені діти;
прийомні батьки;
батьки-вихователі;
опікуни;
усиновителі;
рідні діти прийомних батьків, батьків-вихователів, уси-
новителів, опікунів;
біологічні батьки,  родичі дітей-сиріт та дітей, позбавле-
них батьківського піклування, чи особи, які їх замінюють;
найближче  оточення  прийомних  батьків,  батьків-
 вихователів, опікунів, усиновителів;
найближче  оточення дітей,  влаштованих  до  сімейних 
форм виховання;
члени громад, до складу яких входить прийомна сім’я, 
дитячий будинок сімейного типу, сім‘я опікунів, піклу-
вальників, усиновителів. 

Напрями діяльності та послуги
 
1. Рекрутування бажаюĦих виховувати дітей-сиріт та ді-
тей, позбавлених батьківського піклування.

Інформаційні послуги:

організація і проведення інформаційних кампаній, спря-
мованих на популяризацію сімейних форм влаштуван-
ня дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклу-
вання; 

надання детальної інформації клієнтам ЦСССДМ стосов-
но специфіки  різних форм влаштування дітей-сиріт та 
дітей, позбавлених батьківського піклування;

інформування  кандидатів  у  прийомні  батьки,  бать-
ки-вихователі,  опікунів,  усиновлювачів  про  можли-
вість  отримання  комплексних  послуг  щодо  їх  підго-
товки,  здійснення  соціального  супроводу,  фінансової  
підтримки.  

Соціально-педагогічні послуги:

надання допомоги кандидатам у визначенні прийнят-
ної для них форми влаштування дитини-сироти;
надання консультацій особам, які бажають виховувати 
дітей-сиріт;

надання  допомоги  кандидатам  в  оцінюванні  власної 
спроможності виховувати дитину-сироту та дитині, поз- 
бавлену батьківського піклування (первинна оцінка).

Соціально-психологі掶ні послуги:

формування позитивної мотивації до проходження нав-
чання кандидатів;

здійснення психологічної діагностики та підтримки від-
повідно до потреб клієнтів;

проведення психологічних консультацій.

Соціально-економічні послуги:

надання консультацій про вимоги щодо необхідних ма-
теріально-побутових  та  фінансових    ресурсів,  якими 
має володіти сім’я на момент створення сімейних форм 
виховання;

надання  консультацій  щодо  державної  фінансово-
 матеріальної  підтримки  та  забезпечення  сімейних 
форм  влаштування  дітей-сиріт,  дітей,  позбавлених  
батьківського піклування.

Юриди掶ні послуги:

надання юридичних консультацій з питань опіки, піклу-
вання, створення та функціонування прийомних сімей, 
ДБСТ, усиновлення, захисту прав дітей тощо;

допомога в оформленні та прийомі документів кандида-
тів на створення сімейних форм виховання.

2. Навчання кандидатів на створення сімейних форм ви-
ховання та підготовка необхідних документів.

Інформаційні послуги:

інформування батьків щодо забезпечення прав дитини 
і їхньої відповідальності за  її виховання;

забезпечення  кандидатів  інформаційно-методичною 
літературою з питань форм і методів виховання в сім’ї, 
профілактики негативних явищ у дитячому та підлітко-
вому середовищі, створення сприятливих умов для роз-
витку дитини, проведення свят тощо;

роз’яснення  кандидатам  необхідності  збереження  та 
розвитку стосунків прийомної дитини з біологічними 
батьками, родичами.

Соціально-педагогіĦні послуги:

спільне навчання соціального працівника служби з кан- 
дидатами у прийомні батьки, батьки-вихователі з ме-
тою їх психолого-педагогічної підтримки;

навчання кандидатів у прийомні батьки, батьки-вихова-
телі за умови наявності відповідного сертифікату;

соціально-педагогічне  консультування  потенційних 
опікунів, усиновителів у межах наданих повноважень;

здійснення  ознайомчих,  діагностичних  та  візитів  під-
тримки до кандидатів за місцем їхнього проживання; 

надання  індивідуальних  соціально-педагогічних  кон-
 сультацій кандидатам;

залучення, в разі потреби, фахівців різних сфер до під-
готовки кандидатів та надання їм відповідних консуль-
тацій.

Соціально-психологіĦні послуги:

формування  позитивної  мотивації  кандидатів  щодо 
створення сімейних форм виховання; 

стимулювання психологічної готовності кандидатів до 
створення сімейних форм виховання; 

Соціально-економіāні послуги:

надання  консультацій  щодо  фінансового  та  матері-
ального забезпечення функціонування сімейних форм  
виховання.

