Главная » Статьи » Психология и педагогика

ТИПОЛОГІЧНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ БЕЗПРИТУЛЬНИХ НЕПОВНОЛІТНІХ

Лебедєва І. О.

На сьогодні феномен дитячої безпритульності залишається значущою
та актуальною проблемою, оскільки складні соціально-економічні, політичні
перетворення, що відбувалися в 1990-х роках, призвели до збіднення знач-
ної кількості сімей, поглиблення конфліктів між поколіннями, нівелювання
життєвих принципів гуманізму, збільшення кількості сімей, які ведуть амораль-
ний спосіб життя. Безконтрольність, удавана свобода й неготовність такої
категорії дітей до самостійного життя, відсутність умов повноцінного роз-
витку призводять до деформації особистості, затримок у психічному й фізич-
ному розвитку.
Як негативне соціальне явище безпритульність неповнолітніх розгляда-
лася в наукових працях радянських, українських та російських педагогів
(А. Макаренко, В. Сорока-Росинський, В. Сухомлинський, К. Ушинський); соціо-
логів (А. Кудрявцева, Ф. Мустаєва, Г. Орлова); соціальних педагогів (Т. Алєк-
сєєнко, Л. Волинець, І. Звєрєва, А. Капська, О. Безпалько); соціальних пси-
хологів (М. Аралова, Л. Виготський,  Я. Гошовський, І. Дубровіна, А. Залкінд,
О. Лурія, Л. Орбан-Лембрик, А. Прихожан, Н. Толстих); дефектологів (М. Ко-
пистянський, А. Володимирський). Учені визначили сутність явища дитячої
безпритульності, виявили причини та фактори його виникнення, дослідили
фізичний, психічний і розумовий розвиток безпритульних дітей, розглянули різні
аспекти профілактики безпритульності неповнолітніх та інших відхилень у їхній
поведінці.
Аналіз наукової літератури засвідчив, що вчені майже не вдаються до
цілісного соціально-педагогічного дослідження особливостей безпритульних
неповнолітніх, які утримуються в спеціальних виховних закладах. Саме тому
нашою метою було виділення типологічних груп безпритульних дітей у ході
соціально-педагогічного діагностування; складання їм соціально-педагогіч-
них характеристик.
Соціально-педагогічним експериментом безпосередньо було охоплено
370 неповнолітніх, які перебували під час діагностування в притулку для не-
повнолітніх, школі соціальної реабілітації та на внутрішньошкільному обліку
ЗОШ №34 м. Миколаєва. Нами було відібрано 3 вікові групи: молодшого
шкільного віку (6—10 років; 1—4 класи), середнього шкільного віку (11—14
років; 5—8 класи), старшого шкільного віку (15—17 років; 9—11 класи).
У ході дослідження ми виявили, що для безпритульних неповнолітніх ха-
рактерні деякі спільні риси, зумовлені незадовільними умовами перебуван-
ня, негативним життєвим досвідом, проблемами та потребами.
Безпритульні діти зазвичай підтримують контакт із сім’єю, але через
бідність, різні види експлуатації та зловживань щодо них проводять більшу
частину дня, а інколи й ночі, на вулиці. Удень вони проводять час на вокза-
лах, ринках, біля крамниць, у портах, на територіях заводів, у підвалах. Ночу-
ють безпритульні  на горищах, біля або в середині теплотрас, у старих ваго-
нах, у під’їздах, у знайомих, у покинутих оселях, на зйомних квартирах.
Більшість з них займаються жебрацтвом, крадіжками, проституцією, ви-
конують доручення  інших членів групи. Заробляють переважно збиранням
пляшок, металу, паперу, підробляють носіями, вантажниками, прибирають
сміття, приміщення, торгують газетами та ін. Активно жебракують молодші,
а існують за рахунок крадіжок – старші.
Для безпритульних дітей характерні соціальні захворювання: простуда,
запалення легенів, інфекційні хвороби, туберкульоз, проблеми зі шлунком,
токсичне й наркотичне отруєння.
За способом життя неповнолітні тяжіють до асоціальної поведінки: ак-
тивно вживають алкогольні та наркотичні речовини, курять. Молодші вико-
ристовують токсичні й наркотичні речовини у вигляді клею, порошку, старші –
у вигляді таблеток, ін’єкцій.
