Главная » Статьи » Психология и педагогика

ЗМІСТ ПРОЦЕСУ РЕСОЦІАЛІЗАЦІЇ НЕПОВНОЛІТНІХ ЗАСУДЖЕНИХ

ЗМІСТ ПРОЦЕСУ РЕСОЦІАЛІЗАЦІЇ
НЕПОВНОЛІТНІХ ЗАСУДЖЕНИХ
Під змістом процесу ресоціалізації ми розуміємо педагогічно орієнто-
вану систему знань, умінь, навичок, понять, досвід самостійних дій, емоцій-
но-ціннісне ставлення до світу, оволодіння якими забезпечує відновлення
втраченої здатності до соціально-прийнятної поведінки в колонії й поза її ме-
жами. Принципово важливим аспектом сутнісної основи ресоціалізаційного
процесу є розуміння його не як самостійного соціального феномена, а як
частини загальнодержавної системи виховання й специфічної галузі педаго-
гічної науки, що дозволяє вивчати й описувати його в категоріях, поняттях,
закономірностях, принципах, формах, методах, прийнятих у загальній педа-
гогіці. З цих позицій провідною педагогічною категорією, завдяки якій, влас-
не, і можливий процес ресоціалізації, виступає виховання. В умовах пенітен-
ціарної системи його особливість полягає в тому, що воно виступає як ме-
ханізм морального впливу на засуджених, засіб цілеспрямованого впливу на
особистість з метою прищеплення їй навичок орієнтації в соціумі, формуван-
ня навичок прийнятного способу життя, психологічної готовності до законо-
слухняної поведінки. З огляду на специфіку пенітенціарного закладу для не-
повнолітніх ми згодні з трактуванням М.Галагузовою виховання як «спільної
діяльності, взаємодії вихователів і вихованців, результатом котрої повинна
бути зміна, формування й розвиток у заданому напрямку вихованця, з ураху-
ванням його здібностей, інтересів, спрямованості» [1, 101].
Резюмуючи, відзначимо, що виховання як головний ресоціалізаційний
механізм – один з найскладніших соціальних процесів, спрямований на підго-
товку неповнолітніх засуджених до самостійного життя. В умовах пенітенці-
арної системи він безупинний і виступає в кількох взаємозалежних площинах
– це головна мета пенітенціарного закладу; це – педагогічний процес, що
забезпечує досягнення мети; нарешті, це – внутрішній процес якісної зміни
свідомості, почуттів і поведінки особистості.
Основу змістовного боку ресоціалізації складає її цільовий компонент,
стислий аналіз якого ми зараз здійснимо. Така логіка продиктована тією об-
ставиною, що наявність усвідомленої мети – головний компонент і умова
інтерпретації будь-якої, у тому числі соціально-педагогічної діяльності, і лише
після осмислення мети можна розпочати розробку механізмів, технологій,
методів її реалізації на практиці.
Метою ресоціалізаційної діяльності стосовно неповнолітніх засуджених
є зміна спрямованості особистості, створення системи її моральних, ідей-
них, правових переконань, відповідно до прийнятих у суспільстві норм і цінно-
стей, формування в осіб, що відбувають покарання, здатності до самостійно-
го стабільного законослухняного життя після звільнення.