Юридиāні послуги:

підготовка та надання у службу у справах дітей рекомен- 
 дації щодо внесення кандидатів до банку потенційних 
прийомних батьків, батьків-вихователів;

проведення  індивідуальних  консультацій  з  правових 
питань із залучення відповідних фахівців;

надання допомоги в оформленні документів, необхід-
них для створення  сімейних форм виховання. 

3.  Участь  спеціалістів  служби  (у  межах  своїх  повнова-
жень) у процесі взаємопідбору сімей та дітей.

Соціально-педагогіāні послуги:

участь у здійсненні  оцінки потреб дитини та спромож-
ності сім’ї;

надання батькам детальної інформації про особливості 
розвитку дитини-сироти, її життєвої історії, наявність 
чи відсутність біологічних батьків, родичів;

надання консультацій потенційним батькам щодо спе-
цифіки першого знайомства з дитиною, налагодження 
контакту з нею, необхідності підготовки рідних дітей 
до влаштування в сім’ю дитини-сироти;

підготовка  біологічних  дітей  потенційних  прийомних 
батьків, батьків-вихователів до приходу в сім‘ю нової 
дитини;

організація знайомства сім‘ї і дитини;

підготовка найближчого оточення сім‘ї до прийому ди-
тини;

організація  та  налагодження  партнерської  взаємодії 
між потенційними батьками та членами педагогічного 
колективу закладу, де перебуває дитина, її найближчо-
го оточення;

допомога у налагодженні контактів потенційних прийом- 
 них батьків із біологічними батьками дитини, позбав-
леною батьківського піклування (відповідно до потреб 
дитини, в її інтересах);

залучення  потенційних  прийомних  батьків,  батьків-
 вихователів до участі в засіданнях міжвідомчих та муль-
тидисциплінарних команд із питань взаємо-відбору та 
влаштування дитини у сімейну форму.

Соціально-психологіāні послуги:

надання батькам детальної інформації про особливості 
психофізіологічного розвитку дитини-сироти, її особли-
ві потреби, емоційного стану тощо;

формування  психологічної  готовності  дитини-сироти 
до входження у нове сімейне середовище;

надання допомоги у налагодженні психологічного кон-
такту між членами сім’ї та прийомною дитиною, форму-
вання прив’язаностей;

надання допомоги у формуванні психологічної готовнос- 
 ті потенційних прийомних батьків до взаємодії з біоло-
гічними  батьками  дитини,  позбавленої  батьківського 
піклування;

надання психологічних консультацій потенційним при-
йомним батькам у разі виникнення труднощів у проце-
сі взаємопідбору та влаштування.

Юридиāні послуги

надання  юридичних  консультацій  потенційним  бать-
кам із питань наявності в дитини необхідних докумен-
тів, у тому числі тих, що підтверджують її статус;

проведення юридичних консультацій з питань взаємо-
підбору батьків та дітей.

4.  Здійснення  соціального  супроводження  прийомних  
сімей і дитяāих будинків сімейного типу.

Інформаційні послуги:

інформування  про  ресурси  громади  та  допомога  в  їх 
використанні на користь дитини (про дитячі  навчаль-
ні  заклади, гуртки,  спортивні  школи  та  заняття,  про   
діяльність  дитячих, молодіжних громадських організа-
цій,  турпоходи, культурні заходи); 

надання довідкової інформації, необхідної для вирішен-
ня складної життєвої ситуації, надання  інформації про  
послуги,  які  можна отримати в ЦСССДМ, графіки робо-
ти закладів соціального спрямування, освіти, охорони 
здоров’я, центрів зайнятості, органів виконавчої влади 
та  місцевого самоврядування;

розповсюдження буклетів, листівок, пам’яток, плакатів 
соціального спрямування,

надання інформації дитині та прийомним батькам, бать- 
кам-вихователям, опікунам щодо можливостей її пода-
льшого  навчання,  працевлаштування,  самостійного 
життя. 

Соціально-педагогіĦні послуги:

проведення навчання та підвищення кваліфікації при-
йомних батьків;

сприяння  у  вирішенні  проблем  навчання  прийомних  
дітей; у виявленні  розвитку різнобічних інтересів і пот-
реб  дітей;  формування здорового способу життя;

організація навчання батьків ефективних методів вихо-
вання без покарання,  мобілізації   власних  ресурсів  сі-
м’ї  для  вирішення проблем   надалі;  

консультування  батьків щодо  здійснення  статевого  
та гендерного виховання; 

сприяння установленню та підтримці стосунків  із  біологіч- 
ною сім’єю, якщо це  не  суперечить  інтересам дитини; 
сприяння  розвитку  дружніх  стосунків  між  рідними  
і прийомними дітьми;