 Для багатьох безпритульних характерна  затримка психічного й розумо-
вого розвитку, відхилення в розвитку емоційної та інтелектуальної сфери, по-
ведінкові відхилення (агресивна, девіантна, віктимна, неадекватна поведін-
ка) [1]. Деякі з цих проблем є наслідком емоційного, фізичного або сексуаль-
ного насильства в сім’ї.
Безпритульним неповнолітнім також властиві такі риси:
— споживацтво, нерозуміння матеріального боку життя, пошук лише осо-
бистої вигоди;
— педагогічна занедбаність;
— труднощі у спілкуванні як з однолітками, так і з дорослими, невміння
організувати ефективну соціальну комунікацію;
— інфантилізм, несприйняття себе як особистості,  відсутність життєвих
перспектив;
— негативний досвід, цінності та поведінка, викривлене сприйняття
дійсності.
За результатами дослідження ми виділили три типологічні групи безпри-
тульних дітей: депривовані, девіантні, делінквентні.
Подамо їх соціально-педагогічні характеристики, складені на основі уза-
гальнених даних експериментальної роботи.
Депривовані. До цієї групи входить 33,5% усіх неповнолітніх осіб, які
брали участь у соціально-педагогічному діагностуванні; серед них – 52,8%
хлопців, 47,2% — дівчат; 46,6% — діти молодшого, 28,6% — середнього та
24,8% — старшого шкільного віку. 64,7% неповнолітніх осіб є учнями ЗОШ
№34; 29,2% — вихованці притулку; 6,1% — вихованці школи соціальної реа-
білітації. За соціальної характеристикою 61,5% дітей походять з неповних
сімей та 6,1% — діти-сироти, у яких померли батьки, тобто для них є харак-
терними перервані родинні зв’язки. Повні сім’ї, у яких батьки не виконують
своїх обов’язків, мають 32,4% депривованих [2; 3].
Більшість «депривованих» — це діти, які перебували «на вулиці» не
більше місяця й не встигли адаптуватися до вуличних умов проживання. При-
чинами виходу «на вулицю» є: непорозуміння з батьками; глибокі внутрішні
переживання, пов’язані з конфліктною ситуацією, смертю одного або обох
батьків; цікавість у тому, «яке воно – незалежне життя»; наслідування при-
кладу безпритульних друзів, старших сиблінгів, авторитетних знайомих.
Зазначена група неповнолітніх характеризується збереженням соціаль-
них навичок. Діти мають стійкі патерни поведінки та інтереси; ведуть пере-
важно здоровий спосіб життя; усвідомлюють свою соціальну ситуацію, про-
блеми та потреби; володіють навичками культури спілкування. Але для цієї
групи властивий наявний ефект депривації, який проявляється у відсутності
довіри до інших людей та, відповідно, невміння будувати глибокі зв’язки з
ними. У ситуації розлуки з сім’єю ці діти схильні вважати, що саме батьки
винні в тому, що вони опинилися «на вулиці». Така позиція веде до дискреди-
тації сім’ї й позитивного минулого досвіду та не сприяє організації ефектив-
ної соціальної комунікації й збереженню емоціональних зв’язків з батьками.
Діти молодшого шкільного віку складають більшу частину групи. Наші спо-
стереження довели, що в депривованих дітей відсутнє вміння  грати  як у сю-
жетно-рольові ігри, так і  в ігри з правилами, у яких  потрібно імпровізувати.
Особливі труднощі виникають в іграх, у яких програються жіночі та чоловічі
ролі. Цю проблему ми пов’язуємо з відсутністю у дітей внутрішнього, особис-
того переживання себе як людини певної статі, тобто гендерної ідентичності.
Одна з причин нерозвиненості рольової гри в депривованих дітей молодшого
шкільного віку – відсутність відповідних гендерних моделей поведінки як жіно-
чих, так і особливо чоловічих. Наприклад, серед дітей цієї групи більшість вихо-
вувалася в неповних сім’ях однією матір’ю чи бабусею. Хлопці практично не
набули досвіду, що виявив моделей чоловічої поведінки. Також ми помітили,
що ігрова діяльність виконується формально, тобто діти не усвідомлюють і
не переживають з позиції рольових персонажів. У ході гри спостерігалися рап-
тові зміни настрою, плаксивість, неспокій, депресивний стан.