Досягнення цієї мети можливе через вирішення низки практичних зав-
дань, найважливішими з яких є:
— відновлення й збереження соціальних зв’язків і відносин особистості,
їхній розвиток і збагачення в заданих режимом умовах;
— забезпечення соціального, правового, психологічного, фізичного, мо-
рального захисту й підтримки неповнолітніх засуджених у процесі їхньої ресо-
ціалізації;
— формування в неповнолітніх засуджених здатності й умінь до саморе-
гулятивної діяльності, в основі яких лежать процеси самовиховання, само-
контролю, самореалізації в соціально-прийнятній системі діяльності й відно-
син;
— забезпечення всім неповнолітнім засудженим можливості вчитися, здо-
бувати освіту й фах, підвищувати свій загальнокультурний рівень, розширю-
вати кругозір, формувати соціально значущу систему ціннісних орієнтацій і
життєвих перспектив;
— з урахуванням того, що відбування покарання в умовах позбавлення
волі об’єктивно сприяє руйнуванню фізичного й психічного здоров’я, найваж-
ливішим завданням ресоціалізації є забезпечення неповнолітнім засудженим
таких умов, які сприяли б збереженню й зміцненню їх фізичного, психічного
здоров’я, а також максимально компенсували негативні психоемоційні пе-
реживання в режимних умовах;
— нарешті, найважливішим завданням ресоціалізаційної діяльності є по-
стійне звернення вихователів і вчителів до самосвідомості засуджених, роз-
виток їх інтелектуальних, творчих і фізичних потенцій, активізація критичного
мислення, стимулювання процесів самопізнання, саморозвитку, самореалі-
зації, зміцнення віри у свої сили, у можливість гідного життя після звільнення.
Говорячи про цільовий компонент ресоціалізаційного  процесу, слід
відзначити один нюанс. При видимій близькості понять «цілі ресоціалізації»
й «цілі соціалізації» між ними є й істотні розбіжності. Якщо під узагальненими
соціалізаційними цілями ми традиційно розуміємо бажані зміни в особистіс-
ному досвіді людини, її поглядах, установках за допомогою її входження в
соціум й оволодіння багатством людської культури, то цілі ресоціалізації, в
основному, сконцентровані в специфічному соціальному замовленні, вира-
женому не тільки в об’єктивних тенденціях суспільного розвитку, але й у рег-
ламентованих режимними документами й внутрішніми правилами. Сюди ж
варто віднести й те, що, на відміну від динамічних соціалізаційних цілей, ре-
соціалізаційні цілі можуть бути невизначеними, не завжди зрозумілими
підліткові, викликати в нього часом прихований опір. Тому багато хто з не-
повнолітніх, відбувши покарання, не в змозі зрозуміти змін, які відбулися на
волі, що особливо відчутно в епоху соціальних змін.
Змістовну основу ресоціалізаційної діяльності в колонії для неповнолітніх
складають традиційні напрямки виховної роботи, але реалізовані в специ-
фічних умовах виправного закладу. Як і в традиційній педагогіці, основу ви-
ховної діяльності в колонії складає моральне, правове, трудове, фізичне, ес-
тетичне, етичне виховання. У специфічних умовах виправного закладу ці на-
прямки реалізуються в таких специфічних для колонії видах діяльності: на-
вчання й виховання в загальноосвітній школі, трудова діяльність, художньо-
естетична творчість, дозвіллєва діяльність і спорт. Крім відзначених на-
прямків, у колоніях для неповнолітніх ми особливе місце в ресоціалізаційно-
му процесі відводимо відновленню сімейних зв’язків, які розглядаємо як
особливий вид психосімейної терапії.
З метою субординувати взаємозв’язки між різноманітними видами діяль-
ності в умовах пенітенціарної системи ми скористаємося традиційним загаль-
нопедагогічним поняттям «провідна діяльність», яка в словниках трактуєть-
ся як «діяльність, під впливом якої відбуваються найголовніші зміни в психіці
дитини, що готують її перехід до нового, вищого щаблю розвитку». У нашому
дослідженні ми розглядаємо навчання й виховання в школі як провідну
діяльність, що виступає системотворчим чинником у процесі ресоціалізації
неповнолітнього засудженого. Теоретичною основою наших міркувань є оз-
наки, сформульовані О.Леонтьєвим щодо головних видів діяльності. Таких
ознак три: по-перше, це діяльність, у якій виникають і диференціюються інші,
нові види діяльності; по-друге, це діяльність, що визначає розвиток основ-
них психічних процесів; по-третє, це діяльність, від якої вирішальним чином
залежать особистісні зміни, характерні для певного віку [2].