участь  у  формуванні життєвих навичок   дитини: плану-
вання свого  життя  та  його здійснення;

допомога у розв’язанні конфліктних ситуацій сімейно-
го виховання, у підготовці  до  виходу  із  сім’ї  в самос-
тійне життя; 

організація зустрічей дітей із біологічними батьками/
особами, що їх замінюють,  ужиття заходів щодо  підго-
товки біологічних родин до повернення їм дітей; 
здійснення моніторингу захисту   дитини від жорстоко-
го поводження та насильства; 

представлення інтересів клієнта в інших установах та 
закладах (здійснення функцій посередника між сім’єю 
й адміністрацією школи, центральними та   місцевими 
органами виконавчої  влади,  органами  місцевого  само-
врядування,  органами опіки і піклування тощо);

підготовка дитини до самостійного життя після виходу 
з прийомної сім’ї, ДБСТ, із-під опіки, піклування;

допомога  дитині  у  її  професійному  самовизначенні,  
прогнозування кар’єри. 

Соціально-психологіāні послуги:

сприяння адаптації  дитини  до  нової сім’ї та сім’ї до дитини,  
створення сприятливого  психологічного  клімату в сім‘ї;
запобігання конфліктам та врегулювання  їх між члена-
ми сім’ї; сприяння формуванню в дитини почуття влас-
 ної  гідності,  адекватної  самооцінки,  самосвідомості,  
самостійності,  громадянської позиції; 

мінімізація негативних наслідків психологічних травм; 
організація реабілітаційних заходів, спрямованих на по-
долання затримок, відставань у розвитку, психічних та 
психологічних проблем,  пов’язаних  із  занедбаністю,   
травмами та хворобами, жорстоким поводженням або 
насильством, яких зазнала  дитина  до  влаштування  у 
прийомну сім’ю/дитячий будинок сімейного  типу; 

корекція поведінки дітей; 

психологічне консультування;   

організація   сімейної   психотерапії;  
проведення психодіагностики; 

надання методичних порад.

Медико-соціальні послуги: 

сприяння  прийомним  батькам/батькам-вихователям 
у вирішенні питань збереження, підтримки та охорони  
здоров’я  прийомних  дітей/дітей-вихованців;

надання  необхідної  інформації,  настанов  щодо здоро-
вого способу життя, профілактики  туберкульозу,  вене-
ричних захворювань та ВІЛ/СНІДу;

сприяння у проходженні прийомними дітьми/дітьми-ви-
хованцями обов’язкового медичного огляду та, у разі не-
обхідності, контроль за виконанням призначень лікаря; 
сприяння у забезпеченні регулярного  та  якісного ме-
дичного обслуговування; 

допомога  у  вирішенні  питань  щодо оздоровлення прийом- 
них дітей/дітей-вихованців та рідних дітей (до 18  років);

налагодження,  у разі  необхідності,  ефективної  спів-
праці  із  закладами  охорони здоров’я та  іншими  орга-
нізаціями  соціального  спрямування,  які надають допо-
могу ВІЛ-інфікованим дітям.

Соціально-економіĦні послуги:

допомога в залученні додаткових ресурсів  для  задово-
лення потреб прийомної сім’ї/дитячого будинку сімей-
ного   типу   в  лікуванні,  оздоровленні  тощо; 

допомога  у своєчасному  отриманні  батьками  держав-
них  виплат  на  утримання дитини; 

допомога  у вирішенні побутових проблем, працевлаш-
тування прийомних дітей, дітей-вихованців після досяг-
нення ними повноліття чи закінчення навчання.

ЮридиĦні послуги:

представлення  та захист прав і законних інтересів при-
йомної сім’ї,  дитячого будинку сімейного типу та дітей,  
що  в них  виховуються,  в  органах  державної влади та 
інших установах, організаціях,  підприємствах  незалеж-
но  від  форм  власності   та підпорядкування; 

допомога в оформленні документів, необхідних для роз-
в’язання проблем клієнтів; 

сприяння підвищенню рівня правової освіти прийом-
них батьків/ батьків-вихователів  та дітей, що вихову-
ються в їхніх сім’ях;

співпраця  з  різними  установами та фахівцями для на-
дання фахової юридичної допомоги;

допомога у вирішенні правових питань повернення дитини 
в біологічну сім‘ю, відновлення прав біологічних батьків; 

консультування батьків з питань захисту житлових та 
майнових прав прийомних дітей;

консультування дітей та батьків з питань захисту прав 
осіб з числа дітей-сиріт на пільгове навчання.
Категория: Психология и педагогика | (15.01.2013)
Просмотров: 908 | Рейтинг: 0.0/0