Педагогічне спостереження  виявило, що в 50% дітей помітне серйозне
відставання в розвитку відповідно до їхнього віку. У більшості спостерігається
нечітка, інтонаційно бідне  мовлення, малий словниковий запас, граматичні
конструкції переважно прості. Увага в таких дітей неконцентрована, розсія-
на. Діти швидко стомлюються. Рухова та зорова пам’ять погано розвинута.
Учні часто не відвідують школу, важко засвоюють навчальний матеріал. Усі
ці особливості призводять  до відставання в оволодінні  навчальними навич-
ками  й  умінням.
Неповнолітнім особам середнього шкільного віку також притаманні
відставання в інтелектуальному розвитку, невміння вступати у взаємодію з
однолітками, в’ялість емоціональних реакцій, невпевненість у собі, аутизм
(замкнутість у собі), відчуття самоти. Зокрема, відчуття самоти породжує в
дитині почуття беззахисності та тривоги. Для того, щоб захистити себе, «деп-
ривовані» намагаються злитися з оточенням, прагнуть підкорятися більш
сильним та вольовим авторитетам,  тим самим відмовляючись від особис-
того «Я». Нестача батьківського тепла, байдужість вплинули на негативне
ставлення дітей до себе. Серйозною проблемою в дітей, які входять до гру-
пи депривованих, є підвищений рівень тривожності. Вона проявляється в
надмірній збудженості, метушливості, поводжені з відтінком жартівливості,
клоунства або, навпаки, у скутості, у страсі перед новими незнайомих дорос-
лими, плаксивості, також у пасивності, безініціативності.
Агресивність, асоціальні прояви в поведінці спостерігалися лише в тих
дітей, які виховувалися в інтернатних закладах. Ми пояснюємо це незадово-
леною потребою таких неповнолітніх у батьківській любові, самоповазі, до-
рослому як ідеалі, емоціональному комфорті, визнанні своє цінності з боку
оточення. Зазвичай, «депривовані» замінюють відсутні соціальні зв’язки
зануренням у світ фантазій.
Невміння спілкуватися, труднощі у встановленні контактів з дорослими
та однолітками характерні й для неповнолітніх старшого шкільного віку. По-
рушення в розвитку почуттів через ранню депривацію перешкоджає розумін-
ню інших.
Девіантні.  До цієї групи входить 45,6%  неповнолітніх осіб; серед них –
61,1% хлопців, 38,9% — дівчат; 10,3% — діти молодшого, 51,9% — середньо-
го та 37,8% — старшого шкільного віку. 18,4% неповнолітніх осіб є учнями
ЗОШ №34; 57,7% — вихованці притулку; 23,9% — вихованці школи соціаль-
ної реабілітації. За соціальної характеристикою 62,1% дітей походять з не-
повних сімей; 24,6% — діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклу-
вання; 13,3% — діти з повних асоціальних сімей [2;3].
«Девіантні» перебували «на вулиці» від 1 місяця до року та отримали
негативний досвід бродяжництва, уживання алкоголю, наркотиків, зазнали
морального або фізичного насильства, брали участь у конфліктних ситуаці-
ях, не відвідували школу.
Причини виходу «на вулицю»: асоціальний спосіб життя батьків, фізичне
насильство, утягнення до вживання наркотиків, сексуального рабства, пога-
ний матеріальний стан у сім’ї, бажання піти від активного способу життя, ухи-
лятися від своїх обов’язків, небажання вирішувати особисті та соціальні про-
блеми (ухиляння від навчання, бродяжництво, алкоголь, наркоманія, токси-
команія).
У таких дітей спостерігаємо викривлене сприйняття дійсності, які через
асоціальний спосіб життя батьків впевнені, що в них також життя буде невда-
лим, що їх характер буде повторювати характер батьків. Це є підставою для
їх невпевненості у своєму майбутньому, заниженої самооцінки.
Неповнолітні цієї групи відрізняються нестійкістю інтересів та патернів
поведінки, мають іноді явні відхилення від норми, а саме: неадекватна ре-
акція, вчинки, дії, безпричинна агресія, схильність до конфліктної форми по-
ведінки. Діти цієї групи знають та усвідомлюють соціальні норми життя, ма-
ють уявлення про правила спілкування та особистісну гігієну, але це усвідом-
лення не переростає в їхні потреби, мотиви та переконання.