Виходячи зі сказаного, ми резюмуємо, що з перерахованих напрямків
найважливішим ресоціалізаційним чинником для неповнолітніх засуджених є
школа, яка, підвищуючи загальноосвітній рівень засуджених, сприяє реалі-
зації генеральної ресоціалізаційної мети – росту загального культурного й
освітніх рівнів підлітка, відновленню деформованих особистісних утворень.
Аналізу цього напрямку в нашому дослідженні буде приділено особливу ува-
гу, а зараз коротко охарактеризуємо допоміжні напрямки ресоціалізаційної
діяльності.
Проведені дослідження й наш багаторічний досвід свідчать, що зі згада-
них напрямків центральне місце в первинній фазі ресоціалізаційного проце-
су належить етичному вихованню. Таке специфічне положення, на відміну від
традиційної педагогіки, пояснюється тим, що на початковому етапі воно аку-
мулює в собі елементи морального виховання й у такий спосіб виступає
зовнішнім регулятором поведінки засудженого. З урахуванням специфіки
контингенту, де багато хто не володіє або втратив навички соціально-прий-
нятної поведінки, вихователям колонії й учителям школи доводиться розпо-
чинати ресоціалізаційну роботу з навчання елементарних правил етикету.
Відповідно, головним критерієм успішності ресоціалізаційного процесу на
першому етапі є зовнішні прояви ввічливості, поваги до начальства, педа-
гогів школи, своїх товаришів. Особливістю виховної роботи в цьому напрям-
ку є те, що вимоги чемного поводження повинні бути однаковими як для за-
суджених, так і для співробітників виправного закладу. Це є непорушною ос-
новою, на якій можна здійснювати весь комплекс ресоціалізаційних заходів
і створювати сприятливі соціально-педагогічні умови для виправлення.
Розв’язання проблем соціально прийнятної поведінки є основою, на якій
надалі базується вся ресоціалізаційна діяльність.
Наступним напрямком, що складає змістовну основу ресоціалізаційної
діяльності, є трудове виховання засуджених. Зазначимо, що цей напрямок є
традиційним для вітчизняної пенітенціарної системи. Тут доречно пригадати
позицію А.Макаренка, який розглядав трудове виховання в умовах пенітен-
ціарної системи не тільки з економічних позицій, але, насамперед, з вихов-
них, справедливо вважаючи, що праця – це найважливіша ознака втраченої
соціальності людини. «Ми бачимо, – пише А.Макаренко, – що наш дитячий
колектив не хоче жити підготовчим життям до якогось майбутнього життя (чит.
на свободі), він не хоче бути тільки явищем педагогічним, він хоче бути по-
вноправним явищем суспільного життя, як і кожний інший колектив» [3, 237].
Ці слова А.Макаренка якнайкраще підтверджують найважливішу ідею
всього ресоціалізаційного процесу – виправлення й перевиховання засу-
дженого неповнолітнього розпочинається й активно реалізується вже в ході
відбування покарання. Особистісні деформації й утрата нормативних со-
ціальних зв’язків можуть бути піддані успішній соціально-педагогічній корекції
у виправному закладі, а не тільки в умовах реального вільного соціуму.
Уточнімо, що, на відміну від пенітенціарних закладів для дорослих, у не-
повнолітніх засуджених головною є не стільки трудова, скільки навчально-
виробнича діяльність, яка гармонійно поєднує в собі елементи виробництва
й оволодіння робітничими професіями. Така практика поширена в Україні, і її
основу складають такі види трудової діяльності, як продуктивна праця на
виробництві, навчально-виробнича робота з програм професійно-технічної
освіти, самообслуговування в житлових зонах, школі, ПТУ, робота з благоус-
трою помешкань і території й т. ін.
Організовуючи трудове виховання в колонії, ми виходили з таких мірку-
вань. Для неповнолітнього засудженого праця виступає не як кількість вит-
раченої енергії й обсяг зробленої продукції, а як соціальний процес, у якому
формуються соціально прийнятні зв’язки й відносини. Беручи участь у тру-
довій діяльності, неповнолітній вибудовує для себе внутрішню ресоціаліза-
ційну траєкторію, що виходить за часові межі перебування в колонії й у май-
бутньому стане головною умовою соціальної реабілітації. У процесі суспіль-
но корисної праці формуються й відновлюються втрачені особистісні якості
– працьовитість, сумлінність, потреба в чесному способі життя, повага до
власності, колективізм, взаємовиручка, дисциплінованість, підприємливість,
прагнення до чесного статку й заробітку тощо. Для десоціалізованого підлітка
колонія стає тим місцем, де він уперше витрачає сили на соціально корисні
цілі й при цьому одержує задоволення від творчості, ініціативності, суспіль-
ного визнання й поваги. Для педагогів і вихователів колонії трудова діяльність
є особливим педагогічним засобом вивчення особистості, рівня її ресоціалі-
зації. У конкретних ситуаціях, що виникають у трудовій діяльності, розкриваєть-
ся внутрішній зміст неповнолітнього, його справжні моральні якості, які він
може мистецьки приховувати в повсякденному житті.
Найважливішим напрямком ресоціалізаційної діяльності є художньо-ес-
тетична творчість. У цілому вона спрямована на формування естетичної куль-
тури, моральності, гуманізму в неповнолітніх засуджених, виховання в них
почуття прекрасного, що в умовах життя в колонії є найсильнішим психоемо-
ційним регулятором міжособистісних відносин. У традиціях виправних зак-
ладів Луганської області – активне залучення до концертної діяльності в ко-
лоніях професійних і самодіяльних творчих колективів, артистів місцевих
театрів, відомих в області діячів культури й мистецтв. Особливе місце в ро-
боті педагогів, вихователів колонії займає такий напрямок, як безпосереднє
залучення підлітків до творчої діяльності. Зокрема, у Перевальській виховній
колонії створені й активно функціонують самодіяльний театр, різноманітні
творчі гуртки, музичний і кіноклуби. Останнім часом активно розвивається
такий напрямок, як створення гуртків національної культури, історії й етно-
графії рідного краю, народних ремесел. Традиційними в роботі з неповноліт-
німи стали такі форми, як читацькі конференції, дискусійні клуби з проблем
культурно-естетичної творчості, тематичні вечори, зустрічі з цікавими людь-
ми, релігійними діячами, письменниками, художниками, артистами. У цій ро-
боті активну допомогу надають учителі школи й викладачі Луганського педа-
гогічного університету, студенти-соціальні педагоги й соціальні працівники,
Волонтерський загін історичного факультету педагогічного університету.
Розглядаючи художньо-естетичну творчість як найважливішу складову
змістовної сторони ресоціалізаційного процесу, хочемо відзначити її специ-
фічну особливість. В умовах пенітенціарної системи естетичний напрямок
формування особистості несе на собі додаткове педагогічне навантажен-
ня, виступаючи ще й чинником зміцнення порядку та дисципліни в колонії. Саме
в цьому контексті варто сприймати слова А.Макаренка про те, що «не мож-
на нехтувати естетичними сторонами життя… Естетика костюма, кімнати,
східців, верстата має анітрохи не менше значення, ніж естетика поведінки.
Приходячи до естетики як до результату стилю, ми цю естетику потім почи-
наємо розглядати і як чинник, що сам по собі виховує».
Для неповнолітніх засуджених найважливішим напрямком ресоціаліза-
ційної діяльності є організація дозвілля й спортивна робота. Для молодого
несформованого організму її значення важко переоцінити, особливо якщо
підліток перебуває в умовах ізоляції, специфічного психологічного стану, об-
меженого харчування. Не можна не погодитися з думкою А.Пташинського й
А.Гунченко, що «жодна пенітенціарна система у світі не може похвалитися
успіхами в збереженні здоров’я осуджених. Умови утримання в ізоляції, за
ґратами не сприяють зміцненню здоров’я й видужанню» [4, 23].