У девіантних дітей молодшого шкільного віку спостерігаються симптоми
психотравмуючої ситуації: у більшості випадків діти емоційно нестабільні, у
них спостерігаються часті невмотивовані зміни настрою, постійна депресія,
тривога, боязкість, страхи.
У всіх дітей цієї групи спостерігаємо  відсутність нормальних зразків
сімейних ролей: дружини та чоловіка, мати та батька. Негативний досвід про-
живання в неповних, неблагополучних, асоціальних сім’ях  призводить до того,
що негативними характеристиками сучасних жінок та чоловіків діти назива-
ють перш за все алкоголізм, а також погане виконання батьківських обо-
в’язків. Уявлення про майбутню власну сім’ю в таких дітей в основному іде-
алістичне.
Свою незадоволеність вони виражаються  досить агресивною та гру-
бою мовою. Неадекватна поведінка є наслідком відсутності належних взає-
мовідносин та нормального спілкування дітей з батьками та із зовнішнім ото-
ченням.
У девіантних дітей середнього шкільного віку ми визначили підвищення
рівня імпульсивності в поведінці, дратівливість, емоційну нестійкість, не-
вміння чекати, нетерплячість, схильність легко ображатися, виходити з рівно-
ваги, виявляти різкі реакції на які-небудь зауваження чи поради.
Неповнолітні особи цієї групи старшого шкільного віку відрізнялися низь-
ким рівнем інтелекту, що заважає їм розуміти та сприймати суспільні норми,
правила, необхідність відповідати їм. Дітям також характерна невпевненість
у собі, низька самооцінка, відсутність постійних друзів та підтримки з їх боку,
середній або низький соціальний статус у колективі.
Ми виявили, що асоціальна поведінка «девіантних» пов’язана з їх метою
будь-яким способом привернути до себе увагу, не дивлячись на те, якою вона
буде: заохоченням чи покаранням. Діти бажають продемонструвати свою
силу, помститися за те, що трапилося з ними (зокрема, образити більш слаб-
ких), компенсувати свою неповноцінність і неспроможність.
Відсутність нормальних соціальних зв’язків спричиняє в неповнолітніх
деформацію спілкування. Вона виявляється або в ізоляції, коли дитина уни-
кає контактів з однолітками, зосереджується на своєму Я, не цікавиться на-
вколишнім світом, від дорослих чекає тільки неприємностей і покарання; або
в опозиції у вигляді неприйняття пропозицій, норм навколишнього середови-
ща й у демонструванні дій негативного характеру.
Делінквентні. До цієї групи входить 20,9%  неповнолітніх осіб; серед
них – 87,1% хлопців, 12,9% — дівчат; 42,4% — діти середнього та 57,6% —
старшого шкільного віку. 14,2% неповнолітніх осіб є учнями ЗОШ №34; 41,5%
— вихованці притулку; 44,3% — вихованці школи соціальної реабілітації. За
соціальною характеристикою 72,1% дітей походять з неповних сімей; 24,6%
— діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування; 3,3% — діти з
повних асоціальних сімей [2;3].
Для поведінки неповнолітніх цієї групи характерні не лише загальні відхи-
лення від норм, а й злочинна діяльність, яка поки що не тягне за собою кри-
мінальної відповідальності. Частина цих дітей свідомо порушують закон, ма-
ючи певні знання про відповідальність. Для інших неповнолітніх характерні
відсутність ціннісних орієнтацій, навичок самообслуговування; неусвідомлен-
ня соціальних норм; невміння продуктивно організовувати соціальну взає-
модію (нерозвинуті навички соціально адекватної поведінки); небажання по-
вернутися до сімейного життя; схильність до деструктивних форм поведінки
в конфліктних ситуаціях. Через відчуття  на собі дітьми цієї групи батьківсь-
кої депривації в них не розвинуті також комунікативні навички  та відсутня
довіра до людей.
Більшість дітей-делінквентів покинули домівки або виховні заклади
більше року тому й,  як вважають психологи,  майже не підлягають повній
реабілітації, оскільки в них спостерігається «синдром бродяжництва», що є
суто психічним розладом та має сильний психотравмуючий ефект на розви-
ток особистості.