Для України, яка переживає серйозні економічні труднощі, ця проблема
є вкрай актуальною, тому дозвілля й спортивна діяльність у колонії розгля-
даються нами не тільки як засіб релаксації, але і як найважливіший чинник
зміцнення здоров’я. При цьому не можна забувати, що для багатьох непов-
нолітніх фізична культура вперше виступає як елемент загальнолюдської куль-
тури, який обов’язково повинний супроводжуватися позитивними естетични-
ми, етичними, емоційними переживаннями. В умовах пенітенціарної системи,
коли особистість підлітка значною мірою деформована, спортивна діяльність
може виявитися єдиним чинником, що забезпечує початок ресоціалізації осо-
бистості. Мова йде про формування таких базових особистісних утворень,
як: сила волі, ініціативність, мужність, уміння долати трудності, колективізм,
дисциплінованість і організованість. Водночас організація дозвілля й ефек-
тивної спортивної діяльності в колонії має низку специфічних трудностей. Не
говорячи про очевидні проблеми, пов’язані з відсутністю фінансування,
відзначимо ті, що безпосередньо визначаються психолого-педагогічними
причинами. Наш багаторічний особистий досвід і дослідно-експерименталь-
на робота підтвердили, що найбільш складним є подолання депресивної інерт-
ності, пасивності, байдужності, викликаних тривалими десоціалізаційними
процесами. Значна частина контингенту засуджених потрапляють у колонію
зі слаборозвиненою волею, не спроможні до подолання труднощів і трива-
лих навантажень, у них швидко згасає інтерес, у тому числі до спортивної
діяльності, вони не спроможні організувати своє дозвілля, у результаті – пси-
хологічна залежність від більш сильних лідерів, серед яких трапляються ан-
тисоціальні.
Проте, незважаючи на відзначені складності, дозвілєва й спортивна
діяльність у пенітенціарній системі залишаються важливим ресоціалізацій-
ним чинником, визначеним статтею 31 Конвенції про права дитини, що фіксує
право дитини на всебічну участь у культурному й творчому житті й надає всім
рівні права на творчу діяльність, дозвілля й відпочинок [5].
У практиці пенітенціарних закладів широко використовуються такі фор-
ми роботи, як фізична зарядка, гімнастика, різноманітні змагання, спартакі-
ади, турніри з різноманітних видів спорту; неповторним психоемоційним ста-
ном супроводжуються зустрічі неповнолітніх засуджених з відомими спорт-
сменами регіону, чемпіонами світу й олімпійських ігор. Особливу допомогу в
організації й проведенні цієї роботи надають Управління в справах сім’ї й
молоді, Управління в справах фізичної культури і спорту облдержадмініст-
рації, з якими в ході проведення дослідно-експериментальної роботи ство-
рено систему перспективного співробітництва.
Особливе значення для успішного процесу ресоціалізації неповнолітніх
має такий напрямок, як сімейна терапія, під якою ми розуміємо різноманіття
контактів із сім’єю й близькими родичами. Цей ресоціалізаційний чинник має
величезне значення саме в колоніях для неповнолітніх засуджених, що пояс-
нюється їх віковими й психологічними особливостями. Як правило, у більшості
випадків підлітки, навіть опинившись в ув’язненні, продовжують зберігати
досить лояльне ставлення до суспільства й не відчувають явної ворожості
до соціальних інституцій. Маючи недостатній життєвий досвід, вони, на відміну
від дорослих ув’язнених, швидко адаптуються до нових умов, зберігаючи
прихильність до сімейних цінностей, родинних і приятельських зв’язків. Ця
особистісна якість обов’язково повинна бути використана педагогами й ви-
хователями для активізації процесу ресоціалізації.
Невипадково інтерес до карної субкультури різко зростає в тому випад-
ку, якщо сімейні й родинні взаємозв’язки ослабли або взагалі відсутні. Сімейні
стосунки й карна субкультура завжди виступали природними антагоністами, і
ця обставина часто є вирішальним чинником у життєвому самовизначенні
підлітка.
На жаль, форми спілкування із сім’єю у вітчизняній пенітенціарній сис-
темі обмежені. Її основу складають письмове спілкування, передачі продуктів,
а також побачення з близькими родичами. На цьому досить убогому органі-
заційно-методичному фоні особливого значення набуває попередня робота
педагогів, психологів, вихователів, що передбачає вивчення таких аспектів,
як соціальна спрямованість сім’ї, її матеріальне становище, авторитет батьків
в очах підлітка, його місце в системі сімейних відносин, реакція сім’ї на зло-
чин, готовність близьких до продовження стосунків і багато чого іншого. Ме-
тою цього прихованого від підлітка педагогічного аналізу є пошук адекват-
них шляхів включення сім’ї в процес ресоціалізації. Це передбачає встанов-
лення контактів і початок діалогічного спілкування засудженого зі своїми
близькими; зняття природної напруги у відносинах; допомога засудженому
підлітку в позбавленні від комплексу непрощенної провини; психолого-педа-
гогічна підтримка сторін; прояв щирої участі в проблемах сімейних взаємин
та ін. Генеральною метою сімейної психотерапії в умовах відбування пока-
рання є відновлення втрачених сімейних зв’язків і побудова нової моделі сто-
сунків, заснованих на гірких реаліях сьогоднішнього дня і спрямованих у май-
бутнє життя після звільнення.
У цьому зв’язку доречно пригадати видатного вітчизняного педагога В.Су-
хомлинського, який, виступаючи перед вихованцями однієї з колоній для не-
повнолітніх у Кіровоградській області, так вишикував пріоритети ресоціалі-
заційної діяльності. «Деякі, – відзначав В.Сухомлинський, – хвастаються тим,
що багато років провели в ув’язненні. Для цього багато розуму не треба, це
не романтично. Романтика в тому, щоб бути справжньою людиною, громадя-
нином своєї Батьківщини, здійснювати благородні вчинки… По-моєму, у школі,
у тому числі й у вашій, необхідно ввести чотири провідні культи. От вони ці
культи: культ Батьківщини, культ матері, культ книги, культ рідного слова» [6].
Резюмуючи сказане, уточнимо, що змістовний бік ресоціалізації, пода-
ний нами в такій логіці й послідовності, не єдиний. Практична діяльність і те-
оретичні пошуки в цьому напрямку дають достатньо різноманітні варіації,
багато з яких реально підтверджуються практикою пенітенціарної діяльності.
Наша модель продиктована логікою дослідження й також підтверджується
результатами дослідно-експериментальної роботи, що проводилася на базі
Перевальської колонії для неповнолітніх.
Література
1. Социальная работа с осужденными: Учеб. пособие / Под ред.
В.И.Жукова, М.А. Галагузовой. – М., 2002.
2. Леонтьев А.Н. Проблемы развития психики. – 4-е изд. – М., 1981.
3. Макаренко А.С. Воспитание гражданина. – М., 1988.
4. Пташинський О., Гунченко О. Соціальні аспекти охорони здоров’я
в місцях позбавлення волі // Соц. політика і соц. робота. – 2002. – № 2. –
С. 23.
5. Сборник международных стандартов и норм ООН в области право-
судия в отношении несовершеннолетних. – М., 1998.
6. Сухомлинский В.А. Научи свое сердце добру // Комсомольская прав-
да. – 1979. – 24 авг.

Категория: Психология и педагогика | (17.11.2012)
Просмотров: 2291 | Рейтинг: 0.0/0