Причини безпритульності таких дітей: намагання уникнути покарання або
труднощів, набути авторитет серед однолітків,  бути незалежним, робити, що
забажається.
У «делінквентних» спостерігаються, здебільшого, такі соціальні відхи-
лення, як: асоціальні дії заради користі (правопорушення, пов’язані з бажан-
ням отримати гроші, матеріальну вигоду – крадіжки, жебракування, шахрай-
ство) та асоціальні дії агресивної направленості (дії, направлені проти інших
людей – ображання, хуліганство, фізичне насильство, убивства).
Неповнолітні середнього та старшого шкільного віку цієї групи нерідко
мають різноманітні психологічні проблеми: схильність до конфліктів, афек-
тивні форми поведінки, незріла емоційно-вольова сфера, знижена кри-
тичність до себе, бажання привернути увагу до себе. Делінквентним дітям
властиве почуття своєрідного протесту проти дорослої спільноти. Причина
входження підлітка до такого угрупування – бажання не залишатися непомі-
ченим, звернути на себе увагу.  У стосунках з вихователями або вчителями
демонструють незгоду, жорстокість і обурення, рідше ці взаємини добрі, але
без належної довіри. Інколи спостерігаються емоційні розлади. Найбільш
поширена форма поведінки – агресія, яка проявляється у фізичних і мораль-
них нападках на інших дітей та дорослих, у порушенні дисципліни, у різних ви-
дах правопорушень. Такі неповнолітні зазвичай мають низький соціальний
статус у групі.
Для 15—17-річних делінквентів характерне слабо  розвинене  почуття
відповідальності   за   свої   вчинки, байдужість до долі інших, споживацька
психологія у взаєминах з  близькими,  у ставленні до держави, суспільства;
несформованість вольової сфери, невизначеність   життєвих   планів, зло-
вживання психоактивними речовинами.
Узагальнення емпіричної інформації дозволило нам виділити основні
актуальні проблеми безпритульних неповнолітніх, а саме: перервані родинні
зв’язки; відсутність повноцінної батьківської любові й турботи; відсутність
базової довіри до світу; викривлене сприйняття дійсності та, відповідно, вик-
ривлення в структурі образу Я; невідповідність ціннісних орієнтацій нормам
суспільства; серйозне відставання в інтелектуальному розвитку; несформо-
ваність навичок ведення здорового способу життя; негативний досвід бро-
дяжництва, жебракування, фізичного насильства, недоїдання; психологічні
відхилення — синдром бродяжництва, підвищений рівень тривожності,
імпульсивності, агресивності чи віктимності, емоційна нестабільність, пе-
симізм, споживча психологія; неадекватна поведінка, невміння продуктивно
реалізувати соціальні взаємини.
Відповідно до зазначених проблем вважаємо, що в безпритульних дітей
наявні такі потреби, як:  потреба  батьківської любові та піклування; віднов-
лення довірливих стосунків з оточенням; необхідних соціальних та соціаль-
но-педагогічних умов для навчання та виховання; спеціальної соціально-пси-
хологічної допомоги та корекції негативних проявів у розвитку; інформацій-
ної допомоги щодо захисту своїх прав та ведення здорового способу життя.
Для розв’язання визначених проблем і оптимізації умов для задоволен-
ня актуальних потреб безпритульних дітей вважаємо за доцільне спрямува-
ти нашу подальшу наукову роботу на обґрунтування моделі соціально-педа-
гогічної профілактики безпритульності неповнолітніх у територіальній громаді
та перевірку її ефективності.
Література
1. Прихожан А. М., Толстых Н. Н. Психология сиротства / А. М. Прихожан,
Н. Н. Толстых.   – СПб. : Питер., 2005. – 400 с.
2. Звіт про діяльність служби у справах неповнолітніх Миколаївського
міськвиконкому райдержадміністрації за 2003—2006 рр. – Миколаїв : Служ-
ба у справах неповнолітніх Миколаївської облдержадміністрації., 2006. – 44
с.
3. Інформація про хід виконання Національної програми «Діти України»
в Миколаївській обл. – Миколаїв : Управління у справах сім’ї та молоді Мико-
лаївської облдержадміністрації, 2003. – 32 с.

Категория: Психология и педагогика | (20.12.2012)
Просмотров: 1268 | Рейтинг: 0.0/0